Pomysły na projekt do CV
Tworząc swoje CV, warto uwzględnić projekty, które w przejrzysty sposób zaprezentują Twoje umiejętności i doświadczenie. Szczegółowo o tworzeniu portfolio pisałem już we wpisie dotyczącym tego, jak stworzyć dobre portfolio programisty. Tym razem skupimy się jednak na konkretnych pomysłach na projekty do CV, które mogą stać się doskonałym elementem podkreślającym Twoje kompetencje i wyróżniającym Cię na rynku pracy.
Poniżej znajdziesz 7 pomysłów na projekt do CV, które świetnie sprawdzą się jako element Twojego portfolio. Przy każdym z nich uwzględniłem cztery główne aspekty:
- Krótki opis aplikacji – abyś wiedział, o czym jest projekt.
- Podstawowe funkcjonalności – te, które powinny znaleźć się w aplikacji.
- Technologie – przykładowe narzędzia i biblioteki, które możesz wykorzystać.
- Rozszerzenia – trudniejsze funkcjonalności, które wzbogacą projekt i pokażą Twój rozwój jako programisty.
Pamiętaj, iż te pomysły są jedynie inspiracją. W pracy programisty najważniejsza jest kreatywność, więc śmiało modyfikuj i rozwijaj swoje projekty, aby jak najlepiej odpowiadały Twoim zainteresowaniom i potrzebom!
Projekt #01: Aplikacja do zarządzania zadaniami (To-Do App)
Na początek zacznijmy od najbardziej klasycznej aplikacji To-Do App. Jest to prosty typ aplikacji, w której wykorzystujemy podstawowe operacje CRUD: Create, Read, Update i Delete. Idealny na początek do przygotowania prostej aplikacji, gdzie będziemy mieć podstawową integrację Frontend, Backend i baza danych.
Sam jako pierwszy projekt do CV wybrałem właśnie ten pomysł. Stwierdziłem, iż jak na pierwszą aplikacje pisaną od początku do końca to będzie świetny pomysł. Jest to akurat nie za mała, ale też nie za duża aplikacja – taka w sam raz, żeby zobaczyć jak się całościowo piszą projekty, a także zawsze będzie do pokazania w CV.
Funkcje podstawowe
Aplikacja umożliwia użytkownikom zarządzanie codziennymi zadaniami:
- Dodawanie, edytowanie i usuwanie zadań (CRUD) – Umożliwienie pełnej kontroli nad listą zadań, umożliwiając tworzenie nowych wpisów, modyfikację istniejących oraz ich usuwanie.
- Grupowanie zadań w projekty lub kategorie.
- Ustawianie priorytetów zadań – Dodanie możliwości oznaczania zadań według ich ważności.
- Przypomnienia dzięki e-maili lub SMS-ów – Wysyłanie wiadomości różnej treści w zależności ile dni zostało do wykonania zadania.
- Widok kalendarza do organizacji zadań w układzie tygodniowym lub miesięcznym.
Technologie
- Backend: Java, Spring Boot, Spring Data
- Frontend: Angular, PrimeNg (komponenty UI), ngx-translate (wielojęzyczność)
- Baza danych: MySQL/H2
- Inne: Spring Security, WebSocket (synchronizacja w czasie rzeczywistym), Swagger (dokumentacja API), Docker, Docker Compose
Rozszerzenie
- Tryb offline – Wprowadzenie możliwości pracy bez połączenia z internetem. Dane lokalne mogą być synchronizowane z serwerem po ponownym uzyskaniu dostępu do sieci.
- Motywy i personalizacja – Użytkownicy mogą dostosowywać wygląd aplikacji do swoich preferencji, np. zmieniając kolorystykę interfejsu lub wybierając układ wyświetlania zadań.
Projekt #02: Aplikacja do zarządzania budżetem domowym
Drugą propozycją jest system do zarządzania budżetem domowym – aplikacja, która pozwala kontrolować i analizować swoje wydatki w różnych kategoriach, takich jak edukacja, paliwo, dom czy dzieci. Oprócz podstawowego rejestrowania wydatków, system mógłby umożliwiać tworzenie prostych podsumowań oraz wyznaczanie celów oszczędnościowych, np. na wakacje czy nowy sprzęt.
Żeby aplikacja była bardziej atrakcyjna wizualnie i intuicyjna, warto pójść o krok dalej – zamiast prostych tabel, dodaj wykresy i grafiki, które w przystępny sposób przedstawią dane. Taki projekt to nie tylko praktyczne rozwiązanie, ale także świetna okazja do zaprezentowania swoich umiejętności w pracy z danymi i wizualizacjami.
Funkcje podstawowe
Aplikacja wspiera użytkowników w organizacji finansów i kontrolowaniu wydatków:
- Dodawanie i kategoryzowanie transakcji – przychody i wydatki.
- Wyznaczanie budżetów dla kategorii – Umożliwienie użytkownikom ustalanie limitów wydatków na poszczególne obszary, takie jak jedzenie, transport czy rozrywka.
- Raporty finansowe – Stworzenie wizualizacji z podsumowań miesięcznych i rocznych wydatków.
- Generowanie raportów PDF/CSV.
- Alerty o przekroczonym budżecie – Informowanie o wydatkach wykraczających poza ustalone limity np. poprzez email, sms czy w samej aplikacji.
Technologie
- Backend: Java, Spring Boot, Spring Batch (przetwarzanie dużych zbiorów danych)
- Frontend: Angular, Chart.js/D3.js (tworzenie wykresów)
- Baza danych: PostgreSQL
- Inne: JWT, Swagger, Docker, Docker Compose
Rozszerzenie
Stworzenie trybu rodzinnego, w którym możliwe będzie tworzenie wspólnego budżetu dla kilku użytkowników, np. członków rodziny.
Projekt #03: Dashboard analityczny dla danych finansowych
Kolejną propozycją jest aplikacja do analizy danych finansowych – rozwiązanie, które pozwala na śledzenie swoich wydatków, analizowanie ich struktury i lepsze planowanie przyszłego budżetu. Możesz podzielić wydatki na różne kategorie, takie jak jedzenie, transport, rozrywka czy oszczędności, a następnie analizować je w wybranym okresie, np. tygodniowym czy miesięcznym.
Aby ułatwić korzystanie z aplikacji, można dodać funkcję importowania danych finansowych z plików CSV, Excel lub bezpośrednio z bankowych API. Dzięki temu użytkownicy gwałtownie załadują swoje transakcje, zamiast manualnie wpisywać każdą pozycję.
Aby aplikacja była bardziej nowoczesna i użyteczna, warto dodać wizualizacje – wykresy kołowe, liniowe czy słupkowe, które w czytelny sposób przedstawią dane. Oprócz tego można wdrożyć funkcje automatyzujące, takie jak prognozowanie przyszłych wydatków na podstawie danych historycznych. Taki projekt to świetna okazja, by pokazać swoje umiejętności w pracy z dużymi zbiorami danych, wizualizacjami oraz integracją z zewnętrznymi systemami.
Funkcje podstawowe
Dashboard umożliwia użytkownikom szczegółowe monitorowanie ich sytuacji finansowej:
- Dodawanie i edytowanie transakcji – Umożliwienie manualnego wprowadzanie wydatków i przychodów, a także ich późniejszą edycję.
- Import danych z plików CSV/Excel.
- Kategoryzacja wydatków – Automatycznie przypisanie wydatków do odpowiednich kategorii lub możliwość wyłączenie opcji i ustawiania kategorii manualnie.
- Wizualizacje danych – wykresy kołowe, słupkowe i liniowe.
- Alerty o przekroczonym budżecie – Aplikacja powinna ostrzegać wydane więcej pieniędzy niż przewiduje budżet np. zostanie wysłany email.
- Prognozowanie wydatków – Na podstawie wcześniejszych danych aplikacja podpowie, na co prawdopodobnie wydasz pieniądze w przyszłości.
Technologie
- Backend: Java, Spring Boot, Spring Batch
- Frontend: Angular, Chart.js/D3.js (wizualizacja danych).
- Baza danych: PostgreSQL
- Inne: ElasticSearch (zaawansowane zapytania), Docker, Docker Compose
Rozszerzenie
- Kalkulator oszczędności – Aplikacja mogłaby analizować wydatki i proponować, gdzie można zaoszczędzić. Może to być np. sugestia zmniejszenia wydatków na jedzenie na mieście albo porównanie lepszych ofert abonamentów.
- Personalizacja interfejsu – Możliwość dostosowania wyglądu aplikacji, np. wyboru motywu kolorystycznego lub układu widoków.
Projekt #04: Aplikacja do nauki języków obcych
Aplikacja do nauki języków obcych to narzędzie, które pozwala użytkownikom rozwijać swoje umiejętności językowe w angażujący sposób. Poprzez quizy, fiszki i różne interaktywne formy nauki, użytkownicy mogą łatwiej zapamiętywać nowe słówka, uczyć się gramatyki i doskonalić swoją wymowę. To projekt, który może być świetnym przykładem na to, jak tworzyć aplikacje dostosowane do potrzeb użytkownika.
Można byłoby też pokusić się o funkcje pozwalające na rywalizację z innymi w czasie rzeczywistym – np. quizy dla dwóch. Temat oczywiście dużo trudniejszy, ale jako większe wyzwanie może wtedy warto spróbować.
Można też zadbać o możliwość personalizacji treści, aby użytkownik mógł dostosować tematykę lekcji do swoich potrzeb i zainteresowań.
Funkcje podstawowe
Aplikacja wspiera proces nauki języków, oferując szereg przydatnych funkcji:
- Dodawanie, edytowanie i usuwanie słówek.
- Quizy i testy wiedzy – różnorodne formaty – Interaktywne ćwiczenia umożliwiają sprawdzanie znajomości słownictwa i gramatyki w angażujący sposób.
- Fiszki do nauki słownictwa – Umożliwienie losowania ze słówek, które w tej chwili są w systemie.
- Statystyki postępów użytkownika – Jakakolwiek forma pokazywania robienia postępów przez użytkownika.
- Losowanie słowa z danej kategorii wraz z opisem – Integracja z zewnętrznym api.
- (opcjonalne) Spróbować podpiąć API DeepL lub inne API do obsługi tłumaczenia słówek w aplikacji.
Technologie
- Backend: Java, Spring Boot, Spring Data
- Frontend: Angular, ngx-translate
- Inne: WebSocket, RabbitMQ, Docker, Docker Compose
Rozszerzenie
Rywalizacja z innymi użytkownikami w czasie rzeczywistym np. quiz dla dwóch osób.
Projekt #05: Sklep internetowy z koszykiem i płatnościami online
Piątą propozycją jest kolejny klasyk – sklep internetowy. To projekt, który daje ogromne możliwości rozwoju i pozwala naprawdę się wykazać. Podstawowa wersja aplikacji mogłaby obejmować dodawanie produktów, możliwość umieszczania ich w koszyku oraz finalizację zakupu poprzez system płatności. Warto również rozważyć dodanie konta użytkownika, aby klienci mogli zarządzać swoimi zamówieniami, oraz panelu administracyjnego, który umożliwi zarządzanie asortymentem i kontrolowanie sprzedaży.
Ciekawostką jest to, iż projekt sklepu internetowego to był mój drugi projekt, gdy budowałem portfolio do poszukiwania pierwszej pracy. Pamiętam, iż cały frontend przygotowywałem wtedy w Thymeleaf – narzędzie, które może i jest proste, ale świetnie nadaje się do nauki podstaw. Dzisiaj pewnie użyłbym Angular, ale wtedy go jeszcze nie znałem.
Funkcje podstawowe
Aplikacja oferuje rozwiązanie e-commerce, wspierając zarówno klientów, jak i administratorów:
- Zarządzanie produktami – widok dla użytkownika i administratora – Klienci mogą przeglądać ofertę sklepu, a administratorzy zarządzać katalogiem produktów.
- Koszyk zakupowy – z podsumowaniem cen i możliwością edycji ilości – Użytkownicy mogą dodawać produkty do koszyka, przeglądać podsumowanie zakupów i wprowadzać zmiany przed finalizacją zamówienia.
- Historia zamówień – Umożliwienie klientom dostępu do szczegółowych informacji o poprzednich zakupach.
- Integracja z systemami płatności online – Integracja z systemami płatności jak Payu lub PayPal.
- Recenzje i oceny produktów – Dodanie możliwości użytkownikom wyrażania opinii na temat zakupionych towarów.
- Konto użytkownika – Możliwość dodawania adresu wysyłki, zapisywanie podstawowych danych, rejestracja i logowanie.
- Wysyłka email – Po finalizacji zakupów, wysyłka email z listą zakupionych produktów i kwotą transakcji.
Technologie
- Backend: Java, Spring Boot, Spring Data
- Frontend: Angular, Material Design, ngx-translate
- Baza danych: MySQL, Redis
- Inne: Google OAuth2, Payu API/PayPal API(płatności), Docker, Docker Compose
Rozszerzenie
System lojalnościowy – punkty za zakupy, wymienialne na zniżki lub nagrody.
Projekt #06: Aplikacja do śledzenia ćwiczeń fizycznych
6 pomysłem na projekt do CV jest projekt do śledzenia ćwiczeń fizycznych – aplikacja, które pozwala użytkownikom lepiej zarządzać swoimi treningami i śledzić postępy w osiąganiu celów fitness. Dzięki niej użytkownicy mogą tworzyć harmonogramy treningowe, rejestrować wyniki oraz analizować swoje postępy w czasie.
Aplikacja mogłaby oferować różne funkcje, takie jak możliwość tworzenia planów treningowych z podziałem na dni i rodzaje ćwiczeń, zapisywanie wyników (np. ilość powtórzeń, czas trwania ćwiczeń czy pokonany dystans), a także generowanie raportów z postępami w formie wykresów i statystyk. Przypomnienia o nadchodzących treningach w formie powiadomień to kolejna funkcja, która zwiększa zaangażowanie użytkowników.
Funkcje podstawowe
Aplikacja wspiera użytkowników w zarządzaniu aktywnością fizyczną i monitorowaniu postępów:
- Tworzenie planów treningowych z podziałem na dni i ćwiczenia – Umożliwienie użytkownikom planowania sesji treningowych i definiowanie celów dla wszystkich dnia.
- Śledzenie wyników – zapisywanie ilości powtórzeń, serii, czasu – Pozwolenie na rejestrowanie szczegółowych danych treningowych dla monitorowania progresu.
- Powiadomienia o treningach.
- Raporty postępów – wizualizacje wyników – Prezentowanie postępów w przystępnej formie graficznej.
- Biblioteka ćwiczeń – Wbudowany katalog ćwiczeń z opisami i instrukcjami, który ułatwia planowanie aktywności. Możliwość dodawanie ćwiczeń jako ulubionych.
Technologie
- Backend: Java, Spring Boot
- Frontend: Angular, Chart.js
- Aplikacja mobilna: Android, Flutter (framework pod pisanie aplikacji mobilnych)
- Baza danych: PostgreSQL
- Inne: Spring Security, RabbitMQ (planowanie raportów), Docker, Docker Compose, Firebase (push notyfikacje)
Rozszerzenie
- Napisanie aplikacji mobilnej – zawsze jakaś odskocznia od pisania apek Angularowych.
- Wyzwalacze dźwiękowe – motywujące dźwięki podczas osiągania postępów.
Projekt #07: System kolejkowania zadań (Message Queue)
Ostatnim pomysłem na projekt do CV jest system do kolejkowania zadań. Nie chodzi tu o konkretny typ aplikacji – może to być np. system rezerwacji pokoi w hotelu, aplikacja do przetwarzania zamówień czy dowolny inny projekt, który wymaga obsługi procesów w tle. Kluczowym celem tego projektu jest skupienie się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii i budowie architektury asynchronicznej.
System tego typu pozwala na tworzenie rozproszonych aplikacji zdolnych do przetwarzania dużej liczby zadań w efektywny sposób. Dzięki zastosowaniu kolejek można zapewnić niezawodność, skalowalność i wysoką dostępność systemu. Projekt ten to doskonała okazja, by zaprezentować swoje umiejętności w pracy z systemami asynchronicznymi, które są bardzo pożądane w nowoczesnym programowaniu.
Dodatkowo, aby wzbogacić aplikację, możesz zaimplementować mechanizmy takie jak retry dla niewykonanych zadań czy monitoring procesów w czasie rzeczywistym – to świetny sposób, by pokazać swoje zaawansowane podejście do technologii backendowych.
Funkcje podstawowe
- Zrobienie architektury mikroserwisowej.
- Zarządzanie wiadomościami w kolejce – podgląd, dodawanie, edycja i usuwanie – zarządzanie zadaniami przez administratora.
- Panel techniczny – panel, który ułatwi zarządzanie wiadomościami.
- Logowanie do panelu technicznego.
- Retry policy – ponowne próby wykonania zadań w przypadku błędu – Zapewnienie niezawodności systemu poprzez automatyczne ponawianie zadań, które zakończyły się niepowodzeniem.
- Monitorowanie systemu – logi i historia wykonania zadań w panelu technicznym. Można też wykorzystać gotowe narzędzie jak Grafana.
- Przygotowanie procesu, którego będzie można przeprowadzić przez użytkownika.
- Wykorzystać system kolejkowy jak Kafka czy RabbitMQ.
- Integracja z zewnętrznym API – w zależności jaki system, w łatwy sposób można znaleźć publiczne API.
Technologie
- Backend: Java, Kotlin, Spring Boot, Spring Cloud, Spring Cloud Stream, Apache Kafka/RabbitMQ (kolejkowanie).
- Frontend: Angular
- Baza danych: MongoDB
- Inne: Grafana i Prometheus (monitorowanie), Docker, Docker Compose, Kubernetes, AWS (Amazon Web Services)
Rozszerzenie
- Interfejs użytkownika do przetwarzania procesów – dodawanie nowych, usuwanie istniejących, podgląd na jakim etapie jest w tej chwili zadanie. jeżeli weźmiemy jako przykład hotel to dobrze byłoby móc rezerwować hotel, dostawać informację zwrotną i odpowiednią na nią reagować przez panel techniczny.
- Priorytety wiadomości – obsługa ważniejszych zadań w pierwszej kolejności – umożliwienie sterowania ważnością danego zadania np. płatności mają się wykonywać w pierwszej kolejności.
Podsumowanie
W tym artykule przedstawiłem Ci 7 pomysłów na projekt do CV. Starałem się dobrać propozycje, które różnią się zarówno tematyką, jak i poziomem trudności, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Każdy z tych projektów to tak naprawdę zalążek – wypisane są ogólne funkcjonalności, ale ostateczny kształt aplikacji zależy od Ciebie i Twojego podejścia do jej realizacji.
Pamiętaj, iż same pomysły to za mało. Ważne jest, aby faktycznie do nich usiąść i zacząć działać. Wybierz projekt, który najbardziej Cię zainteresował, rozpisz, jak chciałbyś go zrealizować, i zabierz się do pracy!
Jeśli chciałbyś, abym nagrał filmik na YouTube, w którym krok po kroku pokażę, jak zrealizować któryś z tych projektów, koniecznie daj znać w komentarzu!