Główny Urząd Statystyczny podał informacje na temat obecności polskich firm w sieci. Jak się okazuje, znacząca część z nich wciąż nie posiada strony internetowej… tyle tylko, iż w tej statystyce jest ukryty haczyk
Ponad dwie trzecie polskich przedsiębiorstw (67,5%) posiada własną stronę internetową – wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) za 2025 rok. Niemal połowa firm (47,8%) prowadzi profile w mediach społecznościowych. Z kolei odsetek przedsiębiorstw wykorzystujących analitykę danych wzrósł o 6,6 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2023, osiągając poziom 25,9%.
Można więc uznać, iż całkiem sporo, bo aż 32,5% firm w Polsce nie posiada strony internetowej. To, w sensie formalnym, prawda. Należy jednak pamiętać, iż spośród niemal 2,85 mln firm w zarejestrowanych w Kraju, znacząca większość (prawie 2,6 mln) to jednoosobowe działalności gospodarcze. I, o ile pewna część z nich rzeczywiście może potrzebować strony by ogłosić swoją działalność klientom, tak znacząca większość to tylko metoda na omijanie zatrudnienia na umowę o pracę.
Z raportu GUS wynika także, iż 18,2% firm publikuje na swoich stronach ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy. Coraz częściej przedsiębiorstwa sięgają też po rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji – korzysta z nich 8,7% firm. Najczęściej są to technologie generujące tekst lub głos (5,3%) oraz analizujące treści tekstowe (2,1%). AI znajduje zastosowanie głównie w marketingu i sprzedaży (5%) oraz w obszarze HR i zarządzaniu przedsiębiorstwem (3,7%).
Coraz większą popularnością cieszą się również usługi chmurowe, z których korzysta już 55,3% przedsiębiorstw. Najczęściej wykorzystywane są: poczta elektroniczna (37,3%), oprogramowanie biurowe (28%) oraz przechowywanie plików w chmurze (21,8%). W 2024 roku 17,4% firm deklarowało korzystanie z otwartych danych publicznych, przy czym największy udział miały przedsiębiorstwa duże (56,6%). Najczęściej wykorzystywano dane z obszaru gospodarki i finansów (14,8%).
Jeśli chodzi o systemy wspierające zarządzanie, oprogramowanie klasy ERP stosowało 40,5% firm, a systemy CRM – 25,1%. Z danych GUS wynika również, iż w 2024 roku 18,3% przedsiębiorstw prowadziło sprzedaż elektroniczną. Najczęściej wykorzystywano do tego własne strony internetowe lub aplikacje (12,9%), platformy handlowe online (10,2%) oraz systemy EDI (3,3%).
W 2025 roku 33,3% firm dysponowało łączem internetowym o przepustowości co najmniej 500 Mbit/s, co oznacza wzrost o 2 punkty procentowe rok do roku. Największy przyrost odnotowano wśród dużych przedsiębiorstw, gdzie udział ten wzrósł aż o 6,1 punktu procentowego.