Wielościeżkowy konwerter cyfrowo-analogowy Imersiv D1 uzupełnia 32-bitowy łańcuch audio


Zaprezentowany na konferencji AES 2023 w Nowym Jorku, nowy przetwornik cyfrowo-analogowy Imersiv D1 jest pierwszym produktem nowej marki stworzonej przez założyciela Millennia Johna La Grou i pierwszym, który wprowadził na rynek swoje podejście do technologii wielościeżkowej technologia. W wyniku wieloletnich badań i rozwoju, jego potrójnie opatentowany przetwornik cyfrowo-analogowy Imersiv D1 wykorzystuje architekturę wielościeżkową, aby osiągnąć przełomowy zakres dynamiki wynoszący 162 dB, szerokopasmowy, nieważony.

Zaprezentowany na konferencji AES 2023 w Nowym Jorku, nowy przetwornik cyfrowo-analogowy Imersiv D1 jest pierwszym produktem nowej marki stworzonej przez założyciela Millennia Johna La Grou i pierwszym, który wprowadził na rynek swoje podejście do technologii wielościeżkowej technologia. W wyniku wieloletnich badań i rozwoju, jego potrójnie opatentowany przetwornik cyfrowo-analogowy Imersiv D1 wykorzystuje architekturę wielościeżkową, aby osiągnąć przełomowy zakres dynamiki wynoszący 162 dB, szerokopasmowy, nieważony.

Jak to ujął John La Grou, technologia dźwięku wielościeżkowego to zupełnie nowy sposób myślenia o dźwięku. Na rynku dostępne są już mikrofony, przedwzmacniacze i przetworniki A/D, które wykorzystują architekturę wielościeżkową, aby osiągnąć zakres dynamiczny 1260 dB i przełożyć tę jakość na prawdziwy 32-bitowy sygnał cyfrowy. Niemniej jednak, jeśli chodzi o reprodukcję, najlepsze dzisiejsze układy DAC utknęły w okolicach limitu zakresu dynamiki 130 dB, a nowy wielościeżkowy przetwornik cyfrowo-analogowy Imersiv D1, pierwszy produkt jego nowej firmy, podobno jest w stanie osiągnąć 162 dB, czyli 27 bitów zakresu dynamicznego.

Przegląd techniczny
Nowy wielościeżkowy przetwornik cyfrowo-analogowy Imersiv D1 rozwiązuje jeden z problemów konwersji sygnału cyfrowego na analogowy: utrzymanie poziomu szumów na poziomie wystarczająco niskim, aby w pełni wykorzystać potencjał szerokości bitowej przetwornika DAC. Na przykład, jeśli mamy 26-bitowy przetwornik cyfrowo-analogowy, chcielibyśmy mieć pełny zakres, aż do najmniej znaczącego bitu, wolny od szumów. Jest to zakres dynamiczny wynoszący 156 dB, a utrzymanie szumu poniżej najmniej znaczącego bitu umożliwiłoby maksymalny poziom szumu w paśmie szerokopasmowym mniejszym niż 100 nV dla nominalnego sygnału wyjściowego 4 V. Rzeczywiście wysokie zamówienie.

Wejdź do przetwornika cyfrowo-analogowego Imersiv D1. Podstawowa idea – szczegółowo opisana w artykule Johna La Grou „Dynamic Range Improvement in Digital to Analog Conversion via Multipath Topology”, artykule z Konwencji Audio Engineering zaprezentowanym na 150. konwencji AES w czerwcu 2021 r. – polega na podziale łańcucha sygnałowego na dwie równoległe ścieżki, jedną przetwarzający dolne 19 bitów, a drugi przetwarzający górne 7 bitów. Wymagany zakres dynamiki dla dolnego 19-bitowego łańcucha wynosi obecnie „tylko” 114 dB i można go osiągnąć przy bardzo niskim poziomie szumów.

Ale teraz stworzyliśmy niemały problem dokładnego połączenia wyjść analogowych dwóch łańcuchów w odpowiednim stosunku, przy jednoczesnym zachowaniu niskiego ogólnego poziomu szumów. Sposób, w jaki firma Imersiv to osiąga, jest przykładem inteligentnej inżynierii projektowej. Ścieżka dolna, składająca się z 19 dolnych bitów, jest cyfrowo mnożona przez 128 (7 bitów; 34 dB), co przywraca ich pierwotny poziom, na którym pojedynczy przetwornik cyfrowo-analogowy może przekształcić sygnał na analogowy z poziomem szumów wynoszącym -106 dBu. (Mnożenie cyfrowe jest bezstratne i bezszumowe).

Reklama

Oczywiście sygnał wyjściowy analogowy jest teraz o 34 dB za wysoki i jest to korygowane za pomocą analogowego tłumika 34 dB, który można zaprojektować tak, aby miał minimalny wpływ na szum. Po tym tłumieniu poziom szumów tego kanału wynosi -140 dBu.

Podobne przetwarzanie odbywa się z 7 górnymi bitami, ale teraz wzmocnienie wynosi +8 dBu w trybie analogowym (niski poziom szumu), co daje poziom szumu -106 dBu przy poziomie wyjścia analogowego +8 dBu.

Następnym krokiem jest połączenie dwóch kanałów w końcowe wyjście analogowe, co stanowi kolejne wyzwanie. Sumowanie sygnału analogowego o poziomie szumów -106 dBu z sygnałem o poziomie szumów -140 dBu daje łączny poziom szumów nieco powyżej -106 dBu – innymi słowy, tracimy zaletę ścieżki o niskim poziomie szumów. Ale i na to firma Imersiv znalazła rozwiązanie.

Z badań psychoakustycznych wiadomo, że hałas szerokopasmowy może być niesłyszalny, jeśli jest niższy niż określony poziom programu z powodu maskowania. Zatem te dwie ścieżki nie są bezpośrednio sumowane, ale D1 wykorzystuje bramkę sterowaną DSP, która łączy tylko dolną ścieżkę z wyjściem, gdy poziom programu jest niższy niż -26 dBu, zachowując w ten sposób wyjątkowo niski poziom szumów -140 dBu. Gdy poziom programu wzrośnie powyżej -26 dBu, do wyjścia dodawana jest ścieżka wysoka. Zwiększa to poziom szumów, ale przy wyższym poziomie programu będzie on nadal poniżej progu słyszalności.

A więc tak: przy -140 dBu na niskim i średnim poziomie programów i ponad 80 dB poniżej programów na wysokim poziomie, wielościeżkowy przetwornik cyfrowo-analogowy osiąga 26-bitowy zakres dynamiki. Stanowi to co najmniej rząd wielkości poprawę w stosunku do współczesnych jednościeżkowych konwerterów DA.

Koncepcja ta nie jest pozbawiona wyzwań. Tłumienie analogowe 34 dB w ścieżce niskiego poziomu musi być niezwykle dokładne, z odchyleniem mniejszym niż wielkość kroku LSB przetwornika DAC, aby zachować liniowość w pełnej skali 26 bitów. 19-bitowy przetwornik cyfrowo-analogowy ma wielkość kroku wynoszącą 1 na 524 000 wartości wyjściowej. Zaprojektowanie, zbudowanie i wdrożenie tak dokładnego tłumika analogowego i zabezpieczenie go przed wahaniami w czasie i temperaturze nie jest grzechem.

Podobny argument można wysunąć w przypadku bramki sterowanej DSP, która podłącza do wyjścia albo samą ścieżkę niskiego poziomu, albo zarówno ścieżkę niskiego, jak i wysokiego poziomu w sposób sumujący, przełączając się na poziomie programu -26dBu. Wreszcie, można uznać, że 7-bitowy przetwornik cyfrowo-analogowy typu high-path jest stosunkowo prostą sprawą, ale musi on także działać z dokładnością do najmniej znaczącej wartości bitowej całego systemu.

Dokument AES, który podaje pełne zaplecze techniczne Imersiv D1, zawiera listę kilku wcześniejszych prób wykorzystania przetworników DAC z dzieloną ścieżką. Kolejnym dobrym źródłem szczegółowych informacji technicznych są trzy patenty związane z koncepcją (patenty amerykańskie 9.590.648, 9.871.530, 10.256.782).

 

Uzupełnianie 32-bitowego łańcucha sygnałowego

Jak wyjaśnia John La Grou, technologia wielościeżkowa istnieje już od co najmniej 40 lat. Może dłużej. Został on z powodzeniem zaimplementowany w przedwzmacniaczach mikrofonowych i przetwornikach A/D, co umożliwiło obsługę prawdziwie 32-bitowych przepływów pracy z istniejącymi cyfrowymi stacjami roboczymi audio, które są również w stanie przetłumaczyć prawdziwy 32-bitowy dźwięk i cały jego zakres dynamiki. Przetwornik cyfrowo-analogowy Imersiv D1 jest w stanie pobrać 32-bitowy plik audio, powiedzmy plik FLAC, z wyjścia USB, który następnie jest rozdzielany przez procesor DSP na dwie ścieżki sygnałowe, w wyniku czego powstaje ścieżka wysoka i ścieżka dolna.

„Mamy około 7 bitów lepszą wydajność [40dB] niż jakikolwiek inny przetwornik cyfrowo-analogowy wyprodukowany dzisiaj, dlatego nazywamy to zmianą paradygmatu. Należy pamiętać, że 40 dB to obiektywna poprawa dźwięku 100-krotnie w porównaniu z najlepszymi dzisiejszymi specyfikacjami DAC” – mówi John La Grou. Millennia, spółka matka Imersiv, jest już wiodącym projektantem front-endu do nagrywania krytycznego dźwięku, dostarczając ponad 50 000 kanałów sprzętowych. HV- Przedwzmacniacz z 3 mikrofonami, zdobywca nagrody NAMM Technology Hall of Fame, jest jednym z najczęściej używanych front-endów do nagrywania muzyki klasycznej, muzyki filmowej i muzyki akustycznej.

La Grou zauważa również, że „planowane lub opracowywane są inne produkty immersyjne o wysokiej dynamice, w tym wzmacniacze mocy, przetworniki A-D i kanały nagrywające. W pewnym momencie w przyszłości branża profesjonalnego sprzętu audio zrealizuje nagranie całego 170 dB ekosystemu, od mikrofonu po wzmacniacz mocy i wszystko pomiędzy” – dodaje.

Przetwornik cyfrowo-analogowy Imersiv D1 Multi-Path DAC znajduje się obecnie w fazie testów beta i powinien zostać wypuszczony na rynek w połowie 2024 roku. Ceny nie zostały jeszcze ustalone, a La Grou wyraziła zainteresowanie udzieleniem licencji na pakiet patentowy Imersiv kwalifikującym się firmom.

www.imersiv.com



Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

OpenAI może wkrótce zadebiutować jako multimodalny asystent cyfrowy AI

OpenAI pokazało niektórym swoim klientom nowy multimodalny model sztucznej inteligencji, który może zarówno rozmawiać z Tobą, jak i rozpoznawać obiekty, zgodnie z nowy...

Czas premiery i data rozpoczęcia Diablo 4 sezon 4 Loot Reborn

Diablo 4 sezon 4, formalnie nazwany Loot Reborn, nadchodzi. Jak sugeruje tytuł, wprowadza to modernizację systemu łupów, nową mechanikę...

Recenzja Zło nie istnieje: przerażające pytania, bez odpowiedzi

Spędziłem dużo czasu rozmyślając nad tytułem nowego filmu Ryûsuke Hamaguchiego Zło nie istnieje. Wciąż odbija się to echem w mojej...
Advertisment