Czy rozwój AI może być ryzykiem dla firm IT? interesujące spojrzenie cyber_Folks

homodigital.pl 6 miesięcy temu

Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji od półtora roku rewolucjonizują świat. Niektórzy się nimi zachwycają, inni są przerażeni. Dla firm, zwłaszcza technologicznych, rozwój sztucznej inteligencji to wielka szansa na wybicie się. Ale chłodne spojrzenie pokazuje, iż wykorzystanie AI w biznesie może być też postrzegane jako ryzyko. I to choćby przez te firmy, które narzędzia AI projektują. Jakie wnioski dla Twojego biznesu płyną z raportu cyber_Folks?

Raz na kwartał notowane na giełdzie spółki muszą publikować raporty okresowe. zwykle inwestorzy skupiają się na kwestiach finansowych – przychodach, zyskach czy dywidendzie – które najmocniej wpływają na krótkoterminowe wzrosty lub spadki notowań.

Sprawozdania firm, jeżeli się w nie wczytać, pozwalają na dużo ciekawsze i dużo głębsze spojrzenie na biznes, na rynek, na którym spółka działa i na jej konkurencję. Nie inaczej jest tym razem. Firma cyber_Folks, polska grupa z sektora IT przedstawiła interesujące spojrzenie na sztuczną inteligencję.

Czy sektor IT powinien się bać sztucznej inteligencji?

Grupa cyber_Folks, dawniej R22, działa w dwóch głównych segmentach. Pierwszy to usługi hostingu, narzędzia e-commerce i wsparcie w prowadzeniu biznesu online. Drugi, realizowany przez spółkę zależną Vercom, to usługi komunikacyjne w modelu SaaS.

Cyber_Folks ma w ofercie narzędzia korzystające ze sztucznej inteligencji, takie jak kreator domen czy narzędzie „_Now”, służące do tworzenia stron internetowych z wykorzystaniem AI.

W tym zakresie sztuczna inteligencja jest dla firmy szansą na stworzenie produktów i poszerzenie oferty. A jednak w raporcie rocznym cyber_Folks za 2023 r. można znaleźć takie stwierdzenie:

„Grupa jest świadoma rewolucji technologicznej związanej z rozwojem sztucznej inteligencji, która to w szczególności dotyka branży technologicznej. Rozwój nowych narzędzi z obszaru AI niesie za sobą szereg ryzyk.”

Ryzyko sztucznej inteligencji dla biznesu

Warto zaznaczyć, iż każdy raport spółki giełdowej zawiera część dotyczącą ryzyk. Dlaczego? Ponieważ od dobrego zidentyfikowania potencjalnych zagrożeń i wyzwań zależy pomyślność każdego biznesu. Uczciwie przeprowadzona analiza pokaże mnóstwo obszarów ryzyka: gospodarczych, konkurencyjnych, regulacyjnych, kadrowych itd.

Ich wykazanie nie jest oznaką słabości. Wręcz przeciwnie. Kto jest bardziej wiarygodny? Kapitan statku, który informuje o podwodnych skałach i mówi, co zrobi, by je ominąć, czy taki, który chowa komunikat o górach lodowych, by nie mącić spokoju załogi i pasażerów?

Dlaczego GenAI miałaby być ryzykiem dla firmy, która sama sprzedaje produkty na tej technologii zbudowane? Raport cyber_Folks wymienia dwa przykłady takiego potencjalnego zagrożenia:

Pierwsze to „ryzyko konkurencji ze strony nowych produktów, które mogą zastąpić nasze usługi”, zaś drugie to „ryzyko operacyjne związane z wpływem AI na wewnętrzne operacje spółki, w tym na zmniejszenie kosztów działalności, które również mogą wystąpić u podmiotów konkurencyjnych”.

Wszyscy mają GenAI, mam i ja! Wnioski z raportu cyber_Folks

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w rozwoju produktów czy też w podnoszeniu efektywności procesów w firmie jest szansą na zdobycie przewagi konkurencyjnej. Takie zdanie czytałem wielokrotnie w ostatnich miesiącach. Być może jest ono jednak już… nieaktualne.

Czy to się nam podoba, czy nie – sztuczna inteligencja weszła z przytupem do firm. Wszyscy się nią chwalą, choćby jeżeli deklaracje są na wyrost. Z raportu cyber_Folks płynie dla mnie taki wniosek. Korzystanie z AI w biznesie nie jest już przewagą konkurencyjną.

Skoro w AI inwestuje coraz więcej firm, to ta technologia przestaje być czynnikiem, który pozwala wygrać wyścig. Ona jest konieczna, żeby nadążyć za stawką. Kto przegapi moment, może zostać daleko w tyle.

Przeczytaj koniecznie: Chcesz w swojej firmie inwestować w AI? Sprawdź, czy to na pewno dla Ciebie

Nie przegap najważniejszych trendów w technologiach!
Zarejestruj się, by otrzymywać nasz newsletter!

Źródło zdjęcia: Hitesh Choudhary/Unsplash

Idź do oryginalnego materiału