W piątek globalna awaria technologiczna zakłóciła działalność wielu branż: linie lotnicze wstrzymywały loty, niektórzy nadawcy wyłączyli się z anteny, a problemy systemowe dotknęły wszystko, od bankowości po opiekę zdrowotną.
American Airlines, Delta Airlines, United Airlines i Allegiant Air uziemiły loty, powołując się na problemy z komunikacją. Doniesienie pojawiło się niedługo po tym, jak Microsoft oznajmił, iż rozwiązał awarie usług w chmurze, które dotknęły kilku tanich przewoźników, choć nie było od razu jasne, czy były one ze sobą powiązane.
Jak podaje Reuters, rząd Australii stwierdził, iż awarie, których doświadczyły tamtejsze media, banki i firmy telekomunikacyjne, wydają się powiązane z problemem w globalnej firmie Crowdstrike zajmującej się bezpieczeństwem cybernetycznym.
Według alertu wysłanego przez Crowdstrike do klientów i sprawdzonego przez Reuters, oprogramowanie „Falcon Sensor” firmy powoduje awarię systemu Microsoft Windows i wyświetlanie niebieskiego ekranu, zwanego nieformalnie „niebieskim ekranem śmierci”.
Alert, który został wysłany w piątek o godzinie 05:30 GMT, zawierał również manualne obejście problemu. Nie było żadnych informacji sugerujących, iż przerwa była incydentem związanym z bezpieczeństwem cybernetycznym, podało w poście na X biuro australijskiej krajowej koordynatorki ds. bezpieczeństwa cybernetycznego Michelle McGuinness.
Branża turystyczna ucierpiała najbardziej, a lotniska na całym świecie, w tym w Tokio, Amsterdamie, Berlinie i kilka hiszpańskich lotnisk, zgłosiły problemy z systemami i opóźnienia.
Międzynarodowe linie lotnicze, w tym Ryanair, największa linia lotnicza w Europie pod względem liczby pasażerów, ostrzegały przed problemami z systemami rezerwacji i innymi zakłóceniami.
W Wielkiej Brytanii systemy rezerwacji używane przez lekarzy nie działały, jak podają liczne raporty urzędników medycznych w stacji X, natomiast Sky News, jeden z głównych nadawców wiadomości w kraju, był wyłączony z nadawania i przepraszał za niemożność transmisji na żywo.
Banki i inne instytucje finansowe od Australii po Indie i RPA ostrzegały klientów o zakłóceniach w ich usługach, natomiast Grupa LSEG zgłosiła awarię swojej platformy danych i wiadomości Workspace. Dostawca usług chmurowych AWS dla Amazon przekazał w oświadczeniu, iż „bada raporty dotyczące problemów z łącznością z instancjami Windows EC2 i obszarami roboczymi w AWS”.
Jeśli chodzi o Polskę, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował na platformie X, iż “obecnie w Polsce systemy infrastruktury krytycznej działają płynnie. Globalna awaria systemów Microsoft jest monitorowana przez polskie służby odpowiedzialne za cyberbezpieczeństwo. Na bieżąco będziemy informować o sytuacji, a na tę chwilę nie ma powodów do niepokoju”.