Automatyzacje są uzależniające. Zaczynasz od jednej, potem nagle masz kilka i ciągle rośnie. W tym poście opisuję swoje kolejne automatyzacje, które wprowadziłem ostatnio do swojego bloga.
Poprzednie automatyzacje
Jest to już drugi post o moich automatyzacjach na blogu. jeżeli interesujesz się tym tematem, to zerknij na poprzedni post - 4 gotowe automatyzacje dla twojego bloga.
Newsletter Social Media
To jest chyba automatyzacja, z której jestem najbardziej zadowolony. Pozwala mi na całkowitą automatyzację promocji mojego newslettera. Jak wygląda u mnie proces?
-
Zbieram linki w Airtable.
-
Z najnowszych linków wybieram w osobnym arkuszu te, które chcę umieścić w poście.
-
Tu wchodzi automatyzacja, która pobiera te tytuły, wysyła do APITemplate i zwraca gotowy obrazek.
-
Następnie muszę stworzyć opisy na Social Media - FB&Instagram oraz Twitter.
-
Wszystko jest automatycznie zaplanowane przy pomocy Buffer.
Dużą pomocą jest tutaj Router, który rozdziela zadania na podstawie filtru.
Użyte elementy
- Airtable - do pobierania konfiguracji dla aktualnego postu
- Router - do rozdzielania zadań zależnie od statusu
- APITemplate.io - do tworzenia obrazków
- Buffer - do planowania postów
- Todoist - do tworzenia zadania by uzupełnić opis na SM
Recenzje Social Media
Bardzo podobnym scenariuszem jest wypuszczanie recenzji książek na blogu. Znowu mam osobny arkusz, gdzie zbieram informacje o przeczytanych książkach.
Co zbieram w Airtable?
- tytuł książki
- ocena
- link do okładki
- recenzja
- data publikacji
Pierwsze 3 elementy są potrzebne do wygenerowania obrazka do Social Media. W momencie, gdy jest już obrazek, recenzja i data publikacji to wszystko jest zaplanowane w Buffer.
Użyte elementy
- Airtable - do pobierania konfiguracji dla reccenzji
- Router - do rozdzielania zadań zależnie od statusu
- APITemplate.io - do tworzenia obrazków
- Buffer - do planowania postów
Code snippets
Ta automatyzacja pozwoliła mi zaoszczędzić sporo czasu przy generowaniu fragmentów kodu do newslettera. Wcześniej korzystałem z serwisu carbon.now.sh - musiałem wybrać interesujący mnie fragment, przekopiować, wybrać swoje ustawienia i pobrać.
W tym przypadku wykorzystuję Airtable do zbierania kawałków kodu i potem pozwalam, by wszystko się automatycznie wygenerowało i zostało umieszczone z powrotem w Airtable, gdzie mogę z tego korzystać.
Mam tylko jeden problem z aktualnym scenariuszem - wygląda na to, iż Airtable nie pozwala na uplaod plików przy pomocy API. Żeby dodać plik, trzeba dać URL do tego pliku. Więc code snippet jest wrzucany do Google Drive i z tego miejsca wrzucany do Airtable. Pracuję nad tym, by to jeszcze zoptymalizować. Jestem otwarty na Twój pomysł.
Użyte elementy
- Airtable - do pobierania kawałków kodu
- HTTP - robię request do https://carbonara.vercel.app/api/cook, która udostępnia API do łączenia się z wspomnianym serwisem carbon, tutaj znajdziesz więcej informacji https://github.com/petersolopov/carbonara
- Google Drive - do uploadu obrazków po wygenerowaniu
Ocena maili
To jest jedna z automatyzacji, która pozwala mi na śledzenie moich maili i wyciąganie wniosków. Zasada działania jest bardzo prosta. Chcę zbierać opinie o swoich mailach - czy się podobały czy też nie. Na podstawie tego będę w stanie je ulepszać.
Aby to zrobić utworzyłem webhook'a - jest to specjalny link, który Integromat generuje. I teraz jak użytkownik wejdzie na ten link, to mogę uruchomić automatyzację. W mailach umieściłem link takiej postaci: <webhook>/?ocena=x. Wszystkie parametry są przekazywane do automatyzacji, więc jestem w stanie w Airtable zbierać te dane.
Ważna jest też odpowiedź Webhooka. W moim przypadku przekierowuję na stronę z podziękowaniem na moim blogu. Niżej możesz zobaczyć jak to zrobić.
Ważna uwaga - w Mailerlite podczas wysyłki maila zaznaczam, iż chcę dodać kampanię Google Analytics. Dzięki temu mam informacje o nazwie maila i nie muszę tego wprowadzać manualnie przy każdym mailu. Sprawdź jak to wygląda u ciebie w systemie.
Użyte elementy:
- Webhooks - do nasłuchiwania na wizyty i przekierowanie
- Filtr przed Airtable - wyfiltrowanie kliknięć bez danych z GA (filtry antyspamowe lubię klikać po linkach w mailu)
- Airtable - do zbierania informacji o ocenach