GenAI zmienia kształt polskich przedsiębiorstw, ale czy nie za wolno?

homodigital.pl 7 miesięcy temu

Rok po uruchomieniu ChatGPT, generatywna sztuczna inteligencja ciągle budzi wiele pytań i wątpliwości. Jednak 3 na 4 dyrektorów finansowych największych instytucji w Europie centralnej uważa, iż GenAI jest ważna dla strategii firm. Analizujemy raport Deloitte, w którym dyrektorzy finansowi największych europejskich instytucji dzielą się swoimi spostrzeżeniami na temat wykorzystania GenAI. Co GenAI zmienia i co z tego wynika dla branży IT?

W czym kryje się prawdziwa wartość generatywnej sztucznej inteligencji? Tego jeszcze nie wiemy, ale wciąż szukamy sposobów, by korzystać z niezwykłych możliwości, jakie daje GenAI. Firmy szukają sposobu, by wykorzystać ją do transformacji funkcji biznesowych, tworzyć produkty i usługi, poprawiać doświadczenia konsumentów i zapewniać nieosiągalną wcześniej efektywność procesów.

Co na ten temat mówi raport Deloitte „CE CFO Survey 2024 Getting ready for GenAI journey?”. Połowa ankietowanych dyrektorów finansowych (CFO) spodziewa się, iż dzięki wdrożeniu GenAI w ich działalności biznesowej zyskają obniżki kosztów.

Na jakie efekty jeszcze liczą? Przedsiębiorstwa powinny zwiększać produktywność i rozwijać innowacyjne usługi i towary z pomocą GenAI. CFO oczekują też, iż wykorzystanie GenAI zmniejszy koszty poprzez dokładniejsze prognozowanie. Czy lęki twórców zabiją GenAI w Polsce? Jest lepiej, ale nie dobrze (homodigital.pl)

Czy przedsiębiorstwa w Europie są gotowe na GenAI?

Mimo wielkich nadziei ciągle nie jesteśmy gotowi na biznesowe wykorzystanie sztucznej inteligencji. Lęk budzi brak umiejętności związanych z wykorzystaniem GenAI. Aż 56% dyrektorów finansowych uważa to za główną blokadę w rozwoju! Na szczęście lęk nie oznacza braku działań. Jedynie 4% firm zdecydowało się na pasywne oczekiwanie, aż konkurencja wykona pierwszy ruch. Reszta z nich już teraz próbuje budować strategię użycia GenAI, wdrażać rozwiązania i rozwijać się w tym kierunku.

„Wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji wymaga przemyślanej strategii” – mówi cytowany w raporcie Jan Michalski, GenAI Deloitte CE Leader. – „Proces powinien uwzględniać nie tylko aspekty finansowe, ale także kompetencje niezbędne dla całego procesu i najważniejsze kwestie regulacyjne. W dobie postępującej cyfryzacji gospodarki firmy chcące być liderami w swoich branżach muszą wdrażać najnowocześniejsze rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym”.

„Tylko w ten sposób można utrzymać pozycję konkurencyjną w czasach, gdy informacja jest najcenniejszym aktywem rynkowym. W niedalekiej przyszłości umiejętność wdrażania nowoczesnych rozwiązań, a także otwartość pracowników na zmiany, mogą zadecydować o tym, czy firma zdobędzie przewagę konkurencyjną w świecie, który zmienia się z coraz większą dynamiką”.

GenAI zmienia kształt europejskiego rynku

Generatywna sztuczna inteligencja zmienia kształt rynku. Aż 38% badanych CFO z Polski uważa, iż GenAI jest ważna lub bardzo ważna dla osiągnięcia ich strategii biznesowej, ale tylko 25% deklaruje swoją gotowość na jej wprowadzenie. Ten, kto odważnie zdecyduje się na rozwój i wprowadzenie rozwiązań GenAI wyprzedzi konkurencję.

Autor zdjęcia: andranik123

Idź do oryginalnego materiału