60% konsumentów straciło zaufanie do firm, które zastosowały sztuczną inteligencję z obawy o utratę prywatności

avlab.pl 11 miesięcy temu
Zdjęcie: 60% konsumentów straciło zaufanie do firm, które zastosowały sztuczną inteligencję z obawy o utratę prywatności


Cisco opublikowało wyniki badania Cisco 2023 Consumer Privacy Survey, cyklicznej analizy zachowań konsumentów w zakresie prywatności danych. Tegoroczna edycja pokazuje, iż młodsi konsumenci podejmują znacznie bardziej świadome działania w celu ochrony swojej prywatności niż starsze pokolenia.

42 proc. konsumentów w wieku 18-24 lat korzysta z przysługujących im praw dostępu do danych, które na ich temat gromadzą organizacje, w porównaniu z zaledwie 6 proc. badanych osób w wieku 75 lat i starszych.

Wielu ankietowanych twierdzi, iż straciło zaufanie do firm z powodu korzystania przez nie z AI, a 50 proc. respondentów oczekuje od rządzących ustanowienia i egzekwowania zasad ochrony prywatności.

Z wyników badania można też wyciągnąć wnioski odnośnie do częstotliwości korzystania z generatywnej AI przez społeczeństwo – zaledwie 12 proc. respondentów określa się jako regularni użytkownicy.

Sztuczna inteligencja i obawy o prywatność

Od zakupów online, po usługi streamingowe i opiekę zdrowotną, 48 proc. respondentów badania zgadza się, iż sztuczna inteligencja może być przydatna w poprawie jakości ich życia. Większość ankietowanych (54 proc.) stwierdziła, iż jest skłonna udostępnić swoje zanonimizowane dane osobowe, aby pomóc ulepszyć produkty AI i podejmowanie decyzji.

Z drugiej strony, 62 proc. ankietowanych konsumentów wyraziło jednak zaniepokojenie tym, w jaki sposób organizacje wykorzystują ich dane osobowe do rozwoju sztucznej inteligencji, a 60 proc. stwierdziło, iż już straciło zaufanie do firm z powodu korzystania przez nie z AI.

Marki mogą wdrożyć środki mające na celu odzyskanie zaufania klientów, takie jak audyt produktów i rozwiązań pod kątem stronniczości, zapewnić większą przejrzystość oraz wyjaśnić, jak działają rozwiązania firmy. Ponadto mogą ustanowić programy zarządzania etyką sztucznej inteligencji.

Młodzi konsumenci obrońcami prywatności danych

W tym roku co trzeci respondent zakwalifikował się do kategorii „Privacy Actives”. Grupa ta dba o prywatność, są gotowi działać w celu jej ochrony i podjęli działania, na przykład zmieniając dostawców usług i technologii ze względu na politykę dotyczącą ochrony danych i praktyki udostępniania informacji.

Młodsi konsumenci są najbardziej skłonni do podejmowania działań w celu ochrony swojej prywatności. 42 proc. konsumentów w wieku od 18 do 24 lat jest aktywnych w zakresie ochrony prywatności, a odsetek ten maleje wraz z wiekiem.

Świadomość społeczna w zakresie prawa do ochrony prywatności jest przez cały czas niska – 46 proc. respondentów zna regulacje dotyczące prywatności obowiązujące w ich kraju.

Rola przepisów i administracji

Wielu konsumentów oczekuje, iż to rządy ustalą standardy i będą egzekwowały ochronę prywatności. Połowa respondentów stwierdziła, iż władze krajowe lub lokalne powinny odgrywać nadrzędną rolę w ochronie danych, podczas gdy 21 proc. stwierdziło, iż to prywatne firmy powinny być głównym odpowiedzialnym w tym zakresie.

Konsumenci są podzieleni w kwestii wymagań lokalizacji, a więc miejsca przechowywania i przetwarzania danych. Większość ankietowanych słyszała o takich wymogach, a 76 proc. wskazało początkowo, iż lokalne przechowywanie i przetwarzanie danych jest adekwatnym kierunkiem. Jednak biorąc pod uwagę związane z tym koszty, a tym samym droższe produkty i usługi, tylko 44 proc. opowiedziało się za lokalizacją danych.

Idź do oryginalnego materiału