AI walczy z "metodą na wnuczka". Wciela się w rolę babci, która przeciąga rozmowę. "Jak ten czas leci"

gazeta.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: YouTube, screen: @O2;


Na rynek wprowadzono nowy model chatbota generującego mowę babci o imieniu "Daisy". Jego celem jest walka ze złodziejami oszukującymi metodą "na wnuczka". "Babcia Al" została zaprojektowana, aby jak najbardziej imitować perfekcyjną ofiarę.
Brytyjski operator O2 stworzył udającą człowieka "Babcię AI" o imieniu Daisy. Kobieta ma za zadanie odbierać połączenia od oszustów w czasie rzeczywistym, utrzymując ich przy telefonie i z dala od klientów tak długo, jak to możliwe.

REKLAMA







Zobacz wideo Rozwój AI dramatycznie przyśpieszy katastrofę klimatyczną



Za chwilę zrobi się głośno o nowej metodzie "na wnuczka". Wszystko dzięki AI
Oszustwa są coraz bardziej powszechne, a metody naciągaczy wciąż modyfikowane, tak, aby osiągnąć sukces, choćby jeżeli potencjalna ofiara mocno się opiera. "Daisy" została zaprojektowana tak, aby imitować perfekcyjną ofiarę i wydaje się być marzeniem oszusta. Choć jest chętna do rozmowy przez telefon i podania swoich danych bankowych, nie jest tym, za kogo się podaje. W rzeczywistości jej jedynym celem i powodem istnienia jest marnowanie czasu przestępców i utrudnianie im życia.
W nagraniu na YouTube zaprezentowano schematy umożliwiające przeciąganie rozmowy do granic możliwości. Przykładowy oszust często jest poirytowany, iż rozmawia z ofiarą już ponad godzinę, a "Daisy" z uśmiechem na twarzy odpowiada, iż ten czas leci niewiarygodnie szybko. Potrafi też skutecznie zmieniać temat.
Założenie jest proste - im więcej czasu sztuczna inteligencja zmarnuje oszustom, tym mniej oni mają czasu w rozmowę z prawdziwymi ofiarami.








Sztuczna inteligencja jest coraz bardziej wiarygodna. Czy AI rozwiąże problem oszustw?
Pomysł zyskał duże uznanie na całym świecie. Brytyjczycy, chwaląc się skutecznością tego rozwiązania, podkreślają, iż choćby kilkuminutowe rozmowy prowadzone przez wirtualnego asystenta potrafią skutecznie zablokować dalsze działania scammerów. Według danych CyberRescue, technologia ta potrafi zatrzymać setki prób oszustwa w ciągu jednego dnia. "Babcia AI" wciąga oszustów w rozmowę, udając zdezorientowaną starszą osobę, co sprawia, iż ci tracą czas i często sami rezygnują z dalszych działań. Babcia AI może prowadzić setki takich rozmów jednocześnie, 24 godziny na dobę. Nigdy się nie nudzi i nie ma dość rozmów z osobami o wątpliwej moralności.



Chociaż sztuczna inteligencja udowadnia swoją wartość w walce z telefonicznymi oszustami, eksperci podkreślają, iż najważniejsza jest jednak edukacja społeczeństwa. Jak podaje CyberDefence24.pl, jednym z największych wyzwań jest budowanie świadomości wśród starszych osób, które najczęściej padają ofiarą takich ataków. "Babcia AI" to krok w dobrą stronę, ale równocześnie konieczne jest inwestowanie w kampanie edukacyjne oraz wprowadzenie bardziej rygorystycznych regulacji dotyczących nadużyć w sektorze telekomunikacyjnym.
Idź do oryginalnego materiału