Generatywna sztuczna inteligencja w polskich firmach

fpg24.pl 1 miesiąc temu

Co czwarta firma w Polsce i w Europie Środkowej wykorzystuje w swojej działalności GenAI, czyli generatywną sztuczną inteligencję przeznaczoną do tworzenia nowej zawartości – wynika z raportu Deloitte Central Europe. Dyrektorzy finansowi doceniają też znaczenie AI w prowadzeniu biznesu.

GenAI może być wykorzystywana na przykład do tworzenia tekstu przy użyciu algorytmów wykorzystujących samouczenie. Badanie Deloitte wykazało, iż według ankietowanych największymi wyzwaniami w procesie adaptacji nowej technologii są kwestie związane z jakością danych i infrastrukturą IT oraz dostępność wykwalifikowanej kadry.

Raport „CE CFO Survey – Getting ready for the GenAI journey?” wykazał też, iż 83 proc. badanych dyrektorów finansowych (CFO) w Polsce dostrzega znaczenie AI w kontekście strategii biznesowej, co obok Rumunii stanowi najwyższy wynik w regionie. W Czechach i na Słowacji pogląd ten podziela co drugi ankietowany. Z drugiej strony 20 proc. czeskich i słowackich CFO wskazało, iż w ich firmach wdrażanie nowych rozwiązań AI już stało się częścią strategii biznesowej, podczas gdy w Polsce odsetek ten wyniósł 8 proc. Najwięcej zwolenników wykorzystania AI do innowacji w obszarze nowych produktów i usług pochodzi z Rumunii (42 proc.) oraz Czech (40 proc.). W Polsce takie zastosowanie nowych narzędzi wymienił co trzeci badany. Polscy respondenci w mniejszym stopniu widzą także możliwość wykorzystania nowej technologii w obsłudze klienta – 17 proc. wobec średniej 34 proc. dla regionu.

Najchętniej w rozwój AI inwestuje sektor finansowy, gdzie co drugi podmiot planuje wydać na to ponad 1 proc. swojego budżetu. W przypadku firm z sektora technologii, mediów i telekomunikacji taką inwestycję planuje 38 proc. przedsiębiorstw, a w firmach oferujących usługi biznesowe i profesjonalne jest to 37 proc. Najmniej chętne do inwestycji w AI są firmy przemysłowe (24 proc.) oraz farmaceutyczne (20 proc.).

Zdaniem Piotra Mechlińskiego z Deloitte generatywna sztuczna inteligencja to przyszłość i czynnik, który ograniczy koszty prowadzenia firm oraz zmieni ich funkcjonowanie, tak jak to zrobił internet.

Organizacje powinny dokonać analizy swoich procesów i wypracować nowe metody działania, tak aby zapewnić sobie przewagę konkurencyjną z wykorzystania generatywnej AI, jednocześnie skutecznie zarządzając ryzykami

– zauważył ekspert.

Źródło: PAP
Idź do oryginalnego materiału