W wyniku problemów technicznych z usługą Google Cloud australijski fundusz emerytalny UniSuper doświadczył poważnej awarii swoich systemów. UniSuper, który zarządza aktywami o wartości około 135 miliardów dolarów australijskich, stanął przed trudnym wyzwaniem, gdy jego konto w prywatnej chmurze zostało przypadkowo usunięte.
Według wspólnego oświadczenia prezesów UniSuper i Google Cloud Petera Chuna oraz Thomasa Kuriana awaria była wynikiem „błędnej konfiguracji” podczas udostępniania usług chmurowych. Incydent ten został opisany jako jedyny w swoim rodzaju i bezprecedensowy w historii usług Google Cloud.
Awaria w Google Cloud objęła dwie rozproszone geograficznie lokalizacje
Awaria miała miejsce 2 maja 2024 roku i trwała przez tydzień — skutkowała brakiem dostępu członków funduszu do swoich kont i środków emerytalnych. Chociaż UniSuper miał systemy zabezpieczające przed takimi sytuacjami, problem dotknął obie geograficznie rozproszone lokalizacje backupowe. Na szczęście, dzięki dodatkowym kopiom zapasowym przechowywanym u innego dostawcy usług chmurowych, udało się zminimalizować straty i przyspieszyć proces odzyskiwania.
Google Cloud podjęło natychmiastowe kroki, aby zidentyfikować i naprawić problem oraz zapewnić, iż podobna sytuacja nie powtórzy się w przyszłości. w tej chwili większość usług UniSuper działa, a członkowie mogą ponownie logować się do swoich kont oraz sprawdzać salda i inwestycje. Fundusz ostrzega jednak, iż niektóre transakcje mogą jeszcze nie być odzwierciedlone w systemie.
Część dziennikarzy spekuluje, iż mogło dojść do ataku ransomware, ale naszym zdaniem jest to mało prawdopodobne. Na dodatek, nigdzie nie jesteśmy w stanie znaleźć choćby poszlak pozwalających na wyciągnięcie takich wniosków.