Amazon właśnie testuje nową funkcję, której zadaniem jest zapoznanie klientów z funkcjami i recenzjami produktów w formie audio. Z pewnością kilka osób zaskoczyło, iż dostarczona opcja bazuje na sztucznej inteligencji. Jak przekonuje Amazon, dzięki rozwiązaniu klienci oszczędzają czas, bo nie muszą już samodzielnie analizować informacji.
Podsumowanie w wersji audio
Amazon uruchomił fazę testów nowej, generatywnej funkcji audio opartej na sztucznej inteligencji, która syntetyzuje dostępne informacje na temat produktu. W procesie wykorzystywane są dane ze stron internetowych, recenzje i analizy.
Efektem opcji „Posłuchaj najważniejszych informacji” jest krótkie podsumowanie audio prezentujące szczegóły produktu. W trakcie nagrania otrzymujemy dwa głosy omawiające najważniejsze cechy i opinie. Co ważne, na początku pojawia się komunikat przypominający, iż materiał został wygenerowany przez AI, a następnie występują tzw. eksperci ds. zakupów.
Chociaż w oficjalnym komunikacie Amazon nie nazywa głosów wprost lektorami AI, wszystko wskazuje na to, iż otrzymujemy pełne generatywne doświadczenie do złudzenia przypominające Podsumowania audio zastosowane przez Google w aplikacji NotebookLM.

Eksperci, jak nazywa ich Amazon, nie tylko przedstawiają funkcje, ale prowadzą też żywą rozmowę na ich temat – zadają pytania i odpowiadają, podkreślają korzyści i wskazują, jakiej grupie klientów przypadnie do gustu dany produkt. Amazon zapowiada, iż w początkowej fazie testu chce koncentrować się na produktach, które wymagają porównania przed zakupem.
Na razie funkcja obejmuje zaledwie kilka produktów i dedykowana jest niewielkiej grupie użytkowników aplikacji Amazon Shopping w Stanach Zjednoczonych. Amazon zapowiada jednak, iż ma zamiar rozszerzyć funkcjonalność w nadchodzących miesiącach najpierw w kraju. Być może w przyszłości doczekamy się również wdrożenia na innych rynkach.
Amazon nie zostaje w tyle i sięga po AI
Amazon od lat zajmuje czołowe miejsce w branży e-commerce, wyznaczając kierunki rozwoju i standardy działania. Nowe rozwiązanie nie jest więc dużym zaskoczeniem, bo firma już od pewnego czasu chętnie sięga po funkcje bazujące na AI.
Na razie większość opcji testowana jest na klientach w Stanach Zjednoczonych. Biorąc jednak pod uwagę tempo zmian na rynku, możemy się spodziewać, iż niektóre z nich zobaczymy w Europie raczej szybciej niż później. Obserwacja kolejnych kroków Amazona pozwala również spojrzeć w przyszłość innych platform e-commerce, które z pewnością gwałtownie wykorzystają niektóre z funkcji.
Wśród dotychczas stworzonych opcji można wymienić, np. Rufusa, który jest generatywnym asystentem zakupowym odpowiadającym na pytania dotyczące różnych potrzeb i produktów.
Amazon stworzył również Przewodniki zakupowe służące do wyszukiwania produktów, prezentując rekomendacje dla ponad 100 typów.
Dostępna jest także funkcja Buy for me, będąca na razie eksperymentem w wersji beta. Pozwala na dokonywanie zakupów w witrynach innych sprzedawców detalicznych, jeżeli Amazon nie sprzedaje produktu bezpośrednio w ramach swojej platformy.
Źródło: Amazon / Zdjęcie otwierające: Amazon