Badanie Cisco: 1 na 4 firmy zakazuje AI w obawie o prywatność i bezpieczeństwo danych

avlab.pl 8 miesięcy temu
Zdjęcie: cisco badanie 2024


Cisco opublikowało badanie Data Privacy Benchmark Study 2024. Jest to coroczny przegląd kwestii prywatności i ich wpływu na biznes. Wyniki badania podkreślają rosnące wyzwania związane z brakiem zaufania ze strony konsumentów, przed którymi stoją organizacje wykorzystujące sztuczną inteligencję. Bazując na odpowiedziach 2600 specjalistów ds. prywatności i bezpieczeństwa w 12 krajach, siódma edycja badania pokazuje, iż prywatność to znacznie więcej niż kwestia zgodności z przepisami.

Najważniejsze informacje z badania:

  • Większość organizacji ogranicza korzystanie ze sztucznej inteligencji ze względu na prywatność i bezpieczeństwo danych. 27 proc. z nich całkowicie zakazało pracownikom jej używania, przynajmniej tymczasowo.
  • 48 proc. badanych przyznaje się do wprowadzania niepublicznych informacji do narzędzi AI.
  • 91 proc. firm przyznaje, iż musi zrobić więcej, aby zapewnić klientów, iż ich dane są wykorzystywane przez sztuczną inteligencję do zamierzonych i zgodnych z prawem celów.
  • 98 proc. ankietowanych stwierdziło, iż zewnętrzne certyfikaty prywatności są ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych, co stanowi najwyższy poziom od lat.


Wśród najważniejszych obaw firmy wymieniły zagrożenia związane z własnością intelektualną danych opracowanych przez AI (69 proc.) oraz ryzyko ujawnienia informacji opinii publicznej i/lub konkurencji (68 proc.).
Większość podmiotów zdaje sobie sprawę z tych zagrożeń i wprowadza odpowiednie mechanizmy kontroli:

  • 63 proc. firm posiada ograniczenia jakie dane można wprowadzać,
  • 61 proc. wykluczyło część narzędzi AI w swoich organizacjach,
  • 27 proc. zakazało używania wszelkich narzędzi opartych o AI, przynajmniej tymczasowo.

Cisco 2024 Data Privacy Benchmark Study

Przejrzystość procedur: zapotrzebowanie rośnie, postępów brak

Konsumenci są zaniepokojeni wykorzystaniem sztucznej inteligencji w zakresie przetwarzania ich danych osobowych. 91 proc. organizacji przyznaje, iż muszą zrobić więcej, aby zapewnić swoich klientów o wykorzystaniu informacji wyłącznie do zamierzonych i zgodnych z prawem celów. Wynik jest na poziomie zbliżonym do rezultatów zeszłorocznego badania, co sugeruje, iż nie osiągnięto w tym zakresie znacznego postępu.

Potrzeby firm w zakresie budowania zaufania różnią się od priorytetów ich klientów. Konsumenci wskazali, iż najbardziej palącymi problemami jest uzyskanie jasnych informacji na temat sposobu wykorzystania ich danych oraz uniknięcie sprzedaży tych informacji w celach marketingowych.

Z kolei dla firm priorytetami są przestrzeganie przepisów dotyczących prywatności (25 proc.) i unikanie naruszeń danych (23 proc.). Sugeruje to, iż dodatkowe skupienie się na przejrzystości procesu przetwarzania danych byłoby wskazane – szczególnie w przypadku aplikacji AI, w których może być trudno zrozumieć, w jaki sposób algorytmy „podejmują” decyzje.

Prywatność i zaufanie: rola zewnętrznych certyfikatów i przepisów prawa

Organizacje zdają sobie sprawę z potrzeby dostarczenia klientom informacji, w jaki sposób wykorzystywane są ich dane, a 98 proc. stwierdziło, iż zewnętrzne certyfikaty prywatności są ważnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie. Jest to najwyższy wynik w historii badania.

Pomimo kosztów i wyzwań dla firm, jakie powodują przepisy dotyczące prywatności, 80 proc. respondentów stwierdziło, iż legislacje dotyczące prywatności miały pozytywny wpływ na ich organizacje, a tylko 6 proc. stwierdziło, iż wpływ ten był negatywny. Zmiany prawne dotyczące prywatności zwiększają zaufanie konsumentów do organizacji, w wyniku czego decydują się udostępniać im swoje dane.

Ponadto wiele rządów i organizacji wprowadza wymagania dotyczące przechowywania danych na terytorium ich pozyskiwania, aby zachować określone informacje w kraju lub regionie. Podczas gdy większość firm (91 proc.) uważa, iż ich dane byłyby z natury bezpieczniejsze, gdyby były przechowywane w kraju lub regionie pochodzenia, 86 proc. stwierdziło również, iż działająca na skalę globalną firma, może lepiej chronić ich dane w porównaniu z lokalnym dostawcą.

Idź do oryginalnego materiału