AkoMail to narzędzie pozwalające w łatwy i intuicyjny sposób zarządzać bazami adresowymi, realizować mailingi w sposób zgodny z prawem, oraz mierzyć ich skuteczność. dzięki tego właśnie narzędzia serwis LegalnyMailing.pl skutecznie dostarczył ponad 100 milionów maili!
LegalnyMailing.pl to serwis bijący rekordy popularności w latach 2013-14. W kolejnych latach, za sprawą kolejnych zmian w prawie (głównie RODO), możliwość legalnego działania w tej formule na terenie Unii Europejskiej została niestety bardzo ograniczona.
Jest to wprawdzie jak najbardziej możliwe, jednakże wymaga zaangażowania dużo większego kapitału w organizację schematu podmiotów powiązanych, a żeby to się zwróciło, potrzebne są znacznie większe kompetencje sprzedażowe – nie jest więc to już biznes dla wszystkich.
Chcemy jednak chronić spuściznę tego serwisu, dlatego też zdecydowaliśmy się, aby właśnie na kanwach PAYLOAD przedstawić, dlaczego użyliśmy właśnie AkoMaila, jak go zmodyfikowaliśmy, oraz co w tej sposób osiągnęliśmy.
Sic parvis magna
Długo zanim powstał LegalnyMailing.pl, skupialiśmy się na całkiem innych biznesach (głównie backupie danych online i usługach szkoleniowych). Kupowaliśmy wówczas zewnętrzne usługi marketingowe na Allegro, z czasem jednak stwierdziliśmy, iż na dłuższą metę opłaca się przejmować coraz więcej kompetencji samodzielnie, zaczynając od dobrej jakości baz maili i targetowania, tak aby móc gwałtownie i punktowo docierać do konkretnych grup potencjalnych klientów.
Kolejnym etapem był wybór narzędzia do realizacji adekwatnych wysyłek i analityki. Usługi firm typu Freshmail okazały się dla nas zbyt mało elastyczne i bardzo gwałtownie zwróciliśmy się ku narzędziu on-premise, pozwalającemu zachować pełną kontrolę nad procesami wewnętrznymi (np. możliwość zastosowania szyfrowania dysków połączonego z killswitchem dla zasilania), wspomaganemu zewnętrznym kontem hostingowym Home.pl (używanym jako relay, aby podbić reputację adresu IP nadawcy maila – napiszemy o tym niżej).
Nie mieliśmy jednak czasu w pisanie takiego narzędzia od zera, zdecydowaliśmy się więc na wybór takiego, które jest stworzone w klasycznej architekturze LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP), a jeżeli choćby jest komercyjne, to jest dostarczane z pełnym, niezaszyfrowanym kodem źródłowym, który można będzie dalej rozwijać. Tak właśnie znaleźliśmy AkoMail.
Sam LegalnyMailing.pl powstał jako biznes poboczny – gdy wspomniane kompetencje były już na tyle rozwinięte (9 milionów aktywnych odbiorców, dopracowane narzędzia i pełna niezależność), iż zapragnęliśmy pójść dalej i sprzedawać nasze usługi także innym polskim przedsiębiorcom, którzy potrzebowali wsparcia.
Co zmieniliśmy w AkoMailu
Przede wszystkim staraliśmy się kierować zasadą maksimum korzyści przy możliwie niewielkich zmianach w kodzie, tak aby móc łatwo łączyć nasze zmiany z kolejnymi wersjami AkoMaila dostarczanymi przez AkoSoft. Z uwagi na sprzyjającą temu architekturę AkoMaila (PHP i framework Kohana) udało się to znakomicie: stworzyliśmy adekwatnie całkiem nową platformę, pozwalającą na instalację dedykowanych instancji AkoMaila dla firm zewnęrznych, danie im bezpośredniego dostępu do edycji szablonów i zarządzania mailingami do poszczególnych grup odbiorców, przy jednoczesnym odseparowaniu od adekwatnych danych tych odbiorców.
Przyjrzyjmy się poszczególnym zmianom dokładniej.
Multi-site
„Nasz” AkoMail może działać w trybie wielu osobnych instancji, na osobnych domenach, z osobnymi bazami adresowymi, szablonami maili, kolejkami wysyłanych maili, dostępami do aplikacji itd. – a wszystko to po instalacji w jednym katalogu na serwerze, dzięki czemu w razie konieczności wgrania jakichś łat do aplikacji, robi się to w jednym miejscu.
Całość uzupełniają dodatkowe skrypty, tworzące i konfigurujące kolejne instancje.
Reselling usług
W aplikacji możliwe jest tworzenie „użytkowników komercyjnych” (czyli kont dla klientów na nasze usługi marketingowe), z ograniczeniami pozwalającymi na reselling usług:
- użytkownik komercyjny ma pełny dostęp do szablonów maili, widzi nazwy i liczebności grup targetowych, może definiować mailingi do poszczególnych grup, ustawiać im priorytety, widzi wszystkie statystyki itd. (oczywiście w ramach swojej instancji AkoMaila)
- mailingi utworzone lub zmodyfikowane przez takich użytkowników są wstrzymywane (Paused) – odblokowania (i tym samym moderacji, ew. potwierdzenia rozliczenia opłat – zależnie od ustaleń biznesowych) może dokonać tylko właściciel lub wyznaczony przez niego użytkownik specjalny
- użytkownicy komercyjni nie widzą zawartości grup (czyli adekwatnych adresów email), oraz konfiguracji serwerów SMTP i innych ustawień stricte technicznych instancji
Integracja z zewnętrznym relayem SMTP i z dedykowanym sprzętem do wysyłki dużej ilości maili
Przebudowaliśmy obsługę SMTP z oryginalnego AkoMaila w taki sposób, aby móc przenieść ciężar sterowania kolejką maili do wysłania z aplikacji na infrastrukturę poniżej:
- aplikacja przesyła porcję maili do lokalnego MTA, którym może być np. Cisco IronPort – wypychanie maili z aplikacji jest dzięki temu o wiele szybsze, a przy tym odporne na awarie łącza do Internetu
- lokalny MTA ma skonfigurowany relay SMTP, którym jest konto hostingowe (np. Home.pl) – dzięki temu do odbiorcy mail trafia z IP konta hostingowego, a więc ewentualne tematy abuse, RBL, reputacji IP nadawcy itp. dotyczą IP należącego do zewnętrznej firmy, które w razie problemu można łatwo zmienić na nowe
- w większych instalacjach MTA może mieć skonfigurowane wiele relayów oraz proste reguły, dzięki którym rozdziela duże ilości maili na różne konta hostingowe
Integracja z zewnętrznym hostingiem w celu podniesienia bezpieczeństwa
Obsługa zdarzeń od użytkowników (otwarcia maili, kliknięcia accept i unsubscribe) może być realizowana przez zewnętrzny hosting (np. Home.pl) – dzięki temu:
- odbiorcy maili w ogóle nie łączą się i nie muszą choćby mieć dostępu sieciowego do serwera AkoMail
- serwer AkoMail może stać w odizolowanym miejscu, na pojedynczym łączu abonenckim
- wszelkie próby skanowania i hackowania przez „sprytnych” odbiorców trafiają w hosting, na którym znajdują się 2 pliki, zamiast w serwer i aplikację AkoMail
Jak to działa? Poświęciliśmy temu cały osobny artykuł, ale w skrócie:
- na koncie hostingowym znajduje się obrazek JPG, do którego odwołują się otwierane maile, przekazują unikalny parametr – następnie specjalny skrypt na serwerze AkoMail codziennie pobiera logi www z hostingu i replikuje zdarzenia otwarcia maila, wywołując kolejne polecenia wget z odpowiednimi parametrami
- na koncie znajduje się również skrypt PHP, do którego odwołują się wszystkie kliknięcia linków w mailu – skrypt ten (z poziomu hostingu) łączy się do wybranej instancji AkoMail i przekazuje żądania accept/unsubscribe, po czym dostaje kod odpowiedzi i na tej podstawie wyświetla użytkownikowi różne komunikaty, przekierowuje go na wybraną stronę itp.
- w przypadku chwilowej awarii łącza do serwera AkoMail, skrypt ma zaszyte zachowanie domyślne, aby utrzymać zgodność z RODO (a więc przez cały czas zbierać zgłoszenia usunięcia odbiorcy z bazy), oraz przez cały czas prezentować sensowne z punktu widzenia odbiorcy zachowanie (czyli np. unikanie niepokojenia go dziwnie brzmiącymi tekstami błędów)
Jednocześnie adekwatna aplikacja AkoMail może być wystawiona do klientów komercyjnych z nieujawnianego publicznie adresu, a dostęp do niej może być ograniczony np. do wybranych zakresów IP. Albo wręcz może działać w sieci Tor.
Jedyną konsekwencją takiego podejścia jest opóźnienie dostępności statystyk – CTR jest dostępny na bieżąco, ale open rate dopiero na drugi dzień.
Dodatkowe funkcjonalności
- w szablonach można używać dodatkowych zmiennych (np. %adres%), podmienianych indywidualnie w każdym mailu na dane związane z konkretnym odbiorcą
- dodatkowe parametry mailingów: daty rozpoczęcia, priorytety, statystyki CTR w trakcie trwania
- różne drobne poprawki w interfejsie (CSS, ustawienia stronicowania itp.) zwiększające komfort pracy z dużą ilością jednoczesnych mailingów
Pełna zgodność z RODO i dodatkowe mechanizmy poprawiające skuteczność
- ulepszony mechanizm wypisywania niezadowolonych odbiorców z mailingu (poprawiony funkcjonalnie, oraz opcjonalny zapis usuniętych adresów w kilku osobnych miejscach, pozwalający na uniknięcie ponownego brania pod uwagę usuniętych adresów – raz na zawsze, per instancja AkoMaila lub per cykl mailingów)
- mechanizm do wykrywania w bazach adresów zawierających dane osobowe (np. w formie imie.nazwisko@domena.pl, nazwisko.imie@domena.pl czy imie@nazwisko.pl) – w przypadku mailingów w ramach UE adresy takie muszą być automatycznie odsiewane
- mechanizm rozpoznający „znane” domeny, np. onet.pl, gazeta.pl, wp.pl i tworzący osobne kolejki wysyłek mailingów dla adresów w takich domenach (ponad 150 domen dzielone na 10 osobnych kolejek, np. wszystkie domeny Yahoo) – aby np. móc kolejkować maile do Yahoo, Grupy WP, Google czy innych dostawców na osobnych serwerach, stosujących „indywidualne podejście” do serwera odbiorcy w celu np. uniknięcia tarpittingu/greylistingu i zwiększenia dostarczalności
- kilkustopniowy mechanizm rozpoznawania i filtrowania adresów znanych honeypotów i domen „niechętnych” wobec mailingów reklamowych (również tych legalnych)
- mechanizm analizy maili-zwrotek, rozpoznający błędy tymczasowe i permanentne dzięki ok. 220 wyrażeń regularnych (sprzedawany osobno)
- mechanizm do tematycznego lub regionalnego targetowania baz adresów („wyławiający” dzięki ponad 1000 wyrażeń regularnych adresy typowe np. dla branży gastronomicznej, albo dla Szczecina i okolic)
- mechanizm do „naprawiania” baz adresów z Allegro, rozpoznający ponad 350 typowych wzorców, np.:
- anna.kowalska@nospam.wp.pl – anna.kowalska@wp.pl
- kwiatuszek93@...iaczek.pl – kwiatuszek93@buziaczek.pl
Efekty biznesowe
W przypadku serwisu tematycznego (np. motoryzacyjnego, gastronomicznego, prawnego itp.), oficjalnie zbierającego adresy użytkowników na potrzeby wysyłki newslettera (gdzie użytkownik podaje swój adres samodzielnie i dobrowolnie), przeciętna skuteczność poprawnie zrealizowanego mailingu (rozumiana jako open rate mierzony w ciągu 2 pełnych dni roboczych po wysłaniu mailingu) wynosi ok. 20-30%.
W przypadku „zwykłego” spamu (tj. mailingów niezgodnych z przepisami prawa) – przeciętna skuteczność potrafi wynosić od niewielkich ułamków procenta (dla np. reklam podrabianych leków czy markowych torebek) aż do pomiędzy 1.5 a 2%, w przypadku maili starannie przygotowanych dla danego kraju od strony treści, ale bez uwzględnienia adresów już dawno nieistniejących, zablokowanych, honeypotów, popsutych w kupionej bazie itd.
W przypadku LegalnyMailing.pl, dzięki wszystkim opisanym wyżej mechanizmom poprawiającym skuteczność, dla mailingów wysyłanych od lutego 2013 do grudnia 2014 (wówczas obowiązywało w Polsce najbardziej liberalne prawo dot. mailingów reklamowych), średnia skuteczność wynosiła 5-7%, a przy agresywnych kampaniach choćby 12-14%.
Cena i warunki zakupu
Warunkiem zakupu naszej wersji jest wcześniejszy zakup podstawowej wersji AkoMaila (na koniec października 2020 jest to koszt raptem 499 zł brutto).
Nasza oferta:
- patch do AkoMaila, zawierający wszystkie opisane zmiany funkcjonalne, oraz mechanizmy dodatkowe z wyjątkiem wymienionych poniżej – 2000 zł netto
- mechanizm naprawiający uszkodzone bazy maili zakupione m.in. na Allegro, obejmujący ponad 350 typowych wzorców uszkodzeń – 3000 zł netto
- mechanizm do tematycznego lub regionalnego targetowania baz adresów – 2000 zł netto
- mechanizm do obróbki i klasyfikacji zwrotek (opisany w osobnym artykule) – 3000 zł netto
To NIE jest artykuł sponsorowany. Nikt nam nie zapłacił za niego ani złotówki. choćby nie informowaliśmy o nim autora AkoMaila. Natomiast dla jasności, gdyby nie zostało to wyżej napisane wystarczająco wprost: PAYLOAD i LegalnyMailing.pl to ten sam właściciel i te same osoby decyzyjne. Więc piszemy tu de facto o swoich własnych produktach.