Z Vinted korzystają osoby, które chcą kupować albo sprzedawać ubrania, dodatki oraz kosmetyki. Niestety, platforma przyciąga też oszustów. Nie brakuje prób wyłudzenia danych i pieniędzy przez fałszywe wiadomości. W ostatnim czasie złodzieje wymyślili kolejny patent. Kupują towar, a po odebraniu paczki zaznaczają, iż coś jest nie tak i chcą go zwrócić. Argumentują to np. brzydkim zapachem albo piszą, iż produkt jest podrobiony.
REKLAMA
Zobacz wideo Daniel Olender: Zarobek na markowych ciuchach z lumpeksu? Sky is the limit!
Oszuści na Vinted. Dostają wszystko, a ty zostajesz z niczym
Gdy Vinted zarządza zwrot towaru, oszust odsyła pustą paczkę albo wkłada do niej zupełnie coś innego niż to, co zostało kupione. W ten sposób sprzedający jest podwójnie poszkodowany, bo nie dostaje ani pieniędzy, ani produktu. Ostrzeżenie przed tego typu praktyką pojawiło się m.in. na profilu @culture.force na Instagramie.
Autor filmiku poinformował, iż Vinted w większości przypadków stoi po stronie kupującego (ochrona kupującego jest priorytetem), dlatego oszust od samego początku czuje się wygrany. Gdy oszukana paczka dociera do sprzedawcy, platforma automatycznie rozpoczyna proces refundacji. Złodziej odzyskuje pieniądze oraz zatrzymuje towar, którego wcale nie miał zamiaru zwracać.
Oszukani na Vinted. Jak się zabezpieczyć?
Na Facebooku powstała specjalna grupa o nazwie "Oszukani na Vinted". Ludzie opisują tam swoje historie oraz przestrzegają przed konkretnymi użytkownikami. Od jakiegoś czasu regularnie pojawiają się posty o oszukanych zwrotach. Jedna z użytkowniczek (dane zostały zablurowane na potrzeby artykułu) napisała, iż wysłała kupującej kombinezon wraz z gratisami. W ramach zwrotu otrzymała pustą paczkę z folią.
Zrzut ekranu z grupy 'Oszukani na Vinted'https://www.facebook.com/groups/2770659353235113/
Portal pkb24.pl opisał natomiast historię mężczyzny, który sprzedał na Vinted klocki LEGO za 150 zł. Gdy kupująca odebrała paczkę, założyła spór, iż otrzymała nieoryginalny produkt. Według niej połowa klocków była podróbką. Vinted nakazał zwrot. Kobieta wysłała sprzedającemu całkiem inne klocki, niż zostały do niej dostarczone. Gdy zgłosił do Vinted, iż to on został oszukany, po tygodniu otrzymał wiadomość, iż platformie jest bardzo przykro i przyznają mu rekompensatę w wysokości 50 zł. Jest więc stratny o 100 zł i nie otrzymał swojego towaru z powrotem.
Warto wspomnieć, iż oszukane konta często są puste. Nie mają żadnych opinii, obserwujących, opisu profilu i niczego nie sprzedają. Powinno to więc wzbudzić twoją czujność. jeżeli chcesz uchronić się przed oszustwem, najlepszym sposobem jest nagranie pakowania paczki oraz procesu jej nadania. Zrób też dokładne zdjęcia towaru oraz zapakowanej przesyłki. Będziesz mieć wtedy dowód, iż wysłałaś produkt zgodny z opisem.
Skontaktowaliśmy się z Vinted, żeby zapytać, jak w takiej sytuacji sprzedający dodatkowo mogą się zabezpieczyć?
Kiedy sprzedający otrzyma od kupującego odesłaną paczkę, ma 2 dni na potwierdzenie, czy z przedmiotem jest wszystko w porządku. Dopiero gdy kliknie 'Wszystko jest OK' (lub gdy minie dwudniowy termin), kupujący otrzymuje zwrot pieniędzy. jeżeli sprzedający kliknie 'Mam problem', sprawa trafia najpierw do naszego Zespołu Wsparcia, zanim kupujący otrzyma zwrot. W przypadku sporu między kupującym a sprzedającym bierzemy pod uwagę wiele czynników. jeżeli na przykład zgłoszenie dotyczy otrzymania pustej paczki, analizujemy wszystkie ewentualności, w tym aktywność obu stron (kupującego i sprzedającego), potencjalne oszustwa, możliwość niewłaściwego zapakowania lub uszkodzenia przesyłki w transporcie. Przeglądamy również wszystkie dowody dostarczone przez obie strony, aby podjąć decyzję w odpowiedzi na zgłoszenie. jeżeli decyzja zostanie zakwestionowana, członkowie mogą zawsze się odwołać, a my pozostajemy otwarci na przeanalizowanie nowych dowodów
- odpowiedziała Communication & PR Manager Magdalena Szlaz.













