Dlaczego nie wszyscy lubią empatią w biznesie?
Kojarzy się z emocjami, kojarzy się z odczuwaniem emocji innych ludzi, kojarzy się z cierpieniem. W „twardych” biznesowych realiach, wśród deadlinów i pomiędzy przeglądami kodów, nie ma za dużo miejsca na współczucie, współodczuwanie i fokus na uczuciach.
A co jeżeli empatia to nie tylko uczucia? Co jeżeli empatia to nie tylko „wchodzenie w buty drugiego człowieka”? A co jeżeli spojrzymy na empatię jako na metodę komunikacji?
Pewien człowiek wiele lat temu zastanawiał się długo, jak to się dzieje, iż albo ludzie są dla siebie wspierający, życzliwi, albo dość dosadnie agresywni i odrzucający kooperację.
Odpowiedzią jest KOMUNIKACJA, a dokładnie sposób komunikowania się, który wynika ze sposobu myślenia.
Jeśli myślisz „nie mogę na nim polegać” albo „oni nigdy nie dostarczają rozwiązań na czas” najprawdopodobniej masz kłopot w:
• zobaczeniu, co się naprawdę się teraz wydarzyło,
• stwierdzenia dlaczego to jest naprawdę dla Ciebie ważne,
• znalezienia rozwiązania, które nie będzie kompromisem, atakiem czy żądaniem.
Komunikacja empatyczna w biznesie oparta o Model NVC (Porozumienie bez Przemocy) mówi o zobaczeniu sytuacji z czterech perspektyw:
1. Perspektywa faktu
2. Perspektywa twojego ustosunkowania się do faktu
3. Perspektywa potrzeby, którą ten fakt uruchamia
4. Perspektywa Rozwiązania
W swojej prelekcji chcę się skupić na dwóch perspektywach i pokażę jak skorzystać z elementów modelu NVC do dogadania się z zespołem i innymi od zaraz.
👉 [FB] https://www.facebook.com/4Developers
👉 [LI] https://www.linkedin.com/showcase/4developers
👉 [TT] https://twitter.com/4Developers