Generatywną AI częściej wykorzystują duże firmy

pracodawcagodnyzaufania.pl 1 tydzień temu

Generatywna AI umożliwia szybkie tworzenie treści, automatyzację procesów i personalizację usług, co dla biznesu ma istotne znaczenie.

Sztuczna inteligencja coraz powszechniej uznawana jest za istotny czynnik budowania konkurencyjności firm, ale też pozycji międzynarodowej gospodarek konkretnych państw. Najnowszy raport MSP PARP, podaje, iż w 2023 r. mniej niż 4 proc. polskich przedsiębiorstw deklarowało wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji w procesie biznesowym. Najczęściej korzystały duże firmy (blisko 1/4), a najrzadziej małe (ok. 2 proc.). W czerwcu 2024 r., w ramach badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego, zapytano przedsiębiorców, czy korzystają z AI, na co 6 proc. wskazało, iż tak – napisała Katarzyna Zybertowicz w Tygodniku Gospodarczym PIE, nr 37/2024.

Na stosunkowo dużą użyteczność generatywnej AI w analizach opinii klientów na temat oferty wskazują przede wszystkim przedstawiciele firm produkcyjnych i budownictwa

Według ekspertki z badań PIE przeprowadzonych na początku września 2024 r. wśród 500 przedsiębiorców, wynika, iż im większa firma, tym częściej dostrzegana jest przydatność niektórych funkcjonalności generatywnej AI. Przy czym nie pytano firm o faktyczne korzystanie z generatywnej AI, ale o opinie na temat przydatności tej technologii w konkretnych działaniach. Oceny wybranych funkcjonalności AI ze względu na przydatność w biznesie różnią się w zależności od branży.

– interesujące jest to, iż na stosunkowo dużą użyteczność generatywnej AI w analizach opinii klientów na temat oferty wskazują przede wszystkim przedstawiciele firm produkcyjnych (35 proc.) oraz budownictwa (26 proc.) – pisze dalej ekspertka. – Być może chodzi o to, iż generatywna AI przetwarza ogromne ilości danych z recenzji, komentarzy i opinii klientów i na tej podstawie może tworzyć modele preferencji. Z kolei przydatność generatywnej AI w odpowiadaniu na często zadawane pytania wskazują przede wszystkim firmy usługowe (aż 26 proc. wskazań), natomiast wśród firm TSL na tę akurat użyteczność wskazuje tylko 6 proc. Wśród firm TSL prawie 1/5 deklaruje, iż generatywna AI jest użyteczna w procesie pisania e-maili, choć w przypadku firm budowlanych na tę użyteczność wskazuje aż 25 proc. Różnice w ocenach użyteczności AI mogą wynikać ze specyfiki świadczonych usług oraz wielkości biznesu, ale także kompetencji zatrudnianych pracowników oraz tego, czy dla biznesu istotny jest kontakt indywidualny z klientami i na ile schematycznie on przebiega.

Pracownicy mogą często korzystać z narzędzi AI bez wiedzy swoich pracodawców

Jak zaznacza na zakończenie Katarzyna Zybertowicz, choć zaawansowane modele, jak GPT, mogą poprawić zrozumienie potrzeb klientów i optymalizować operacje, niektóre firmy, zwłaszcza mniejsze, mają trudności związane nie tylko z finansowaniem tego typu projektów.

Pracownicy mogą często korzystać z narzędzi AI bez wiedzy swoich pracodawców, albo bez jasno określonych polityk dotyczących używania AI, co niesie dodatkowe ryzyka i utrudnia zapewnienie cyberbezpieczeństwa.
Idź do oryginalnego materiału