Era inwestycji technologicznych w sektorze bankowym

itreseller.com.pl 6 miesięcy temu

Sektor bankowy zdecydowanie kieruje się ku inwestycjom w nowoczesne rozwiązania IT, które stają się centralną osią finansów, aby sprostać rosnącym wyzwaniom ze strony konkurencji i wysokim oczekiwaniom klientów. Gartner przewiduje, iż do 2025 roku inwestycje w chmurę stanowić będą 14 proc. całkowitych wydatków na IT, co potwierdza dominującą rolę technologii w transformacji sektora finansowego.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Gartner, banki napotykają coraz większe trudności związane z przestarzałymi aplikacjami i silosowaniem danych, co ogranicza dostępność informacji dla klientów oraz utrudnia personalizację doświadczeń i usług. Jednocześnie, coraz więcej instytucji finansowych dostrzega konieczność modernizacji infrastruktury IT i zmiany modelu informatyki na bardziej elastyczny. Z pomocą przychodzi technologia chmurowa, która nie tylko charakteryzuje się skalowalnością wertykalną oraz horyzontalną, ale również zwiększonym poziomem bezpieczeństwa, który jest niezwykle istotny w przypadku instytucji finansowych – wskazuje Piotr Zaborowski, Managing Consultant w Polcom.

W badaniu przeprowadzonym przez Gartner, “CIO and Technology Executive Survey”, w 2023 roku, ankietowani CIO z sektora bankowego i usług inwestycyjnych wyrazili zamiar zwiększenia wydatków w takich obszarach jak cyberbezpieczeństwo, dane i analityka, oraz technologie integracyjne. Ponadto, ponad połowa z nich planuje zwiększenie inwestycji w zakresie technologii chmurowych.

Największy udział w rynku bankowości w chmurze obliczeniowej w 2022 roku miała chmura publiczna, co wynikało głównie z rozwoju IoT, przetwarzania brzegowego, technologii 5G oraz wykorzystania analityki w czasie rzeczywistym, wspomaganej przez sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Przewiduje się jednak, iż sektor prywatny osiągnie najwyższy wskaźnik wzrostu, wynoszący 18,3 proc. w latach 2023-2032, ze względu na wzrost świadomości dotyczącej bezpieczeństwa danych i potrzebę ciągłego rozwoju strategii obrony przed cyberzagrożeniami.

Zagrożenia cybernetyczne stanowią poważne wyzwanie dla sektora bankowego. Według danych BT, codziennie na całym świecie wykrywanych jest ponad 46 mln sygnałów o potencjalnych cyberatakach, a bankowość jest branżą najbardziej narażoną na tego rodzaju zagrożenia. W 2023 roku liczba ataków ransomware w branży finansowej wzrosła o 64 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.

W kontekście tych wyzwań, przeprowadzone w 2023 roku badanie KPMG wykazało, iż tylko 54 proc. dyrektorów generalnych banków czuje się odpowiednio przygotowanych na odparcie potencjalnego cyberataku. Niedobory kadrowe i brak inwestycji w cyberbezpieczeństwo, to główne przyczyny braku pewności. Niemniej jednak, pojawia się nadzieja, iż rozwój technologii generatywnej sztucznej inteligencji może być impulsem do wzrostu inwestycji sektora finansowego w rozwiązania cybersecurity. Technologie wspomagane AI mogą być wykorzystywane do wykrywania złośliwego systemu i nieautoryzowanych działań w sieci, a także do automatycznego reagowania na takie zagrożenia.

W obliczu coraz bardziej rygorystycznych przepisów i regulacji, banki są zobowiązane do spełnienia wymagań dotyczących bezpiecznego przetwarzania danych. Przejście na model chmurowy może pomóc w osiągnięciu tych celów i ograniczyć skutki ewentualnych ataków hakerskich, a także przyczynić się do zwiększenia elastyczności i wydajności operacyjnej – wskazuje Stanisław Borkowski, Dyrektor Pionu Bezpieczeństwa i Jakości w Polcom.

Od inwestycji w najnowsze rozwiązania technologiczne nie da się uciec. Co więcej, to one są motorem rozwoju dla banków. Z przedsiębiorstw kojarzących się głównie z siecią placówek obsługujących klientów w sposób bezpośredni, banki przeistaczają się w firmy technologiczne, oferujące nie tylko produkty finansowe. Aplikacje bankowe coraz częściej stają się węzłami skupiającymi rozmaite usługi – od możliwości opłaty za parkowanie czy przejazd autostradą przez inteligentną analizę wydatków po kontakty z urzędami. Dobrym przykładem jest aplikacja banku Millenium, gdzie użytkownicy mogą zarejestrować kartę SIM, kupić bilety do kina, a choćby założyć firmę czy dofinansowanie pobytu w dzieci w żłobku.

– Inwestycje sektora bankowego w nowoczesne technologie, zwłaszcza w chmurę, są nie tylko reakcją na obecne wyzwania, ale także kluczowym krokiem w kierunku przyszłościowej, innowacyjnej bankowości, której fundamentem jest bezpieczeństwo i zaufanie klientów – dodaje Zaborowski

Aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów oraz regulacjom rynkowym, sektor bankowy coraz więcej środków inwestuje w nowoczesne rozwiązania IT. Banki koncentrują się również na modernizacji swoich zasobów i zwiększeniu elastyczności biznesowej, aby skutecznie odpowiadać na zagrożenia cybernetyczne. Sektor finansowy, podobnie jak każdy inny, musi więc stale doskonalić swoje strategie ochrony i reagowania na zagrożenia, aby spełniać coraz bardziej rygorystyczne przepisy, wynikające z unijnych rozporządzeń.

Akademia Integracji AB: “Dystrybucja jest bardzo ważnym ogniwem (..) To jest część DNA firmy HPE” – zaznaczyła Ula Leciejewska, Channel Director w Hewlett Packard Enterprise Polska

Idź do oryginalnego materiału