Do 2028 roku z AI ma zostać przeszkolonych 30 tysięcy pracowników administracji, a w ciągu pięciu lat aż 80 proc. urzędów ma korzystać z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Zakłada to opublikowany w czerwcu br. przez Ministerstwo Cyfryzacji projekt „Polityki rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce do 2030 roku”. W tym kontekście jeszcze mocniej wybrzmiewają pytania: czy za technologiczną rewolucją nadąża polski biznes? Czy liderzy firm mają kompetencje i odwagę, by podejmować decyzje wspierane przez sztuczną inteligencję?
Polskie firmy coraz chętniej sięgają po rozwiązania AI. Według raportu PwC „Gotowi na sztuczną inteligencję”, ponad 75 proc. firm rozpoczęło już inwestycje w AI — od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami. Jednak zdecydowana większość z nich znajduje się na wczesnym etapie. 55 proc. firm ma opracowaną strategię wdrażania AI lub jest w trakcie jej tworzenia.
Z kolei według najnowszego raportu EY „Jak polskie firmy wdrażają AI?”, coraz więcej czynników wskazuje na to, iż firmy przechodzą od fazy eksperymentów do etapu realnej adopcji technologii AI. 67 proc. ankietowanych deklaruje, iż wprowadzenie rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji to element strategii całej organizacji lub strategii poszczególnych funkcji biznesowych. Tylko 5 proc. nie planuje podejmowania żadnych działań w obszarze AI w perspektywie kolejnych dwóch lat.
Szacunki Amazon Web Services i Strand Partners wskazują, iż do 2030 roku wdrożenia technologii AI mogą wygenerować dla polskiej gospodarki wartość dodaną w wysokości 134 miliardów euro.
Brakujące ogniwo – kompetencje liderów
– Transformacja cyfrowa z udziałem AI to nie tylko kwestia wdrażania nowych narzędzi, ale przede wszystkim strategiczna zmiana w sposobie zarządzania firmą, tworzenia wartości i podejmowania decyzji. Kompetencje liderów w tym obszarze wciąż pozostają niewystarczające. Niezbędne jest kierunkowe kształcenie menedżerskie. W GFKM obserwujemy rosnące zainteresowanie warsztatami z zakresu wdrażania sztucznej inteligencji oraz programem Post-MBA: AI, które wspierają liderów w zrozumieniu potencjału technologii, projektowaniu strategii cyfrowej transformacji i skutecznym wdrażaniu innowacji opartych na AI. Menedżerowie uczą się m.in., jak przeprowadzać projekty pilotażowe, identyfikować wymagania technologiczne, budować zespoły wdrożeniowe oraz planować koszty i harmonogramy transformacji, a także jak oceniać opłacalność inwestycji w AI – mówi Wojciech Parteka, Dyrektor ds. Klientów Strategicznych w GFKM, menedżer i trener z wieloletnim doświadczeniem biznesowym.
Dynamiczny rozwój rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji prowadzi do rosnącego zapotrzebowania na ekspertów AI – również w zakresie zarządzania. Liderzy odgrywają kluczową rolę w przeprowadzaniu zespołów przez tę zmianę — muszą umieć łączyć cele technologiczne z ludzkimi aspektami transformacji.
– Menedżerowie, którzy rozumieją przynajmniej podstawy działania AI, lepiej komunikują się z zespołami technicznymi, formułują realistyczne oczekiwania, potrafią oceniać postępy projektów i podejmować decyzje oparte na danych – wylicza Wojciech Parteka z GFKM.
AI niesie ze sobą wyzwania etyczne, prawne i społeczne, takie jak uprzedzenia algorytmiczne, ochrona danych czy transparentność decyzji. Wykształceni menedżerowie są w stanie tworzyć strategie, które uwzględniają nie tylko efektywność, ale także odpowiedzialność i zaufanie społeczne.
– Ignorowanie potencjału sztucznej inteligencji lub odkładanie decyzji na później – również w kontekście kształcenia menedżerów – może kosztować przedsiębiorców znacznie więcej niż inwestycje w edukację i technologię. Transformacja AI to nie moda – to nowy sposób myślenia o biznesie. Wymaga odwagi, kompetencji i wizji, a przede wszystkim liderów, którzy nie tylko rozumieją zmiany, ale potrafią je kształtować – podsumowuje Wojciech Parteka z GFKM.