Historia „polskiej” konsoli Pegasus. Od podróbki do legendy

instalki.pl 6 miesięcy temu

W dzisiejszych czasach Pegasus kojarzy się Polakom w zasadzie wyłącznie z programem szpiegującym, po który ochoczo sięgała poprzednia władza. Osoby mające dziś 30-kilka i więcej wiosen mają z tą nazwą zupełnie inne skojarzenia. Pegasus był nie tylko pierwszą konsolą do gier, z jakiej korzystała młodzież w latach 90′ XX wieku. Była też symbolem transformacji ustrojowej Polski z tego okresu. Historia konsoli Pegasus jest ściśle związana z ówczesnymi przemianami gospodarczymi i społecznymi, a także z pragnieniem wielu Polaków do dostępu do rozrywki na światowym poziomie. Powspominajmy.

Początki: Klon Famicom z Tajwanu

Wszystko zaczęło się w 1990 roku, kiedy dwaj polscy biznesmeni, Dariusz Wojdyga i Marek Jutkiewicz, dostrzegli niszę na rynku gier wideo. Wówczas to w Polsce dominowały pirackie kopie gier na komputery typu Amstrad CPC i ZX Spectrum, a dostęp do oryginalnych konsol zachodnich był ograniczony i drogi. W tamtych czasach ogromną popularnością cieszyły się w Azji i Ameryce Północnej Nintendo Famicom i jego amerykański odpowiednik o nazwie NES (Nintendo Entertainment System). Ze względu na politykę Nintendo nie były one oficjalnie dystrybuowana w Europie.

Nintendo Famicom. | Źródło: Wikipedia
Nintendo NES. | Źródło: Wikipedia

Uwagę obojga panów zwrócił klon japońskiej konsoli Nintendo Famicom, którego Jutkiewicz spostrzegł w trakcie służbowej podróży do Tajwanu. Był tani i wyglądał bardzo nowocześnie. Wojdyga i Jutkiewicz postanowili sprowadzić go do Polski. W tym celu założyli przedsiębiorstwo Bobmark International, które zajęło się importem sprzętu.

Przedsiębiorczy Polacy sięgnęli po pomoc Duńczyka Petera Horlycka, który miał pomóc w unikaniu płacenia podatków. Pierwsza partia konsol dotarła do Polski.

Nintendo Compatible Family Video Game

Właśnie pod taką nazwą reklamowaną konsolę, której późniejszą nazwę wymyślił Dariusz Wojdyga. W urzędzie patentowym zarejestrowano znak patentowy Pegasus, a pierwszym z modeli był Pegasus MT-777DX. W zestawie znajdowała się konsola, dwa kontrolery oraz kultowy jak sama konsola kartridż 168 in 1. Trzeba przyznać, iż ogrom gier robił wrażenie na Polakach i był marketingowym strzałem w dziesiątkę. Do końca 1992 roku oferowano ponad 100 różnych kartridży z grami!

Pegasus MT-777DX. | Źródło: forum.pegasus-gry.com

Ba, w sprzedaży znalazły się opcjonalny pistolet świetlny Casel (pamiętacie jak działał?), wzorowany na NES Zapper oraz dedykowany dżojstik. Ciekaw jestem w ilu piwnicach i strychach polskich domów znaleźć można jeszcze te wszystkie urządzenia.

Pegasus wyposażony był w 8-bitowy procesor UMC UA6527P o taktowaniu 1,77 MHz. Wspomagał go układ graficzny UMC UA6538 o taktowaniu 5,32 MHz. Konsola była w stanie generować obraz o rozdzielczości 256×240 pikseli i wyświetlać maksymalnie 25 kolorów z palety 64 kolorów. Dźwięk? 5-kanałowa monofonia.

Szybki sukces i kult Pegasusa

Pegasus okazał się z miejsca ogromnym sukcesem. Konsola gwałtownie zyskała popularność wśród polskich dzieci i młodzieży, stając się symbolem nowego, wolnorynkowego świata. Sprzyjała temu nie tylko niska cena, ale również szeroka dostępność gier i łatwość obsługi. Boom nastąpił na przełomie lat 1992 i 1993 roku. Pegasus o popularność rywalizował m.in. z konsolami Sega Mega Drive oraz komputerami Atari 2600, Atari 7800 i Commodore 64.

Pegasus stał się nieodłącznym elementem spotkań towarzyskich i rodzinnych. Wspólne granie w gry takie jak „Contra”, „Super Mario Bros.” czy „Duck Hunt” stało się popularną formą rozrywki dla starszych i młodszych. Pomogły w tym reklamy w telewizji, jak i czasopismach pokroju Bajtka i Top Secret.

W 1993 roku do sprzedaży trafił Super Pegasus oraz Pegasus Game Boy. Nie wiedzieliście? Super Pegasus przypominał Super Nintendo, ale obsługiwał wyłącznie gry z Pegasusa i Famicoma, a klon Game Boya nie miał Game Linku i diody symbolizującej stan baterii. 1993 rok był rekordowy dla Bobmark International, które odnotowało 63 mld złotych (6,3 mln złotych po denominacji) zysku.

Choć trudno w to uwierzyć, to… na bazarach zaczęły się pojawiać podróby Pegasusa. Podróbki podróbki konsol. Lata 90′ XX wieku w Polsce obfitowały w takie przypadku.

Ustawa o prawach autorskich i Nintendo

1994 rok był przełomowy dla Pegasusa. W maju tego roku weszła w życie ustawa o prawach autorskich, która wymusiła wielkie zmiany. Bobmark International nabyło prawa do kilku gier Codemasters (The Fantastic Adventures of Dizzy!) i usunęło ze sprzedaży pirackie kartridże bez licencji. Liczba dostępnych gier spadła o 90 procent.

Zmieniono też design konsoli. Pegasus IQ-502 miał nie przypominać innych konsol ze względu na prawa autorskie. Do sprzedaży trafiła ze słynnymi kartridżami o nazwach „Złota piątka” i „Złota czwórka”. Były na nich gry od Codemasters.

Pegasus IQ-502. | Źródło: Muzeum Komputerów Osobistych

W tym samym roku do Polski wkroczyło Nintendo już wtedy słynące ze swojego podejścia do walki z podróbkami. Japończykom nigdy nie udało się jednak pozwać Polaków.

Upadek i koniec historii konsoli Pegasus

W połowie lat 90′ XX wieku Polacy zachłysnęli się sprzętem z Zachodu, a Pegasusa zaczęli błyskawicznie postrzegać jako sprzęt archaiczny. Jedni wybierali nowszy, droższy sprzęt, inni wybierali podróbki Pegasusa. Premiera Power Pegasus, klona Sega Mega Drive, nie pomogła. Dystrybucja konsol zakończyła się w 1999 roku, kiedy to Jutkiewicz i Wojdyga wycofali się z branży gier.

Dziedzictwo Pegasusa

Sukces i historia konsoli Pegasus zachęciły innych przedsiębiorców do importowania i dystrybucji gier i konsol w Polsce. Przyczyniło się to do rozwoju rodzimej branży gier wideo, która w kolejnych latach stała się ważnym sektorem polskiej gospodarki.

Choć Pegasus przestał być produkowany pod koniec lat 90. XX wieku, jego wpływ na polską kulturę jest przez cały czas widoczny. Konsola jest wspominana z rozrzewnieniem przez wielu Polaków, którzy dorastali w latach 90. XX wieku. Pegasus stał się symbolem nowej, wolnorynkowej Polski.

Historia Pegasusa to historia o przedsiębiorczości, innowacyjności i sile nostalgii. To opowieść o tym, jak prosta konsola do gier może stać się zjawiskiem kulturowym i symbolem przemian społecznych.

Źródło: mat. własny, forum.pegasus-gry.com

ciekawostkikonsolePegasuspolska
Idź do oryginalnego materiału