Bagaż podręczny – czyli jaki? UOKiK przygląda się polityce tanich linii lotniczych

itcontent.eu 3 tygodni temu

Bagaż podręczny – czyli jaki? UOKiK przygląda się polityce tanich linii lotniczych

Coraz więcej pasażerów skarży się na niejasne i nieprzejrzyste zasady dotyczące przewozu bagażu podręcznego u tanich przewoźników lotniczych. W związku z rosnącą liczbą skarg konsumenckich, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, wszczął postępowanie wyjaśniające wobec dwóch czołowych przewoźników: Ryanair i Wizz Air. Celem jest zbadanie, czy obecne praktyki związane z weryfikacją wymiarów bagażu oraz nakładaniem dodatkowych opłat są zgodne z prawem.

Skargi pasażerów i działania UOKiK

Pasażerowie wskazują, iż coraz częściej dochodzi do sytuacji, w których standardowy plecak lub torba, które dotąd kwalifikowały się jako bezpłatny bagaż podręczny, nagle – według personelu linii – nie spełniają wymagań rozmiarowych. Przy bramkach lotniskowych podróżni są proszeni o umieszczenie bagażu w tzw. „sizerze”, czyli metalowej ramce służącej do sprawdzania wymiarów. Jednak – jak twierdzą skarżący – urządzenie to nie zawsze odpowiada rozmiarom dozwolonym w oficjalnych regulaminach przewoźników.

Pomiary mają często odbywać się w pośpiechu, bez możliwości dokładnego sprawdzenia wymiarów lub użycia innego narzędzia pomiarowego. W przypadku uznania bagażu za zbyt duży, pasażerowie muszą uiścić dodatkową opłatę – nierzadko sięgającą kilkuset złotych – przy czym możliwa forma płatności to wyłącznie karta. Odmowa zapłaty kończy się zwykle brakiem zgody na wejście na pokład samolotu.

Co bada Urząd?

Postępowanie wyjaśniające UOKiK obejmuje wiele aspektów polityki bagażowej Ryanaira i Wizz Aira. Urząd analizuje:

  • zapisy regulaminów dotyczących przewozu bagażu podręcznego,

  • sposób informowania konsumentów o zasadach przewozu i ewentualnych opłatach,

  • procedury pomiaru bagażu,

  • sposób naliczania i egzekwowania opłat,

  • skutki odmowy zapłaty przez konsumenta,

  • a także procedury rozpatrywania reklamacji dotyczących niesłusznie – zdaniem pasażerów – nałożonych opłat.

Bagaż podręczny – integralna część usługi?

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE, bagaż podręczny – o ile mieści się w rozsądnych granicach wagi i rozmiaru oraz nie narusza przepisów bezpieczeństwa – powinien być traktowany jako integralna część usługi przewozu, za którą nie należy pobierać dodatkowej opłaty – przypomina Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Co dalej?

Jeśli prowadzone postępowanie wykaże, iż działania przewoźników naruszają prawa konsumentów, Prezes UOKiK może wszcząć formalne postępowania. W grę wchodzi uznanie postanowień wzorców umownych za niedozwolone lub wszczęcie postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Sprawa ta może mieć istotne znaczenie dla milionów pasażerów korzystających z usług tanich linii lotniczych, dla których bagaż podręczny stanowi często jedyny przewożony ekwipunek. Przejrzystość zasad i uczciwość wobec konsumentów – jak przypomina UOKiK – to fundament odpowiedzialnego świadczenia usług.

Źródło: UOKIK

Idź do oryginalnego materiału