Google z darmowym Gemini Pro dla 500 mln użytkowników – odpowiedź na ofensywę OpenAI i Perplexity w Indiach

itreseller.com.pl 2 dni temu

Google ogłosiło partnerstwo z Reliance Industries, aby oferować darmową wersję Gemini AI Pro użytkownikom Jio (największego operatora telekomunikacyjnego w Indiach) przez 18 miesięcy, docierając do ponad 500 mln. osób. Usługa, zwykle wyceniana na 35 100 rupii rocznie (około 396 dol.), będzie dostępna za pośrednictwem aplikacji MyJio, początkowo dla użytkowników w wieku 18-25 lat na planach 5G, a następnie dla wszystkich abonentów. Ten ruch Google jest odpowiedzią na intensywną konkurencję – OpenAI zapowiedziało już darmowego ChataGPT Go dla Indii, a Perplexity już zawarło umowę z Bharti Airtel (drugi co do wielkości operator telekomunikacyjny w Indiach).

Ogłoszenie padło 30 października 2025 roku, kiedy Google i należąca do Mukesza Ambaniego firma Reliance Industries podpisały umowę zakładającą wprowadzenie Google AI Pro dla użytkowników Jio bez dodatkowych opłat na 18 miesięcy. Pakiet obejmuje dostęp do najnowszego modelu Gemini 2.5 Pro, rozszerzone generowanie obrazów i filmów za pośrednictwem narzędzi Veo 3.1 i Nano Banana, dostęp do NotebookaLM, a także 2 TB magazynu w chmurze Google. Pakiet normalnie kosztuje 1 950 rupii miesięcznie (22 dol.), co oznacza, iż łączna wartość 18-miesięcznej subskrypcji wynosi 35 100 rupii. Jio obsługuje 500 mln. abonentów, co czyni to partnerstwo jedną z największych dystrybucji zaawansowanych narzędzi AI w historii.

Oferta Google pojawiła się w momencie intensywnej konkurencji na indyjskim rynku AI. OpenAI zaledwie trzy dni wcześniej ogłosiła, iż ChatGPT Go – jej tańszy plan wyceniony na 399 rupii miesięcznie – będzie dostępny bezpłatnie dla wszystkich indyjskich użytkowników przez rok, począwszy od 4 listopada 2025 roku. Wcześniej Perplexity zawarło umowę z Bharti Airtel, drugim co do wielkości operatorem telekomunikacyjnym w Indiach, aby udostępnić Perplexity Pro (koszt 200 dol rocznie) 360 mln. abonentów. Zarówno OpenAI, jak i Perplexity wykorzystują podobną strategię – partnerstwo z lokalnymi operatorami telekomunikacyjnymi w celu dotarcia do mas bez potrzeby budowania własnych kanałów dystrybucji. Dla każdej z firm chodzi o to samo: kto pierwszy zapewni sobie lojalność indyjskich użytkowników, ten kontroluje przyszłość.​

Indie reprezentują dla globalnych gigantów technologicznych rynek wielkich możliwości – z ponad 1,4 miliardami ludzi, 500 milionami użytkowników WhatsAppa, 467 milionami na YouTube i 413 milionami na Instagramie. Gen Z w Indiach (377 milionów osób) dysponuje siłą nabywczą 860 miliardów dolarów rocznie, która ma wzrosnąć do 2 bilionów dolarów do 2035 roku. Dla firm takich jak Google, OpenAI czy Microsoft, Indie są nie tylko bazą użytkowników, ale również poligonem testowym do pracy z rozporoszonymi danymi, różnorodnością języków i wariacjami przypadków użycia, które mogą być następnie skalowane na inne rynki wschodzące. Partnerstwo Google z Reliance obejmuje również komercyjne rozwiązania poprzez Gemini Enterprise dla firm indyjskich oraz dostęp do zaawansowanych akceleratorów AI (TPU – Tensor Processing Units) przez Google Cloud, wzmacniając indyjskie zdolności infrastrukturalne do szkolenia i wdrażania większych modeli AI.​

Idź do oryginalnego materiału