Bramkarz na urlopie

blog.comandeer.pl 2 lat temu

Byłem zmuszony podjąć decyzję o zakończeniu projektu Bramkarz, który rozpocząłem jakieś 2 miesiące temu. W tym wpisie pokrótce wyjaśnię dlaczego.

Dziurawe zabezpieczenie

Bramkarz był w założeniu narzędziem pokroju Hagany, ale dla projektów, które wykorzystywały natywne moduły ES zamiast, tradycyjnego dla Node.js, systemu modułów CJS. To wymuszało wykorzystanie eksperymentalnego API loaderów. I chociaż całość była dość toporna z powodu ograniczeń składni ESM (m.in. brak dynamicznych eksportów), to działało to nadspodziewanie dobrze. Tylko iż był jeden mały problem: tego typu zabezpieczenie można było banalnie prosto obejść. Wystarczyło stworzyć plik JS z rozszerzeniem .cjs. Dla Node’a oznacza to, iż w tym pliku znajduje się kod w składni CJS. Czyli taki, który jest wczytywany przy pomocy require(), nie zaś – import. A więc taki, który omija całe zabezpieczenie dodane przez Bramkarza przy pomocy loadera ESM…

Próba ratowania sytuacji

Na szczęście Node.js posiada flagę --require, która pozwala wczytać na start moduł podany jako wartość tej flagi. W teorii zatem wystarczyłoby przygotować moduł CJS nadpisujący operacje na plikach i dorzucić flagę --require do naszego skryptu odpalającego Bramkarza.

Tylko tutaj pojawia się pierwszy z problemów: Bramkarz korzysta z tzw. top-level await do wczytania konfiguracji. W ESM jest to możliwe, ponieważ moduły są wczytywane asynchronicznie – Node.js spokojnie zaczeka przy wczytywaniu, aż dany moduł się wykona. W CJS jest inaczej – require() jest synchroniczne. To znaczy, iż nasz moduł nadpisujący zostanie tak naprawdę wczytany przed tym, jak zdąży cokolwiek nadpisać. Innymi słowy: ktoś może skorzystać z operacji na plikach, zanim te zostaną podmienione na zabezpieczone wersje. Problem można zobaczyć choćby na prostym przykładzie na CodeSandboxie. Odpalenie tej aplikacji da nam taki output:

index.js loaded async initialized

Główna aplikacja odpala się przed wykonaniem się kodu wewnątrz wczytywanego modułu. W ESM przed taką sytuacją chroni właśnie top-level await.

Niemniej i na to istnieją haki – niekoniecznie działające stuprocentowo dobrze, ale działające.

Istnieje w Node.js moduł node:module, który zawiera całą logikę obsługi modułów CJS. Wśród niej jest (nieudokumentowana) metoda Module._load, służąca właśnie do wczytywania modułów. Nadpisanie jej w teorii pozwala dodać wsparcie dla asynchronicznego require(). A przynajmniej takiego, które poczeka na wczytanie się konfiguracji Bramkarza:

const Module = require( 'node:module' ); // 1 const originalLoad = Module._load; // 2 const somePromise = new Promise( ( resolve ) => { // 3 setTimeout( () => { resolve(); }, 1000 ); // 4 } ); Module._load = function ( ...args ) { // 5 somePromise.then( () => { // 6 return originalLoad( ...args ); // 7 } ); };

Na sam początek wczytujemy moduł node:module (1). Następnie zapisujemy sobie oryginalną wersję metody Module#_load() do zmiennej (2). Potem tworzymy obietnicę somePromise (3), która będzie emulować wczytywanie się konfiguracji. Jedyne, co robi, to odczekanie sekundy (4). Na samym końcu nadpisujemy Module#_load() (5). Nowa wersja czeka, aż obietnica somePromise zostanie rozwiązana, co można zrobić przy pomocy #then() (6). Po rozwiązaniu obietnicy odpalamy oryginalną metodę Module#load() (7). Taki “loader” można dodać do naszej aplikacji właśnie przy pomocy flagi --require.

Ten przykład również można zobaczyć na CodeSandboxie.

Na CodeSandboxie rezultat jest widoczny najlepiej po odpaleniu nowego terminalu i wpisaniu w nim komendy npm start. Przykłady można też ściągnąć jako plik .zip i odpalić lokalnie.

Tylko iż tutaj trafiłem na kolejny problem: mój projekt ma zależności. Większość z nich stworzył Sindre Sorhus, który porzucił wsparcie dla CJS jakiś czas temu. I jak moduły CJS da się wczytać wewnątrz ESM, tak w drugą stronę już nie bardzo. Owszem, są na to odpowiednie haki, np. używanie dynamicznych importów, ale to rodzi kolejne problemy (np. konieczność zmiany konfiguracji Rollupa). I to był ten moment, gdy stwierdziłem, iż odpuszczam. Zbyt dużo problemów jak na projekt, który jest zwykłym eksperymentem.

I to by było na tyle

Szkoda mi tego projektu, bo bardzo podobała mi się idea zrobienia narzędzia, które pozwalałoby na wprowadzenie do Node’a czegoś na wzór systemu uprawnień. Niemniej trudności, które napotkałem, skutecznie mnie zniechęciły. A już choćby wygenerowałem ładne logo dla projektu przy użyciu Dall·e 2:

No cóż, może Bramkarz doczeka się lepszych czasów, np. Node.js kiedyś porzuci wsparcie dla CJS. Na razie jednak Bramkarz zostaje wysłany na urlop.

Idź do oryginalnego materiału