Słabnąca siła nabywcza konsumentów, presja na marże i zmiany w polityce gospodarczej – to największe wyzwania dla branży dóbr konsumpcyjnych w 2025 roku. Jak wynika z najnowszego raportu Salesforce, jedyną skuteczną odpowiedzią na kryzys ma być sztuczna inteligencja, a zwłaszcza autonomiczni agenci AI.
Rok 2025 jest jednym z najtrudniejszych dla firm z sektora dóbr konsumpcyjnych – wynika z najnowszego raportu Salesforce Consumer Goods Industry Insights. Słabnąca pewność konsumentów i złożone ścieżki dotarcia do rynku sprawiają, iż ponad połowa liderów branży (54%) uważa, iż osiągnięcie stabilnego wzrostu jest w tym roku trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Niemal wszyscy (98%) wskazują również zmiany w polityce gospodarczej, takie jak cła, jako główny czynnik obciążający marże.

W odpowiedzi na te wyzwania, liderzy branży masowo zwracają się w stronę sztucznej inteligencji. Jak pokazuje badanie, prawie 9 na 10 menedżerów uważa, iż autonomiczni agenci AI będą niezbędni do utrzymania konkurencyjności w ciągu najbliższych dwóch lat. Co więcej, 88% z nich spodziewa się, iż to właśnie AI bezpośrednio przyczyni się do wzrostu sprzedaży.
„Zdolność sztucznej inteligencji do przyspieszania i wspierania naszych działań ma najważniejsze znaczenie w czasach zmian” – mówi Michelle Grant, Director RCG Insights w Salesforce. „Niezależnie od tego, czy firmy dostosowują strategie zaopatrzenia, negocjują z dostawcami czy absorbują dodatkowe koszty, AI może analizować wzorce popytu, aby optymalizować priorytety produktowe i dokładniej prognozować zapotrzebowanie”.
Raport wskazuje również na malejącą skuteczność tradycyjnych promocji handlowych – mniej niż połowa z nich (46%) przynosi dodatni zwrot z inwestycji. Znacznie lepsze rezultaty dają nowe, spersonalizowane oferty oparte na danych i AI, które przewyższają skutecznością programy lojalnościowe o niemal 20 punktów procentowych. To pokazuje, iż w 2025 roku kluczem do sukcesu nie są już masowe promocje, a precyzyjne, zindywidualizowane działania wspierane przez zaawansowaną analitykę.
