Praktycznie każdy dzień pracy programisty to możliwość zdobycia nowej umiejętności. Wiele z wykonywanych zdań wymaga od nas poznania czegoś nowego, eksperymentowania czy rozmowy z kolegą z zespołu. Czasem to my stajemy się źródłem wiedzy, mentorem czy ewangelistą jakiegoś rozwiązania.
Pamiętam jak postawiono mnie przed nie lada wyzwaniem – stworzeniem szkółki dla młodych adeptów programowania. Musiałem nie tylko nauczyć innych pewnych aspektów, ale także dobrze poznać swoje braki wiedzy i je uzupełnić. Nauka kogoś to dla mnie najlepszy sposób na rozwój także swoich umiejętności.
- Jak zatem zacząć z przekazywaniem wiedzy?
- Kiedy wymiana wiedzy ma sens?
- Czy uczenie innych może być sposobem na wypalenie zawodowe?
- Czy każdy nadaje się do nauki innych?
- Jakie techniki wykorzystujemy, aby lepiej uczyć innych?
W tym odcinku podpowiadamy jak zacząć, po co to robić i na co uważać. Niech ta forma przekazywania wiedzy, będzie źródłem inspiracji i zachętą do dzielenia się wiedzą.
Zapraszam serdecznie do odsłuchu
Słuchaj: „#64 Dlaczego warto uczyć innych? Co daje dzielenie się wiedzą?”
Dodatkowy odsłuch
Ten odcinek podcastu DevEnv dostępny jest także do odsłuchu:
- w serwisie Spreaker (odsłuch u góry),
- w Spotify,
- w Apple Podcasts,
- w Google Podcast,
- w CastBox.
Udział wzięli
W tym odcinku podcastu DevEnv usłyszycie głosy następujących osób:
- Adrian Piętka – Chief Technology Officer w Emphie Solutions,
- Bartłomiej Michalski – Big Data Engineer & Solution Architect w Knips,
- Dariusz Cichorski – Senior Software Engineer w Emphie Solutions.
W tym odcinku rozmawialiśmy o:
(00:32) Wstęp do tematu odcinka
(02:00) Stand-up jako forma wymiany wiedzy
(03:18) Muszą chcieć dwie strony
(03:42) Kiedy wymiana wiedzy ma sens?
(07:28) Hype na nowe rzeczy
(09:34) Jaki jest cel wymiany wiedzy?
(10:47) Stosunek korzyści do kosztu
(12:32) Egoizm, a samorealizacja
(14:02) Wymiana wiedzy, a wypalenie zawodowe
(15:20) Inspiracja innych
(16:25) Nie każdy musi dzielić się wiedzą
(17:08) Dodatkowe korzyści
(18:34) Czy każdy nadaje się do nauki innych?
(20:07) Można zacząć działać „lokalnie”
(23:07) Aby działać trzeba mieć na to czas
(23:40) Bus Factor
(25:20) Jak robić to dobrze? Technika Richarda Feynmana
(28:04) Tłumaczenie dzięki analogii
(30:04) Różne techniki uczenia
(31:50) Zakończenie
Masz pomysł na temat?
Jeżeli chcesz, abyśmy porozmawiali na jakiś konkretny temat lub chciałbyś wziąć udział w podcaście – napisz do nas e-mail.