Oczywiście, AI wciąż nie jest w pełni samodzielne, ale już dziś pozwala pracować znacznie szybciej… lub zastępować część ludzkich pracowników.
CEO Salesforce – Marc Benioff – ujawnił w rozmowie z redakcją Bloomberg, iż AI odpowiada w tej chwili za 30–50% pracy wykonywanej w kluczowych obszarach działania przedsiębiorstwa, takich jak inżynieria oprogramowania, kodowanie, obsługa klienta i serwis techniczny. Według szefa firmy, system AI osiąga w tych zadaniach imponującą 93% dokładność.
Benioff określił to zjawisko jako „cyfrową rewolucję pracy” – AI uwalnia pracowników od rutynowych czynności, pozwalając im skupić się na wartościach dodanych, takich jak kreatywność, budowanie relacji z klientami czy strategiczne decyzje. Według jego obserwacji, nowy model zatrudnienia w coraz większym stopniu opiera się na partnerstwie człowiek–AI, a nie na konkurencji z automatem.
Salesforce wprowadza rozwiązanie o nazwie Agent Force, które udostępniło już ponad 5 000 partnerom, planując osiągnięcie aż miliarda aktywnych “agentów AI” przed końcem roku. Platforma ta umożliwia zautomatyzowanie rozwiązań w obszarach obsługi klienta, analiz danych, marketingu i sprzedaży.
W efekcie wykorzystywania AI firma ograniczyła zatrudnienie – Benioff przyznał, iż w tym roku zlikwidowano ponad 1 000 etatów, podkreślając jednocześnie, iż kluczowa jest redeployment kompetencji dla pracowników, aby wykorzystać pełny potencjał automatyzowanych narzędzi. Choć Salesforce wykorzystuje AI na szeroką skalę, Benioff zwraca uwagę na potencjalne zagrożenia: konieczne jest ocenianie prawdziwości danych i dbanie o bezpieczeństwo informacji, by uniknąć błędów i nadużyć .