Cyfrowy paraliż Jaguar Land Rover. Jak outsourcing i „inteligentna fabryka” doprowadziły do katastrofy

imagazine.pl 2 godzin temu

Od ponad trzech tygodni Jaguar Land Rover (JLR), największy brytyjski producent samochodów, nie jest w stanie wyprodukować ani jednego pojazdu.

Globalne fabryki firmy stoją w milczeniu po potężnym cyberataku, który grozi zawaleniem się całego łańcucha dostaw. W dogłębnym reportażu śledczym dziennikarze brytyjskiego dziennika The Guardian ujawnili, jak strategiczne decyzje o outsourcingu i architekturze IT mogły doprowadzić firmę na skraj katastrofy.

Jak informuje The Guardian, paraliż JLR obnażył dwie najważniejsze słabości, które mogą być przestrogą dla całego nowoczesnego przemysłu. Pierwszą z nich jest outsourcing krytycznych usług. W 2023 roku JLR podpisał wartą 800 milionów funtów umowę, na mocy której przekazał ogromną część swoich systemów IT, w tym cyberbezpieczeństwo, siostrzanej spółce Tata Consultancy Services (TCS).

Hakerzy zaprzęgli AI do pracy. Raport Cisco Talos ostrzega przed nową generacją cyberataków

Drugą słabością, jak wskazują autorzy raportu, okazał się paradoks „inteligentnej fabryki”. W pogoni za wydajnością JLR stworzyło system, w którym „wszystko jest połączone”. Ta hiper-konektywność, mająca być siłą firmy, stała się jej śmiertelną pułapką. Gdy hakerzy włamali się do sieci, firma nie była w stanie odizolować poszczególnych fabryk ani funkcji, co zmusiło ją do wyłączenia niemal całej globalnej infrastruktury.

Dziennikarze Guardiana przytaczają również spekulacje dotyczące tożsamości napastników. Podejrzenia padają na anglojęzyczną grupę hakerską znaną jako Scattered Spider. Grupa ta była wcześniej obwiniana o ataki na brytyjskich detalistów, a według raportu agencji Reuters, to właśnie systemy TCS miały być „drogą dostępu” dla hakerów podczas jednego z tych incydentów.

Konsekwencje ataku są katastrofalne. The Guardian szacuje straty finansowe na setki milionów funtów, a chaos dotknął ponad 700 firm z łańcucha dostaw, z których część stoi w obliczu bankructwa. Rząd Wielkiej Brytanii jest w codziennym kontakcie z firmą, a związek zawodowy Unite wezwał do uruchomienia pomocy dla tysięcy pracowników fabryk, których wysłano do domów. Jak podsumował jeden z dostawców w rozmowie z gazetą, ponowne uruchomienie produkcji zajmie „tygodnie, a może choćby miesiące”.

Sztuczna inteligencja jako broń i tarcza. Google Cloud prognozuje największe cyberzagrożenia na 2025 rok

Jeśli artykuł Cyfrowy paraliż Jaguar Land Rover. Jak outsourcing i „inteligentna fabryka” doprowadziły do katastrofy nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału