Algorytmy traumy. Rozmowa z dr. Piotrem Sapieżyńskim

panoptykon.org 3 lat temu
Sposób, w jaki wielkie platformy dobierają reklamy do użytkowników, z pozoru jest bardzo prosty: reklamodawca zaznacza, do kogo chce targetować komunikat, a platforma wyświetla treści w najbardziej zaangażowanych grupach. Jednak pomiędzy zleceniem reklamy, a zainteresowaniem produktem zawsze pojawia się człowiek, który interesuje się treściami. Wszystko idzie dobrze, jeżeli tylko człowiek dostaje dopasowane do siebie treści, ale co się dzieje, kiedy reklamy zaczynają niepokoić, denerwować, a choćby podkręcać lęki i problemy psychiczne?

O badaniu algorytmów traumy rozmawiamy z dr. Piotrem Sapieżyńskim - badaczem z Northeastern University w Bostonie, zajmującym się audytowaniem algorytmów, weryfikowaniem i mierzeniem potencjalnej szkody, jakie komercyjne produkty oparte na sztucznej inteligencji mogą wyrządzić zarówno na skalę społeczną, jak i pojedynczym użytkownikom.
Idź do oryginalnego materiału