Co planuje największa firma z sektora IT w Polsce? Asseco przedstawia najnowsze rozwiązania

homodigital.pl 2 tygodni temu

Wydawało się, iż Polska będzie globalną potęgą w gamingu. Okazało się jednak, iż sukcesy CD Projektu nie miały trwałego charakteru, a następców jakby brak. Świat ceni polskich programistów i informatyków, ale polskie firmy technologiczne nie mają wysokiej pozycji z perspektywy globalnej. Do niedawna naszą technologiczną wizytówką był ComArch, a w tej chwili jest nią rzeszowskie Asseco. Jakimi rozwiązaniami polski gigant IT zamierza podbić rynek? Spółka zaprezentowała strategię rozwoju grupy na najbliższe lata na dorocznym wydarzeniu Product Review, tym razem odbywającym się w Madrycie.

Czytaj też: Polacy mogą robić software na światowym poziomie. Programistów mamy dobrych. Brakuje liderów (WYWIAD)

Asseco tworzy centralny system opieki zdrowotnej w chmurze

Asseco wdrożyło na Słowacji pierwszy kompleksowy system opieki zdrowotnej oparty na technologii chmurowej, łączący platformę ÚVZ SR (słowacki NFZ) z 36 lokalnymi ośrodkami zdrowia (RÚVZ). Dzięki takiemu rozwiązaniu słowaccy pacjenci zyskali centralny dostęp do dokumentacji i usług zdrowotnych. W skład systemu wchodzi 15 modułów, które pomagają nadzorować realizację usług zdrowotnych i zarządzanie przepływem danych medycznych.

Najważniejsza jest możliwość integracji różnych wewnętrznych systemów informatycznych z nowym środowiskiem chmurowym. Dlaczego? Bo zapewnia to „spójność” danych, a co za tym idzie – większą efektywność operacyjną. Zdalny dostęp do informacji medycznych umożliwia pacjentom szybki wgląd w historię zdrowotną i wynik badań, a lekarzom – lepsze przygotowanie do wizyt.

Asseco proponuje rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja zdominowała świat rozwiązań technologicznych. W tej kwestii nie ma niespodzianek. Wdrażana przez Asseco technologia AI ma pomagać ludziom, a nie ich zastępować. Według przedstawicieli grupy odpowiedzialność za działania technologii zawsze musi ponieść człowiek, a nie maszyna.

Obecnie cały świat mówi o sztucznej inteligencji. W Grupie Asseco implementujemy AI do rozwiązań oferowanych naszym klientom, ale też stale szukamy nowych pomysłów na wykorzystanie tej technologii. Nasze oprogramowanie wspiera organizacje w 62 państwach na 6 kontynentach, z czego jesteśmy ogromnie dumni – mówi Adam Góral, prezes zarządu Asseco Poland.

Sztuczna inteligencja pozwala usprawnić wykonywanie wielu zadań, eliminować błędy czy usuwać wąskie gardła. Nie musi to oznaczać rewolucyjnych zmian w organizacji. Inteligentne algorytmy warto wykorzystać w pierwszej kolejności do optymalizacji poszczególnych procesów biznesowych. Może to być np. usprawnienie pracy z dokumentami elektronicznymi albo poprawa wydajności handlowców w sektorze retail – tłumaczy Rafał Kozłowski, prezes zarządu Asseco Enterprise Solutions.

Jakie rozwiązania pokazano na tegorocznym Product Review w Madrycie? Np. DORA.ai, czyli wirtualny prawnik. Jest to narzędzie zaprojektowane z myślą o zapewnieniu instytucjom finansowym zgodności z regulacjami DORA (Digital Operational Resilience Act), które kładą nacisk na operacyjną odporność i bezpieczeństwo. System przetwarza wielostronicowe dokumenty regulacyjne, wyłapując luki i obszary wymagające dostosowania, a także oferuje wzorce dokumentów zgodnych z przepisami, aby ułatwić wdrożenie odpowiednich procedur.

Zaawansowane mechanizmy AI pozwalają na bieżące śledzenie zmian regulacyjnych i automatyczną aktualizację dokumentów. To narzędzie nie tylko oszczędza czas, ale także minimalizuje ryzyko błędów i potencjalnych kar za wszelkie niezgodności. Wspiera działy prawne, automatyzując procesy, które zwykle wymagają bardzo czasochłonnych i profesjonalnych analiz. Wirtualny prawnik pozwala bankom oraz instytucjom finansowym na skuteczniejsze dostosowanie do zmieniających się przepisów.

Sztuczna inteligencja w handlu, czyli… skanowanie półek sklepowych w czasie rzeczywistym

System od Asseco Business Solutions, oparty na technologii rozpoznawania obrazu, to rozwiązanie, które pozwala na monitorowanie zawartości półek sklepowych. Handlowiec, przechodząc przez sklep (używając telefonu lub tabletu), może błyskawicznie przeskanować półki i uzyskać szczegółowy raport na temat ułożenia produktów, etykiet cenowych i brakujących pozycji. Wszystko to pozwala na identyfikację braków asortymentowych i optymalizację sposobu ekspozycji towarów. Zwiększa się więc wygoda pracy.

To rozwiązanie nie tylko wspiera pracowników, ale także przekłada się na efektywność zarządzania łańcuchem dostaw. Dzięki funkcji analizy trendów zakupowych i przepływu produktów kierownictwo sklepów może podejmować decyzje o uzupełnianiu towarów na podstawie aktualnych potrzeb rynku. Można powiedzieć, iż jest to książkowy przykład rozsądnego wykorzystania AI w obszarze handlu detalicznego.

Smart Payments i AI Recommender: Personalizacja w IT

Asseco wprowadziło również wirtualnego asystenta dla terminali płatniczych, który łączy chatboty z inteligentnymi bazami danych. System umożliwia pracownikom korzystanie z głosowego lub tekstowego wsparcia obsługi terminali. Na pozór nie wydaje się to być czymś nadzwyczajnym, ale może być szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy klient wymaga dodatkowej pomocy, np. seniorzy lub osoby z niepełnosprawnościami. Niedoświadczony pracownik, gdy zobaczy w kolejce osobę niewidomą, w czasie rzeczywistym może dyskretnie poprosić wirtualnego asystenta o pomoc i konkretne instrukcje.

Smart Payments to jednak nie tylko ułatwienie dla pracowników. Wprowadzenie podobnych automatyzacji znacznie poprawia poziom obsługi klienta, co przekłada się na jego poziom zadowolenia (a to z kolei zwiększa lojalność wobec marki). Minimalizuje również konieczność manualnej interwencji kierownika np. w przypadku mniejszych awarii i pozwala świeżo zatrudnionym na szybszą naukę. W przypadku nowych pracowników może również redukować stres i sprawiać, iż osoba za kasą będzie czuła się po prostu pewniej.

Technologia znajduje zastosowanie nie tylko w e-commerce, ale również w instytucjach finansowych i ubezpieczeniowych, gdzie rekomendacje produktów finansowych mogą być dostosowane do profilu ryzyka i potrzeb klienta. Wszyscy wiemy, jak frustrujące bywają natarczywe telefony z propozycją zakupu produktów, którymi ani trochę nie jesteśmy zainteresowani. Personalizacja w digital marketingu pozwala na budowanie trwałych, pozytywnych relacji z klientem.

Za co odpowiada Asseco w polskim sektorze IT?

Firma jest odpowiedzialna za stworzenie Kompleksowego Systemu Informatycznego (KSI) dla ZUS, który wspiera procesy związane z wypłatą świadczeń społecznych, takich jak emerytury, renty czy zasiłki. System ten przetwarza ogromne ilości danych o ubezpieczonych i płatnikach składek. Oprócz tego automatyzuje rozliczanie składek, rejestrowanie danych o zatrudnieniu i ostatecznie realizację wypłat świadczeń.

Asseco zaangażowane jest także w system opieki zdrowotnej, dostarczając system AMMS (Asseco Medical Management Solutions) do zarządzania procesami klinicznymi i administracyjnymi w placówkach medycznych. System ten jest stosowany w centrach onkologii, szpitalach specjalistycznych oraz dużych ośrodkach medycznych, gdzie ułatwia obsługę pacjentów, zarządzanie dokumentacją medyczną i planowanie leczenia. Ponadto choćby sam Narodowy Fundusz Zdrowia korzysta z oddzielnego systemu SOUZ, który monitoruje i zarządza stanem finansów NFZ.

Asseco jest także partnerem Ministerstwa Finansów w zakresie cyfryzacji procesów skarbowych. Firma dostarcza zaawansowane systemy ewidencyjne do zarządzania podatkami i obsługi podatników, w tym system e-Deklaracje, który umożliwia składanie deklaracji podatkowych online. Asseco obsługuje także Narodowy Bank Polski (NBP) oraz Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych. Warto obserwować dalszy rozwój polskiego technologicznego potentata.

Czytaj też: W Asseco Poland zatrudnienie stabilnie rośnie, płace też, choć nieco wolniej niż w 2023 r.

Czytaj też: Krótka historia polskiego IT na GPW. Pierwszy był… CD Projekt???

Źródło zdjęcia tytułowego: Asseco

Idź do oryginalnego materiału