Uruchomienie lotnictwa elektrycznego Lotnictwo Łuczników podpisał wyłączną umowę z wykonawcą Palmer Luckey z branży obronnej, firmą Anduril Industries, na wspólne opracowywanie samolotów nowej generacji dla wojska. Archer ogłosił także nową rundę finansowania w wysokości 450 milionów dolarów, która ma pomóc w realizacji jego ambicji obronnych.
Pierwszym produktem będzie samolot o napędzie hybrydowym do pionowego startu i lądowania (VTOL), który posłuży jako podstawa do ubiegania się firm o kontrakt z Departamentem Obrony USA. Archer formalizuje również swoje wysiłki, aby być dostawcą samolotów dla wojska, poprzez utworzenie nowego wewnętrznego działu o nazwie Archer Defence.
Archer ściga się, aby sfinalizować rządowy proces certyfikacji, niezbędny do uzyskania niezbędnych zezwoleń rządowych na elektryczny samolot do pionowego startu i lądowania, czyli eVTOL, ale coraz głębiej angażuje się w kompleks wojskowo-przemysłowy. Firma z siedzibą w San Jose w Kalifornii dostarczyła niedawno Siłom Powietrznym Stanów Zjednoczonych jeden ze swoich samolotów Midnight eVTOL w ramach programu oceny. Inne zaawansowane firmy lotnicze wykonały podobne posunięcia.
Pierwszym produktem będzie samolot do pionowego startu i lądowania z napędem hybrydowym
Archer ogłosił również, iż otrzyma nową rundę kapitałową, w wysokości 430 milionów dolarów pochodzących od istniejących inwestorów, takich jak Stellantis i United Airlines, a także nowych fundatorów, takich jak Wellington Management i holding inwestycyjny 2PointZero z Abu Dhabi, spółka zależna Zjednoczonych Emiratów Arabskich. największy podmiot notowany na giełdzie, IHC. Archer twierdzi, iż do tej pory zebrał łącznie 2 miliardy dolarów.
Oprócz Archera inne firmy eVTOL mają nadzieję ostatecznie uzyskać pełną zgodę Federalnej Administracji Lotniczej. To ostatnio nabrało tempa, kiedy agencja opublikowała bardzo oczekiwane regulacje końcowe dla pojazdów eVTOL, które według niego wytyczą ścieżkę „podróży lotniczych przyszłości”. Archer pochwalił FAA za „zapewnienie jasnych wskazówek dotyczących tego, co jest wymagane dla bezpiecznej eksploatacji samolotów eVTOL w USA”
Taksówki powietrzne, czasami błędnie identyfikowane przez media głównego nurtu jako „latające samochody”, to w zasadzie helikoptery bez hałaśliwych, zanieczyszczających środowisko silników gazowych (choć z pewnością mają swój własny, unikalny profil hałasu). Oprócz Archera, firmy takie jak Lotnictwo Joby, Volocopteri Beta Technologies twierdzą, iż są o krok od uruchomienia usług, które ostatecznie będą miały zasięg ogólnokrajowy. Ale inni ponieśli porażkę; Niemiecka firma Lilium niedawno poinformowała, iż dwie jej spółki zależne były niewypłacalne i mogły zakończyć działalność.
Tymczasem Anduril to firma zajmująca się technologią wojskową, założona przez twórcę Oculusa Luckeya, która tworzy technologie nadzoru i rozpoznania a także drony wojskowe. Firma od niedawna nawiązał współpracę z OpenAI zintegrować oprogramowanie producenta ChatGPT z systemami przeciwdronów Anduril.