Firmy czerpią pewną wartość ze sztucznej inteligencji, ale mają trudności z jej skalowaniem

cyberfeed.pl 1 miesiąc temu


Tylko jedna trzecia dyrektorów ds. technologii ankietowanych w niedawnym badaniu KPMG twierdzi, iż tak pomyślnie skaluje sztuczną inteligencję (AI) do celów produkcyjnych.

Ankieta przeprowadzona wśród 2450 dyrektorów technologicznych dla KPMG Globalny raport technologiczny 2024 zbadał strategie technologiczne stosowane przez organizacje na całym świecie, aby zapewnić wartość w kontekście szybkiego postępu technologicznego i towarzyszącego mu entuzjazmu w branży.

Z globalnego badania wynika, iż ​​prawie trzy czwarte organizacji osiąga już wartość biznesową dzięki inwestycjom w sztuczną inteligencję, a tylko jedna na trzy z powodzeniem skaluje sztuczną inteligencję do zastosowań produkcyjnych. KPMG poinformowało również, iż sztuczna inteligencja zwiększa niepokój wśród pracowników. Ponad trzy czwarte (78%) ankietowanych dyrektorów ds. technologii obawiało się, iż użytkownicy postrzegają sztuczną inteligencję jako „czarną skrzynkę”, a 77% spodziewa się, iż sztuczna inteligencja będzie stanowić wyzwanie dla ich obecnych struktur operacyjnych, prowadząc do potencjalnej redukcji miejsc pracy i problemów etycznych.

KPMG wezwało liderów technologicznych do ponownego przemyślenia swoich ról przywódczych, aby wzmocnić pozycję swoich pracowników, dostosować się do szybkiego tempa zmian i pełnić rolę strażników ryzyka. Jak zauważyli autorzy raportu KPMG, generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) wprowadziła do domeny technologii nowe wektory ryzyka, takie jak halucynacje sztucznej inteligencji, ucieczki z więzienia i podpowiedzi, które mogą manipulować sztuczną inteligencją w nieprzewidywalny sposób.

Aby chronić się przed tymi zagrożeniami, KPMG zaleca, aby organizacje planujące skalowanie pojawiających się technologii posiadały solidne zasady zarządzania i procesy umożliwiające proaktywną kontrolę pojawiających się zagrożeń. Respondenci ankiety podkreślili znaczenie ciągłego rozwijania polityk zarządzania sztuczną inteligencją w celu zapewnienia etycznego i uczciwego wykorzystania zgodnie ze zmieniającym się otoczeniem regulacyjnym.

Według KPMG branża technologiczna coraz lepiej radzi sobie z identyfikowaniem i dostarczaniem wartości. Ustaliło jednak, iż ze względu na szybkie tempo zmian technologicznych ponad trzy czwarte ankietowanych dyrektorów IT przyznało, iż starając się dotrzymać kroku.

Pomimo tych obaw 87% odnotowało wyższe zyski dzięki inwestycjom technologicznym – co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z 2023 r. Ta zachęcająca statystyka wynika być może z tego, iż organizacje przyjęły bardziej zrównoważone podejście do inwestycji w technologię, przy czym 53% strategicznie ocenia swój portfel inwestycyjny aby zapewnić jego zgodność z ich długoterminowymi celami.

„Ponieważ organizacje w coraz większym stopniu czerpią korzyści ze swoich inwestycji technologicznych, niezbędne jest posiadanie solidnych ambicji, aby wykorzystać zalety gwałtownie rozwijających się technologii. Dyrektorzy ds. technologii powinni skupić się na strategii, a nie na szumie, aby zagwarantować, iż inwestycje technologiczne ich organizacji w dalszym ciągu przynoszą znaczące korzyści” – powiedział Guy Holland, światowy lider w centrum doskonałości CIO w KPMG International.

Badanie wykazało znaczny wzrost możliwości wykorzystania danych wśród ankietowanych dyrektorów technologicznych, przy czym dane są w tej chwili postrzegane jako najważniejszy czynnik umożliwiający funkcjonowanie nowoczesnego biznesu. Stanowi to zmianę w porównaniu z poprzednimi badaniami, w których dane często uważano za czynnik różnicujący. „Jest oczywiste, iż poprzeczka została podniesiona, jeżeli chodzi o dojrzałość danych” – napisali autorzy raportu.

Badanie wykazało również, iż dane mają fundamentalne znaczenie dla proces transformacji cyfrowej i wykorzystanie wartości z inwestycji technologicznych. Biorąc pod uwagę znaczenie danych we współczesnym biznesie, 35% ankietowanych dyrektorów ds. technologii stwierdziło, iż w ciągu najbliższych 12 miesięcy skoncentruje się na poprawie ochrony swoich danych, 33% priorytetowo traktuje dostępność danych i demokratyzację, a 32% koncentruje się na danych zarządzanie.

Według raportu nadanie priorytetu ryzyku i bezpieczeństwu cybernetycznemu pozostanie istotnymi elementami zapewnienia wartości, przy czym kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego i prywatności są zgłaszane jako czynniki, które najprawdopodobniej uruchomią hamulec awaryjny w programie transformacji cyfrowej.



Source link

Idź do oryginalnego materiału