Google Cloud: w 2026 r. firmy muszą przygotować się na kolejne ataki AI i rosnącą falę cyfrowych wymuszeń

itreseller.com.pl 7 godzin temu

Google Cloud Security w opublikowanym 4 listopada raporcie “Cybersecurity Forecast 2026” ostrzega, iż sztuczna inteligencja stanie się standardowym narzędziem w arsenale cyberprzestępców. Firma prognozuje, iż połączenie systemu ransomware i kradzieży danych będzie w 2026 roku najbardziej destrukcyjną finansowo kategorią cyberprzestępczości na świecie.

W najnowszym raporcie “Cybersecurity Forecast 2026” eksperci Google Cloud przewidują, iż w nadchodzącym roku narzędzia generatywnej AI, zdolne do manipulowania głosem, tekstem i wideo, napędzą nową falę zaawansowanych ataków typu Business Email Compromise (BEC) oraz hiperrealistycznego phishingu, zacierając granicę między oszustwem generowanym przez maszynę a działaniem człowieka. Jak stwierdził Jon Ramsey, wiceprezes i dyrektor generalny Google Cloud Security, “organizacje muszą być przygotowane na zagrożenia i przeciwników wykorzystujących sztuczną inteligencję”. Rosnącym zagrożeniem mają być również ataki typu prompt injection, czyli manipulowanie systemami AI dzięki ukrytych złośliwych poleceń w celu ominięcia kontroli wewnętrznych i doprowadzenia do kradzieży danych na dużą skalę.​

Raport zwraca uwagę na dwa nowe, istotne wektory zagrożeń. Pierwszym jest “wyzwanie agentów cieni” (shadow agents), czyli nieautoryzowanych agentów AI wdrażanych samodzielnie przez pracowników do automatyzacji zadań. Tworzą one niewidoczne i niekontrolowane kanały przepływu danych, narażając organizacje na ryzyko związane z bezpieczeństwem, zgodnością i prywatnością. Drugim krytycznym obszarem jest infrastruktura wirtualizacyjna, która według Google staje się “krytycznym martwym punktem” – pojedynczy udany atak na tę warstwę może dać cyberprzestępcom kontrolę nad setkami systemów w ciągu kilku godzin.​

Analitycy Google prognozują, iż w 2026 roku połączenie ataków ransomware, kradzieży danych i wieloaspektowych wymuszeń stanie się najbardziej kosztowną kategorią cyberprzestępczości na świecie. Wynika to nie tylko z utrzymującej się dużej liczby incydentów, ale przede wszystkim z kaskadowych skutków ekonomicznych, które dotykają dostawców, klientów i całe społeczności, daleko wykraczając poza pierwotną ofiarę ataku. W odpowiedzi na te wyzwania raport sugeruje, iż firmy muszą wdrożyć nowe dyscypliny zarządzania bezpieczeństwem AI, w tym monitoring i kontrolę routingu, traktując agentów AI jako zarządzane zasoby cyfrowe, ponieważ całkowity zakaz ich używania jest nierealistyczny i prowadzi jedynie do utraty widoczności.​

Idź do oryginalnego materiału