Nie ma jednej machiny napędzającej sprzedaż detaliczną. Na skuteczność działań wpływa wiele systemów, narzędzi i aplikacji. Każde z rozwiązań oferuje funkcjonalności, które w branży retail są niezbędne lub chociaż przydatne. Skorzystanie z pełni tego potencjału zależy jednak od możliwości ich integracji z systemem IT wykorzystywanym w sklepie. W jaki sposób połączenie dostępnych rozwiązań wpływa na optymalizację procesów sprzedażowych i logistycznych w branży retail? Co dodatkowo detaliści mogą dzięki temu zyskać?
Integracje, które napędzają sprzedaż wielokanałową
W ciągu ostatnich 6 miesięcy aż 93 proc. konsumentów zrobiło zakupy w sieci, a co trzeci
z nich korzystał z oferty sklepów internetowych co najmniej 5 razy w miesiącu. Jednocześnie 9 na 10 osobom zdarza się przeglądać produkty online, a kupować w sklepie stacjonarnym [1]. Dane te pokazują, iż współczesny klient liczy na obecność firm z branży retail w wielu kanałach sprzedaży. Coraz częściej detaliści odpowiadają na te oczekiwania, wdrażając strategię omnichannel.
To, w jakim stopniu będzie ona skuteczna, zależy w głównej mierze od podejścia do implementacji rozwiązań e-commerce i m-commerce. Firmy, w których każdy kanał sprzedaży funkcjonuje jako osobny system, mierzą się z wyzwaniem rozproszenia danych o klientach, zamówieniach internetowych czy stanach magazynowych. Stanowi to spore utrudnienie organizacyjne, ostatecznie prowadząc do spowolnienia procesu sprzedaży. Problem ten rozwiązuje integracja systemu IT z rozwiązaniami e-commerce i m-commerce. Dane są w takim przypadku synchronizowane w obie strony, a to umożliwia bieżące aktualizowanie informacji o cenach czy zamówieniach. Detaliści zyskują ponadto szansę na zgromadzenie spójnych i pełnych informacji o kliencie i jego historii zakupowej, co jest podstawą do tworzenia spersonalizowanych ofert oraz w pełni kontrolowanej obsługi zwrotów i reklamacji.
To nie wszystkie działania, które wspierają strategię omnichannel. Innym ciekawym przykładem jest integracja z aplikacjami mobilnymi dla personelu sklepu. Ułatwia ona realizację wielu bieżących zadań – od zapleczowych procesów logistycznych (przyjmowanie i weryfikacja dostaw, zarządzanie stanami magazynowymi), przez kontrolę cen i zapasów, aż po działania operacyjne związane z infrastrukturą sklepu. Wpływa również na efektywność sprzedaży wielokanałowej – przy pomocy aplikacji pracownicy mogą kompletować zamówienia z e-commerce i m-commerce, a informacje związane z tym procesem są automatycznie przekazywane do systemu centralnego.
Znaczenie integracji z magazynem i procesami logistycznymi
Z procesami sprzedażowymi ściśle związana jest logistyka. Trudno wyobrazić sobie płynne funkcjonowanie biznesu retail bez aktualnych informacji o stanach magazynowych czy brakach w zaopatrzeniu sklepu. Integracja z centralnymi systemami zarządzania magazynem (WMS) umożliwia synchronizację informacji o dostępności produktów oraz automatyzację procesów magazynowych związanych z przyjmowaniem towaru czy jego wysyłką. W praktyce oznacza to zwiększenie wydajności, obniżenie kosztów operacyjnych oraz wzrost zadowolenia klientów, którzy mają dostęp do aktualnych informacji o dostępności produktów.
W kontekście sprzedaży wielokanałowej duże znaczenie ma również integracja z systemami kurierskimi. Dzięki niej możliwe jest między innymi automatyczne generowanie etykiet, numerów przesyłek, a choćby zamawianie kuriera bezpośrednio z poziomu systemu sprzedażowego. O tym, jak ważna jest ta kwestia dla konsumentów, świadczą badania [2]. Opcja dostawy towaru z pomocą firmy kurierskiej motywuje do częstszych zakupów internetowych aż 56 proc. konsumentów, a do automatów paczkowych – 86 proc.
Detaliści widzą szansę w rozwiązaniach chmurowych?
Możliwość integracji zależy przede wszystkim od specyfiki wykorzystywanych systemów IT. W przypadku przestarzałych monolitów kwestia jest problematyczna, ponieważ integracja wymaga wdrożenia zmian w całym systemie. To jeden z powodów, dla których coraz więcej detalistów stawia na architekturę modułową i rozwiązania chmurowe.
W badaniach przeprowadzonych w 2024 roku aż 53 proc. polskich firm z branży retail planowało przenieść wszystkie swoje operacje do chmury [3]. Badani zwrócili uwagę, iż największym priorytetem dla ich działalności mają różne możliwości rozwiązań chmurowych: moce obliczeniowe (69 proc. odpowiedzi), przechowywanie danych (58 proc.), analiza danych (56 proc.) czy aplikacje takie jak ERP i CRM (53 proc.). Chcesz dowiedzieć się więcej
o znaczeniu chmury i mikrousług dla procesu integracji systemów? Sprawdź ten artykuł na naszym blogu: Omnichannel w retailu – okiem praktyka.
Integracje systemu iXpos z zewnętrznymi rozwiązaniami
Od początku chcieliśmy, aby system iXpos był wsparciem w realizacji strategii omnichannel. Głównym aspektem, który umożliwia jej wdrożenie, jest możliwość wszechstronnej integracji z zewnętrznymi aplikacjami i narzędziami. Aby zapewnić spójność danych i przepływ informacji między różnymi systemami, wykorzystaliśmy technologię RabbitMQ – otwartoźródłowy broker wiadomości, sprawdzający się doskonale w systemach rozproszonych. To on jest gwarancją ciągłości operacji choćby w trybie offline.
Aktualnie iXpos może być zintegrowany między innymi z:
- platformami e-commerce i m-commerce (Magento, PrestaShop),
- systemy lojalnościowe (Spartan, e-Pruf),
- systemami ERP (np. Dynamics365, SAP),
- systemami zarządzania magazynem (WMS),
- terminalami płatniczymi (np. Elavon, Ingenico, eService),
- systemami kurierskimi (np. InPost, DPD, GLS),
- narzędziami Business Intelligence (np. Power BI, Tableau),
- Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF),
- systemami bramek oraz kontroli wejścia.
To oczywiście tylko wybrane możliwości iXpos. Co więcej, listę tę należy traktować jako otwartą – w miarę rozwoju technologii dla branży retail z pewnością pojawią się na niej nowe pozycje. Stale rozwijamy system, dostosowując go do aktualnych potrzeb i wyzwań detalistów. O szczegółach przeczytasz tutaj: iXpos – platforma do zarządzania sprzedażą detaliczną.
—
Źródła:
[1] Raport e-Izby: Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2025
[2] Gemius, Polskie Badania Internetu, IAB Polska, 2025, E-commerce w Polsce 2025
[3] PwC, 2024, Chmura w biznesie, liderzy widzą wartość
