Idea zaproponowanej przez Alistaira Cockburna architektury heksagonalnej ma już prawie 20 lat. Ale jak krótko i rzeczowo opisać założenia Hexagonal Architecture, czy też Ports & Adapters? I jak to przekłada się na kod systemu?
Każdy koncept można bardzo mocno i niepotrzebnie skomplikować. choćby tak prosty w swojej istocie jak Porty i Adaptery. Dziś z moim gościem, Kubą Nabrdalikiem, wracamy do korzeni z 2005 roku i staramy się wyłuskać esencję tego wzorca architektonicznego. A jeżeli przy drugim mikrofonie gości Kuba, to wiadomo, iż będzie do bólu pragmatycznie i prosto w z mostu...
W dzisiejszym odcinku:
- czym jest architektura heksagonalna,
- czym są porty i adaptery,
- skąd w ogóle wywodzi się ten koncept i jak ma się do dzisiejszych czasów,
- jakie typowe błędy można popełnić stosując ten wzorzec w kodzie,
- nie zabrakło oczywiście przykładów z życia i produkcji...
Materiały dodatkowe:
- hexagonalarchitecture.org, homepage na temat Ports & Adapters
- Hexagonal architecture, nowsza wersja oryginalnego wpisu Alistaira Cockburna na temat architektury heksagonalnej z 2005 roku
- Hexagonal architecture @ wiki c2, wpis na blogu Warda Cunninghama
- SmallerWebHexagon, wspominane w odcinku repo pokazujące bazową ideę
- Hentai, repozytorium Kuby Nabrdalika pokazujące użycie hexagona z modularyzacją i innymi technikami