Przyjmowanie krytycznego feedbacku może być równie trudne, co jego formułowanie. Znajdujemy się w sytuacji komunikacyjnej, która z racji swojej formy może wzbudzać trudne emocje. Zdarza się, iż w trakcie przyjmowania krytycznej informacji zwrotnej trudno nam zweryfikować, jakie są intencje rozmówcy. Nie umiemy rozpoznać, czy feedback, który właśnie słyszymy to konstruktywne uwagi, czy może jednak nosi on znamiona manipulacji. W takiej sytuacji pomocna jest asertywność. Definicja tej postawy w kontekście krytyki zawiera się w kilku podejściach. Na czym to polega?
Asertywność – definicja adekwatnej postawy w kontekście krytyki
Sonda lub poszukiwanie krytyki
W przypadku wątpliwości na temat natury otrzymanego komunikatu możemy zastosować metodę sondy lub poszukiwania krytyki. To przydatny sposób, gdy nie mamy pewności, czy komunikat, który otrzymaliśmy jest konstruktywny, czy jednak dominuje w nim nacechowanie emocjonalne.
Przykładowo możemy usłyszeć oskarżające uwagi, w których rozmówca używa zwrotów: „Ty nigdy…” lub „Ty zawsze…”. Tak zbudowane stwierdzenia to na ogół oceny generalizujące całokształt, w których dominuje przekaz emocjonalny. W takiej sytuacji możemy spróbować naprowadzić rozmowę na fakty. W jaki sposób to zrobić? Warto o nie po prostu zapytać i precyzować komunikaty:
„Podasz mi przykład sytuacji, o której mówisz?”
„Czy oprócz tego umiesz wskazać momenty, w których było inaczej niż teraz twierdzisz?”
Prowadząc rozmowę w taki sposób staramy się sprawić, iż informacja zwrotna stanie się konstruktywna, a główne skupienie przeniesie się na fakty zakryte wcześniej przez emocje.
Uprzedzanie krytyki
W przypadku popełnienia błędu, z którego zdajemy sobie sprawę, możemy uprzedzić krytykę, której się spodziewamy. W jaki sposób? Otwarcie przyznając się do błędu. Warto szczerze przeprosić osobę, wobec której poczyniliśmy jakieś uchybienie, a przy okazji stwierdzić, iż zrobiliśmy coś, co jest naszą winą. Tego typu działanie ma na celu złagodzenie reakcji oraz danie do zrozumienia rozmówcy, iż widzimy nasze przewinienie i chcemy mu zadośćuczynić.
Odpowiednio wyrażone uprzedzanie krytyki może być częścią wzięcia odpowiedzialności za skutki naszego błędu i stanowić wstęp do wdrażania działań naprawczych. Dodatkowo w takiej wymianie zdań możemy również zadbać o zauważenie emocji naszego rozmówcy. Zrobimy to poprzez przyznanie, iż zdajemy sobie sprawę z przykrych konsekwencji naszego błędu i tego, jakie emocje mogło to wywołać.
To tylko niewielki fragment wiedzy pochodzącej z kursu Junior IT Masterclazz. Powyższy tekst powstał na podstawie lekcji z modułu o feedbacku w IT. jeżeli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, a poza tym zdobyć podstawy m.in. testowania, tworzenia i utrzymywania serwerów, sprawdź szczegóły na stronie głównej kursu.