Sytuacje losowe się zdarzają. Kto z nas nigdy nie rozbił ekranu w telefonie, czy też nie uszkodził w inny sposób swojego sprzętu elektronicznego? Wówczas musimy liczyć się z wydatkami na pokrycie naprawy, czy też zakupu nowego urządzenia. W przypadku telefonu chwilowo tracimy dostęp do zainstalowanych na nim aplikacji, w tym bankowości mobilnej. zwykle utrudnione lub niemożliwe jest również korzystanie z bankowości internetowej, dlatego iż nie odbierzemy kodu autoryzacyjnego SMS z banku. W takiej sytuacji możemy zdać się jednak na pomoc naszych najbliższych. I właśnie z taką sytuacją się spotkaliśmy.
Wiadomość SMS
Otrzymaliśmy wiadomość SMS z nieznanego numeru telefonu o poniższej treści:
"czesc mamo to jest moj nowy numer telefonu wyslij mi wiadomosc na Whatsapp"
W wiadomości zostaje dodatkowo zawarty nowy numer telefonu oraz bezpośredni link do kontaktu poprzez WhatsApp. Wiadomość została rzekomo wysłana przez naszego syna bądź córkę. Aby zgłębić temat postanawiamy skontaktować się z nadawcą wiadomości, poprzez komunikator WhatsApp.
Kontakt na WhatsAppie
Na początku zadajemy pytanie, co się stało, iż konieczna była zmiana numeru telefonu. Odpowiedź jest dosyć prozaiczna - telefon wpadł do ubikacji. Teraz nie pozostaje nic innego jak kupić nowy, ale tutaj pojawia się problem. To, iż telefon nie działa, uniemożliwia zalogowanie się do bankowości.
Zostaliśmy poproszeni o wsparcie w obecnej sytuacji i o pożyczenie pewnej sumy pieniędzy. Okazuje się, iż chodzi o kwotę 2999 zł, której zwrot obiecano nam w przyszłym tygodniu.
Przelew na wskazany rachunek
Jak można odmówić dziecku w takiej sytuacji? Postanawiamy więc pomóc. Przelew należy wykonać na podany nam numer rachunku bankowego. Dodatkowo, jesteśmy proszeni, żeby zrealizować to dzięki przelewu ekspresowego. Odpisujemy jednak, iż niestety nie wiemy jak to zrobić, gdyż nie korzystaliśmy wcześniej z takiej funkcjonalności.
Zdjęcie karty płatniczej
W wyniku zaistniałych problemów z przelewem ekspresowym jesteśmy proszeni o podanie danych logowania do bankowości. Na taką prośbę odpisujemy, iż niestety, na co dzień logujemy się do bankowości poprzez aplikację mobilną, gdzie wprowadzamy jedynie pin.
W takiej sytuacji nasze dziecko prosi o przesłanie zdjęcia przedniej oraz tylnej strony karty płatniczej. Na zdjęciu będzie wtedy widniało imię, nazwisko, numer karty oraz kod CVV. W tym momencie odpisujemy, iż niestety nie prześlemy zdjęć karty, gdyż nie mamy na niej takiej sumy środków pieniężnych.
Login i hasło do bankowości
Ostatecznie decydujemy się na podanie danych logowania do bankowości internetowej. Po przesłaniu loginu oraz hasła zostajemy zapytani w jakim banku mamy konto. Następnie na nasz telefon spływają wiadomości SMS z banku z kodami autoryzacyjnymi. Kody te mamy podać w konwersacji. Niestety kody SMS, które podajemy są błędne. Dlatego nasze rzekome dziecko nie jest w stanie zalogować się do bankowości.
Blokada konta bankowego
Po wiadomościach SMS z kodami autoryzacyjnymi dostajemy informację, iż nasze konto zostało zablokowane przez bank. Zostajemy poproszeni, aby zadzwonić na infolinię w celu zdjęcia blokady.
Podsumowanie
Otrzymując wiadomość SMS przedstawioną na początku artykułu od razu podejrzewaliśmy próbę oszustwa. Dlatego też postanowiliśmy skontaktować się z osobą podającą się za nasze dziecko. Nasza rozmowa została przeprowadzona w sposób, który miał zwodzić oszusta i w rezultacie uniemożliwić mu otrzymanie przelewu od nas lub jakichkolwiek danych, które mógłby wykorzystać do kradzieży pieniędzy.
Pamiętaj, aby otrzymując taką, lub podobną wiadomość zweryfikować autentyczność zaistniałej sytuacji. Zawsze możesz zadzwonić pod wskazany numer i w ten sposób upewnić się, iż to faktycznie jest Twój bliski.
Nie przesyłaj również zdjęć karty płatniczej. Dane tam zawarte mogą posłużyć do zrealizowania płatności. Ta sama porada dotyczy również danych autoryzacyjnych do bankowości. Nie udostępniaj ich nikomu w żaden sposób.