Anthropic wyprzedza OpenAI w firmach. Debiut GPT-5 to zmieni?

homodigital.pl 2 godzin temu

Anthropic wyprzedza OpenAI w firmach – jego modele Claude są chętniej używane przez klientów biznesowych niż produkty firmy Sama Altmana. Ma to szansę zmienić GPT-5, który podobno jest świetny w programowaniu – najważniejszej przewadze konkurencyjnej modeli Anthropica – a który ma się podobno ukazać już w tym tygodniu.

Przez wiele, wiele miesięcy od debiutu ChatGPT w listopadzie 2022 roku, sztuczna inteligencja od OpenAI była naturalnym wyborem zarówno dla konsumentów, jak i dla firm. Jednak wśród tych ostatnich coraz większą popularnością cieszyły się modele od konkurencyjnego startupu, Anthropica. Trend ten przyspieszył w zeszłym roku, po debiucie modelu Claude 3.5 Sonnet, chwalonego zwłaszcza za umiejętności programowania. Jak się okazuje, modele Anthropica są teraz wśród dużych firm popularniejsze, niż te od OpenAI.

Anthropic wyprzedza OpenAI. Ale tylko w firmach

Jak szacuje w swoim raporcie Menlo Ventures, Anthropic kontroluje w tej chwili 32% rynku używania modeli AI przez tzw. API, z którego najczęściej korzystają firmy w swoich systemach. To potężny skok z raptem 12% półtora roku temu.

W tym czasie udział OpenAI spadł z 50% do obecnych 25% – firmę Sama Altmana podgryzał tu nie tylko Anthropic, ale i znajdujący się w tej chwili na trzecim miejscu z 20-procentowym udziałem w rynku Google.

Sukces Anthropica na rynku korporacyjnym wynika przede wszystkim z faktu, iż jego modele są uważane za najlepsze w dziedzinie inżynierii oprogramowania. Momentem przełomowym było udostępnienie w połowie zeszłego roku świetnie przyjętego przez programistów modelu Claude 3.5 Sonnet.

Widać to w udziałach rynkowych jeżeli chodzi o użycie modeli AI do programowania – tu udział Anthropica na poziomie 42% jest dwukrotnie wyższy, niż 21% dla OpenAI.

Miarą sukcesu Anthropica jest to, iż jego modele są najchętniej używane przez użytkowników aplikacji do kodowania, w tym do vibe codingu, takich jak Cursor czy Windsurf. W szczególności Windsurf dość boleśnie odczuł odcięcie od modeli Anthropica po tym jak rozeszły się pogłoski, iż startup ma zostać przejęty przez OpenAi – do czego koniec końców nie doszło.

Tę silną pozycję na rynku korporacyjnym dostrzegają też inwestorzy – Anthropic podobno jest bliski zamknięcia kolejnej rundy finansowania, z której ma pozyskać 5 mld dolarów przy wycenie 170 mld dolarów. To mniej niż 300 mld, jakie ma być w tej chwili wart OpenAI, ale to są wciąż olbrzymie pieniądze.

A czemu OpenAI ma aż tak dobrą wycenę, jeżeli na rynku korporacyjnym jest za Anthropikiem? Cóż, na rynku konsumenckim startup Altmana nie ma konkurencji – jeżeli wierzyć statystykom StatsCounter, udział ChatGPT w rynku chatbotów AI to 82,7%, dla Anthopica to raptem 0,9%. Tu OpenAI wciąż króluje. Według danych firmy, ChatGPT może przekroczyć w tym tygodniu 700 mln użytkowników korzystających z serwisu co najmniej raz w tygodniu. Może się to udać bez trudu, bo jak sugerują dobrze poinformowane źródła, w tym tygodniu ma pojawić się dłuuuuugo wyczekiwany GPT-5.

Debiut GPT-5 już w tym tygodniu. OpenAI znowu wyprzedzi Anthropica?

W ostatnich paru dniach pojawiły się sugestie od oficjeli OpenAI, iż GPT-5 jest już tuż, tuż, a Tom Warren z the Verge sugeruje, iż to już na dniach, zapewne w czwartek.

Czy nowy model ma szansę zmienić równowagę sił na rynku klientów korporacyjnych? Z pierwszych wrażeń osób, które dostały testowy dostęp do GPT-5 wiemy jedno – jest świetny w programowaniu. Jedna z takich osób twierdzi, iż nowy model od OpenAI znakomicie sobie radzi ze zmianami w starszych, dużych zbiorach kodu źródłowego. To coś, z czym inne modele wciąż rzadko dają sobie radę. Inna osoba stwierdziła, iż w testach porównawczych GPT-5 wypadł lepiej od modelu Claude Sonnet 4 od Anthropica.

Na pewno wiele będzie zależeć od cenników obu firm – przy porównywalnych umiejętnościach, klienci prawdopodobnie wybiorą po prostu tańszy model. Być może więc zacznie się to, co klienci lubią najbardziej – konkurencja cenowa.

Źródło zdjęcia: Ilya Pavlov/Unsplash

Idź do oryginalnego materiału