Chińska firma Innosilicon zaprezentowała najnowszy układ graficzny Fenghua No.3, który producent określa jako „uniwersalny GPU” do zastosowań w sztucznej inteligencji, obliczeniach naukowych, projektowaniu CAD, obrazowaniu medycznym, a choćby grach.
Nowy model ma być znaczącym krokiem naprzód względem wcześniejszych Fenghua No.1 i No.2, które bazowały na technologii PowerVR. Tym razem firma postawiła na architekturę RISC-V, rozwijaną w oparciu o projekty open source.
Największe zainteresowanie budzi deklarowana kompatybilność z platformą CUDA Nvidii, co – jeżeli zostanie potwierdzone – mogłoby otworzyć przed chińską kartą drogę do szerokiej gamy zastosowań w środowiskach AI. Fenghua No.3 obsługuje również najnowsze API graficzne, takie jak DirectX 12, Vulkan 1.2 i OpenGL 4.6, a producent zapewnia, iż karta radzi sobie z ray tracingiem. Podczas premiery pokazano działanie gier takich jak Tomb Raider, Delta Force czy Valorant, choć nie podano szczegółów dotyczących ustawień i liczby klatek.
Fenghua No.3 wyróżnia się także imponującą pamięcią – ponad 112 GB HBM – co pozwala obsługiwać modele językowe liczące dziesiątki miliardów parametrów. Według Innosilicon, osiem kart pracujących równolegle radzi sobie choćby z modelami przekraczającymi 670 miliardów parametrów. Układ ma pełne wsparcie dla popularnych chińskich modeli AI, w tym DeepSeek V3 czy Qwen 3.
Dla profesjonalistów z branży wideo i grafiki istotne może być natomiast wsparcie formatu YUV444 oraz możliwość podłączenia do sześciu ekranów 8K jednocześnie (przy 30 Hz). Innosilicon podkreśla, iż to pierwsza w pełni krajowa karta graficzna w Chinach z takimi możliwościami.