Dzwonią do Polaków i podają się za pracowników banku. Przez jeden błąd można stracić pieniądze

g.pl 5 godzin temu
W Polsce zaobserwowano nową falę oszustów. Tym razem przestępcy próbują dotrzeć do swoich ofiar, wykorzystując Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Instytucja wydała już oficjalne oświadczenie, w którym ostrzega klientów banków i wyjaśnia, jak należy postępować w razie kontaktu z potencjalnymi oszustami.
Oszuści chętnie wykorzystują wizerunki instytucji finansowych, licząc, iż takie powiązanie uśpi czujność ich ofiar. Niestety w wielu przypadkach mają rację, dlatego tak ważne jest, aby podobne problemy nagłaśniać. Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) gwałtownie zareagował na ostatnie doniesienia o próbach oszustw i opublikował oficjalny komunikat na swojej stronie.


REKLAMA


Zobacz wideo Łukasz Nowatkowski: telefona można używać albo wygodnie, albo bezpiecznie


O co bank nigdy nie pyta? Bankowy Fundusz Gwarancyjny ostrzega swoich klientów
Wspomniany komunikat został zamieszczony na stronie BFG 15 maja 2025 roku. Dowiadujemy się z niego, iż oszuści dzwonią do swoich ofiar i podają się za pracowników Funduszu, po czym próbują wydobyć od nas dane osobiste. Taka prośba jest jednak zawsze równoznaczna z próbą oszustwa.


W związku z informacjami o klientach banków otrzymujących telefony od osób podszywających się pod pracowników Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, Fundusz informuje, iż jego pracownicy nigdy nie dzwonią do deponentów w sprawie pozyskania informacji o ich rachunkach bankowych, nie proszą o podanie haseł dostępu do takich rachunków, kodów PIN/SMS lub innych danych umożliwiających pozyskanie informacji o danych deponenta lub zadysponowanie jego środkami, a także nie polecają dokonania przelewu czy wypłaty gotówki z konta deponenta


- wyjaśnia BFG w komunikacie. Oprócz tego zaznaczono, iż przestępcy najprawdopodobniej poinformują nas o zaistnieniu okoliczności wymagających podjęcia szybkiego działania. Ma to na celu manipulację naszymi emocjami.


Prosimy wszystkich o zachowanie szczególnej ostrożności i czujności w sytuacjach, gdy ktoś podaje się za pracownika Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, innej instytucji lub banku twierdząc, iż np. nastąpiła próba włamania na konto bankowe lub inna nietypowa sytuacja


- apeluje Fundusz. W razie odebrania takiego telefonu nie powinniśmy wykonywać żadnych poleceń rozmówcy. Z drugiej strony podjęcie pewnych kroków jest wskazane.


Jak zgłosić oszustwo do banku? Pamiętaj, aby nie pozostawać bezczynnym
BFG podkreśla, iż w razie jakichkolwiek wątpliwości dotyczących telefonu z banku najlepiej pilnie skontaktować się z placówką z celu zweryfikowania informacji. W omawianym przypadku zrobimy to, dzwoniąc na bezpłatną infolinię pod numer 800 569 341. Jest ona czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8-16. Co ważne, numer ten służy wyłącznie do odbierania połączeń, więc pracownicy Funduszu nigdy do nas z niego nie zadzwonią.Zobacz też: Klienci popularnego banku na celowniku oszustów. Dostałeś taką wiadomość? Nie klikaj w link


Ministerstwo Cyfryzacji przypomina z kolei, aby takie zdarzenia zgłaszać również do CERT Polska. Zrobimy to przez internet, a w przypadku podejrzanych SMS-ów możemy użyć funkcji "Przekaż" i wysłać je na numer 8080. Nasze zgłoszenie da danej instytucji szansę na wydanie oficjalnego ostrzeżenia i może uchronić inne osoby przed utratą danych oraz pieniędzy.


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału