Fiat zaprezentował w São Paulo innowacyjny kompaktowy SUV z wysuwanym dachem Pandora, pikselową stylistyką i platformą multi energy. Przedstawia tym samym możliwy kierunek rozwoju przyszłych modeli marki, takich jak Fiat Dolce Camper. Czy tak może wyglądać kamper jutra?
Fiat wykorzystuje tegoroczne Salão do Automóvel w São Paulo, aby zaprezentować jeden z najbardziej rozbudowanych projektów koncepcyjnych w swojej historii. Dolce Camper, określany przez producenta jako manifest nowej filozofii designu i mobilności, został przygotowany z myślą o użytkownikach. Kierowano się potrzebami osób szukających wszechstronnego pojazdu zdolnego do pełnienia roli rodzinnego SUVa i kompaktowego minicampera. Samochód został zaprojektowany od podstaw z wykorzystaniem inspiracji geograficznych, kulturowych i historycznych. Jego stylistyka stanowi rozwinięcie kierunku zapoczątkowanego przy modelach Grande Panda i C3 z grupy Stellantis.
Styl oparty na pikselowej estetyce i brazylijskim biomie
Dolce Camper czerpie z pikselowej stylistyki widocznej już w najnowszych projektach Fiata. Elementy świetlne w technologii LED tworzą charakterystyczny wzór, który rozciąga się od reflektorów po detale nad nadkolami. Nadwozie wyróżnia się kwadratową sylwetką, wysokim prześwitem i dyskowymi felgami z oponami o profilu przystosowanym do jazdy w terenie.
Projektanci dużą wagę przywiązali do połączenia samochodu z brazylijskim środowiskiem naturalnym. Dominujące barwy nadwozia zostały zaczerpnięte z lokalnych krajobrazów Cerrado. Tekstury inspirowano drewnem aroeira, palmą buriti oraz… ziarnami kawy. Dzięki temu pojazd wizualnie odwołuje się do regionu, w którym debiutuje, a jednocześnie wpisuje się w konsekwentnie stosowaną przez Fiata praktykę dostosowywania stylistyki także w innych modelach kierowanych na rynek Ameryki Południowej.
Elementy świetlne w technologii LED tworzą charakterystyczny wzór, który rozciąga się od reflektorów po detale nad nadkolami. Źródło: Stellantis.comDach Pandora i system relingów tworzących przestrzeń wypoczynkową
Najbardziej wyróżniającym elementem konstrukcyjnym Dolce Campera jest zestaw relingów poprowadzony od przedniej części maski aż do tylnej klapy. To na nich opiera się pop up dach Pandora, który podczas rozłożenia tworzy przestrzeń sypialną przypominającą kompaktowy namiot. Zewnętrzna forma struktury przywodzi na myśl miękką, pikowaną powierzchnię typu puffer, a jej sposób wysuwania nadaje konstrukcji nowoczesny charakter.
Dostęp do strefy noclegowej zapewnia drabinka zintegrowana z tylną klapą. Fiat zaznacza, iż rolą Dolce Campera nie jest jedynie oferowanie miejsca do spania. Celem jest stworzenie mobilnej przestrzeni wypoczynku z intuicyjnym dostępem z zewnątrz i wnętrza pojazdu.
Dominujące barwy nadwozia zostały zaczerpnięte z lokalnych krajobrazów Cerrado. Źródło: Stellantis.comWnętrze inspirowane Lingotto i cyfrową estetyką
Kabina podkreśla geometryczną i minimalistyczną filozofię całego projektu. Deska rozdzielcza została zaprojektowana wokół drewnianej półki i centralnego głośnika z metalową obudową. Kształt kierownicy nawiązuje do owalnej pętli toru testowego na dachu historycznej fabryki Lingotto w Turynie. To samo odniesienie pojawia się również w kształtach foteli, które zyskały cylindryczne zagłówki oraz pomarańczową tapicerkę, a ich forma i kolorystyka harmonijnie łączą się z resztą wnętrza i nawiązują do palety nadwozia.
Według Fiata układ wnętrza pozwala wygodnie podróżować czterem osobom. Bagażnik zachowuje pełną funkcjonalność dzięki możliwości zagospodarowania przestrzeni w sposób modułowy.
Wnętrze Dolce Camper. Źródło: Stellantis.comDolce Camper powstał na platformie multi energy, kompatybilnej z napędami elektrycznymi, hybrydowymi i spalinowymi. Jej opis odpowiada architekturze Smart Car stosowanej w ramach grupy Stellantis. Platforma ta jest podstawą modeli takich jak Grande Panda, Opel Frontera czy Citroën C3 Aircross. To potwierdza strategiczne podejście koncernu do budowy gamy pojazdów w segmencie kompaktowych SUVów i crossoverów.
Fiat podkreśla, iż Dolce Camper przedstawia wizję przyszłych rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych. Takie elementy mogą pojawić się w nowym globalnym SUVie marki. Taki model mógłby być konkurencją między innymi dla Dacii Bigster. Jego debiut wpisywałby się w zapowiedź wprowadzania jednego nowego samochodu rocznie w latach 2026–2030.
Silna obecność Fiata na Salão do Automóvel
Stoisko Fiata zajmujące 500 metrów kwadratowych prezentuje w São Paulo również liczne projekty poboczne oraz modele seryjne. Najważniejszym uzupełnieniem ekspozycji jest Abarth 600e Scorpionissima z silnikiem o mocy 280 KM. Fastback Abarth 2026 oraz specjalna edycja Pulse Abarth Stranger Things także są eksponowane. Producent eksponuje również pick upy Strada, Toro i Titano. Podkreśla swoją dominującą pozycję w segmencie użytkowym na rynku brazylijskim.
Kabina podkreśla geometryczną i minimalistyczną filozofię całego projektu. Źródło: Stellantis.comOdwiedzający mogą skorzystać z testów modeli Abarth Pulse i Fastback oraz Titano Ranch. Dodatkowe atrakcje obejmują strefy immersyjne, instalacje oparte na sztucznej inteligencji oraz ekspozycje akcesoriów Mopar.
Salão do Automóvel w São Paulo potrwa do 30 listopada. Dolce Camper jest jednym z najbardziej obserwowanych projektów tegorocznej edycji. Jego obecność wskazuje, iż Fiat rozwija równolegle kierunek stylistyczny, technologiczny i funkcjonalny. Traktuje samochody koncepcyjne jako przestrzeń do testowania realistycznych rozwiązań, które z dużym prawdopodobieństwem mogą trafić do przyszłych modeli seryjnych.
Źródło: Stellantis.com.









