Benefity w ostatnich latach stały się regularnym elementem oferowanym powszechnie pracownikom, często już bez względu na wielkość firmy. Niezależnie od wielkości organizacji, pracodawcy starają się skusić kandydatów dodatkowymi bonusami. W listopadzie 2022 roku na zlecenie Enter The Code firma badawcza ARC Rynek i Opinia przebadała 1010 respondentów w temacie postrzegania benefitów pracowniczych, a także ich charakteru i częstości występowania. Które z korzyści pozapłacowych są najpopularniejsze? Jak postrzegają je pracownicy? Czy byliby skłonni zmienić pracę, jeżeli w innej firmie otrzymaliby bardziej atrakcyjne bonusy do wynagrodzenia? Oto najważniejsze wnioski z badania.
Benefity mogą przeważyć nad wynagrodzeniem pod pewnymi warunkami
75% respondentów zadeklarowało, iż w trakcie aplikowania do firmy zwraca uwagę na obecność benefitów, a 50% określa je jako najważniejszy dodatek do wynagrodzenia. To jasny sygnał, iż w kontekście poszukiwania najlepszych kandydatów warto zaoferować dodatkowe korzyści poza widełkami spełniającymi oczekiwania.
40% przebadanych osób byłoby skłonnych zmienić pracę wyłącznie ze względu na benefity, a w przypadku propozycji z podobnym wynagrodzeniem szala przechyla się jeszcze bardziej. 66% badanych stwierdza, iż rozważyłoby taką propozycję w zależności od atrakcyjności oferowanych korzyści dodatkowych. Interesujący jest również ten pierwszy wynik. Co sprawia, iż aż 40% respondentów skłoniłoby się do zmiany pracodawcy wyłącznie ze względu na lepsze benefity?
Benefity to również część wellbeingu
Podpowiedzi co do przyczyn powyższych deklaracji można szukać w charakterze korzyści pozapłacowych, które są najpopularniejsze. Biorąc pod uwagę deklarowane posiadanie, w ofertach pracodawców najczęściej pojawiają się opcje związane z poczuciem bezpieczeństwa, zdrowiem i stylem życia. Wśród nich królują: prywatna opieka medyczna (35%), elastyczne godziny pracy (32%), ubezpieczenie na życie (28%), czy też karta sportowa (27%).
Benefity są finansowane w pełni przez pracodawcę lub współfinansowane z pracownikiem na preferencyjnych warunkach. Łatwiejszy dostęp do podstawowych i specjalistycznych badań, możliwość elastycznej organizacji czasu pracy, a także możliwość aktywnego wypoczynku na różnych zajęciach dzięki karcie sportowej to atrakcyjne dodatki. Niewątpliwie wpływają one na ogólny dobrostan.
Pracownik, poza podstawową motywacją finansową, posiada również poczucie zaopiekowania się nim w ramach organizacji, z którą dzięki temu może się silniej związać. jeżeli czuje, iż firma dba o jego zdrowie, bezpieczeństwo i kondycję, chętniej w niej zostanie i odpłaci się swoim zaangażowaniem, a także aktywnym współtworzeniem kultury organizacyjnej.
Badani nie znają wartości otrzymywanych benefitów i to może zaważyć na ich motywacji
Ciekawy plot twist pojawia się natomiast przy określeniu zgodności ze stwierdzeniem, które brzmi: Wynagrodzenie jest najważniejsze, a benefity nie mają znaczenia. Aż 66% respondentów zgodziło się z tym zdaniem. Skąd więc jednocześnie tak wysoki procent osób zwracających uwagę na benefity w ofertach pracy?
Tę sytuację rozjaśniły odpowiedzi na pytanie o wiedzę na temat wartości dodatkowych świadczeń pozapłacowych. Aż 85% badanych nie wie, jakiej wartości są benefity, które posiada. Można więc wnioskować, iż respondent zwykle dostrzega, ile korzyści dają mu benefity, dlatego zwraca na nie uwagę i stwierdza, iż to najważniejszy dodatek do zarobków. Jednocześnie w przypadku zestawiania ich z wynagrodzeniem, intuicja prowadzi do myśli: do pracy chodzę dla pieniędzy, więc to one są najważniejsze.
Istnieje więc tutaj duża luka informacyjna. Dobrym kierunkiem w formowaniu postaw zaangażowania w organizacji mogłaby być transparentna informacja na temat wartości poszczególnych benefitów firmowych. Otworzyłoby to także kolejną opcję negocjacyjną zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Bywa, iż firmy odwlekają przyznanie podwyżek. Może zmiany w warunkach benefitów, których korzyści można byłoby porównać, mogłyby to zrekompensować? Albo też inna sytuacja. Pracownik jest niezadowolony z wysokości swojego wynagrodzenia mimo niedawnej podwyżki. Może uświadomienie mu wartości posiadanych korzyści pozapłacowych pozwoliłoby zmienić jego perspektywę?
Dodatkowo firmy mogłyby do swojej komunikacji wprowadzić aspekt transparentnego informowania o wartości benefitów, aby konkurować o najlepszych kandydatów na rynku pracy. Na razie nie ma powszechnego trendu zamieszczania tych informacji w ogłoszeniach, a mogłoby to być kolejnym krokiem obok jawnych widełek płacowych.
Standard czy benefit?
W ankiecie zapytaliśmy również co pozostało benefitem, a co już standardem. Uzyskane wyniki pozwalają wysunąć najważniejszy wniosek o naturze współczesnego postrzegania benefitów. Niektóre z nich uzyskały ponad 45% głosów określających je jako standard, a nie benefit. Wobec tego wydaje się, iż rozumienie benefitu wyłącznie jako dodatkowej korzyści poza wynagrodzeniem coraz bardziej ustępuje oczekiwaniu, iż tego rodzaju bonusy będą w gwarantowanym standardzie. Na co respondenci wskazywali najczęściej w ramach standardu?
- Ubezpieczenie na życie (55%)
- Prywatna opieka medyczna (45%)
- Elastyczne godziny pracy (42%)
- Budżet na szkolenia / warsztaty / eventy (42%)
- Roczne bonusy (np. karty upominkowe) (42%)
- Zwrot kosztów za telefon i internet (37%)
- Karta sportowa (37%)
- Zwrot kosztów dojazdu do pracy (36%)
- Prezenty rocznicowe (36%)
Wyniki jasno wskazują, iż pracownicy chcą przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa wynikającego z ubezpieczenia, które zwykle dotyczy nie tylko ich samych, ale też najbliższej rodziny (współmałżonek i dzieci). Podobnie jest z pakietami prywatnej opieki medycznej, które w różnych wariantach mogą obejmować również najbliższe osoby.
Duże znaczenie ma także swoboda organizacji czasu pracy, a także współuczestniczenie pracodawcy w kosztach bieżących wynikających ze świadczenia pracy. Respondenci porównywalnie często wskazywali na zwrot opłat za internet czy też kosztów dojazdu do biura.
Do standardu według badanych weszły także wszelkiego rodzaju eventy i szkolenia, a także karty upominkowe, prezenty rocznicowe oraz karta sportowa.
Udogodnienia w biurze
Poza benefitami, które dotyczą najczęściej indywidualnie czerpanych korzyści ogólnych, wyróżniamy jeszcze udogodnienia w biurze, z których mogą korzystać pracownicy stacjonarni. Praca na miejscu wiąże się zwykle z dodatkowym czasem, który zabiera dojazd. Niektóre z biurowych udogodnień mogą stanowić formę rekompensaty lub ułatwienie organizacji dnia.
Uwagą badanych cieszą się przede wszystkim: firmowa stołówka (46%), darmowe przekąski (42%), szkolenia wewnętrzne (40%), bezpłatne napoje (37%), brak dress code’u (32%) oraz żłobek firmowy dla pracowników (23%).
Okazuje się, iż największą wartość dla pracowników mają udogodnienia zaspokajające w większej mierze podstawowe potrzeby. Łatwy dostęp do jedzenia, napojów i wygoda stroju pozwalają na podstawowe poczucie komfortu w ciągu całego dnia pracy. Te elementy zyskują na znaczeniu szczególnie dla osób, które spędzają dużo czasu w dojazdach, zatem łatwiej im skorzystać z dostępnych na miejscu opcji jedzeniowych. Żłobek firmowy to również ogromne odciążenie rodziców najmłodszych dzieci. Nie każdy może skorzystać z pomocy bliskich w opiece nad dzieckiem, a takie udogodnienie odejmuje również zmartwień związanych z możliwym brakiem miejsc w placówkach publicznych.
Jak pracownicy oceniają posiadane benefity?
Ogólne zadowolenie z posiadanych benefitów wykazuje 51% badanych, którzy zadeklarowali, iż firma zapewnia im korzyści pozapłacowe. Całkiem wysoki procent odpowiedzi (27%) dotyczy obojętnego stosunku. A 19% deklaruje niezadowolenie z aktualnie posiadanych dodatków.
Biorąc pod uwagę liczne deklaracje o braku świadomości na temat wartości benefitów (85%), można założyć, iż dałoby się zmniejszyć liczbę niezadowolonych, a także obojętnych osób po odpowiednim doinformowaniu.
43% respondentów stwierdziło, iż posiada podobne korzyści pozapłacowe do tych, które oferują inne firmy, ale całkiem liczne grono badanych (33%) stwierdza, iż posiada gorsze benefity niż pracownicy innych firm.
Kto wziął udział w badaniu?
Badanie przeprowadzono wśród 1010 osób, z czego 806 zadeklarowało posiadanie benefitów pracowniczych. W grupie respondentów znalazło się 50% kobiet i 50% mężczyzn w przedziale wiekowym 20-65 lat. Najmniejszą grupę (5%) stanowiły osoby w przedziale wiekowym 20-24 lata. 74% osób zadeklarowało posiadanie wykształcenia wyższego, a 96% ma stałą pracę. W ramach umowy o pracę pracuje 89% osób. 76% badanych to pracownicy biurowi pracujący w trybie stacjonarnym.