Jak branża gier wykorzystuje sztuczną inteligencję

humanmag.pl 2 tygodni temu
  • Autorstwa Jane Wakefield
  • Reporter technologiczny

3 maja 2024 r

Źródło obrazu, Twórcy Promethean

opis obrazu, Promethean integruje sztuczną inteligencję w swoich narzędziach do tworzenia gier

Andrew Maximov działa w branży gier komputerowych od 12 lat, ale mimo całego tego doświadczenia wciąż nie może się nadziwić, ile pieniędzy wydaje się na tworzenie największych tytułów.

„Pracowałem dla PlayStation, a produkcja ostatniej gry, nad którą pracowałem, kosztowała nas 220 dolarów”. [£176m]a potem podwajasz tę kwotę na marketing i dostajesz pół miliarda dolarów za każdą wydaną grę, co jest w pewnym stopniu nie do utrzymania dla większości firm.

Wierzy, iż sztuczna inteligencja (AI) odegra kluczową rolę w utrzymaniu niskich kosztów produkcji gier i zaoszczędzeniu cennego czasu twórcom gier wideo poprzez automatyzację powtarzalnych zadań.

Jego firma Promethean AI oferuje programistom szereg narzędzi do tworzenia własnych wirtualnych światów. Maximov ma nadzieję zmienić sposób, w jaki w tej chwili produkowane są gry.

„Próbujemy zastąpić to systemem, który może uczyć się bezpośrednio od artystów, aby artyści mogli być autorami własnej automatyzacji”.

Ludzie przez cały czas będą odgrywać kluczową rolę w procesie produkcyjnym. Sztuczna inteligencja będzie współpracować z ludźmi i umożliwi im większą kreatywność.

„Możemy stworzyć wizję gry, a następnie artysta może kliknąć przycisk i poprosić sztuczną inteligencję o opinię. „Następnie otrzymuje przykłady ze swojej biblioteki rysunków koncepcyjnych i pomysłów cyfrowych istotnych dla jego projektu” – mówi Maximov.

Czasem sztuczna inteligencja wpada na zaskakujące pomysły.

„Pamiętam, jak kiedyś próbowaliśmy zbudować komisariat policji i poprosiliśmy sztuczną inteligencję o zapełnienie go, a ona wróciła z pączkiem na każdym biurku.

„Innym razem budowaliśmy mieszkanie i ciągle kładliśmy skarpetkę pod stolik do kawy. Zastanawialiśmy się, czy to błąd, ale okazało się, iż nazwaliśmy to blokiem kawalerskim, więc myślę, iż miało to jakiś sens” – mówi.

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

opis obrazu, Produkcja dużych gier komputerowych staje się coraz bardziej skomplikowana i kosztowna

Kalifornijska firma programistyczna Inworld wykorzystuje sztuczną inteligencję także do tworzenia elementów gier komputerowych.

Opracowano silnik, który pozwala programistom dodawać realizm do światów gry i emocjonalną głębię do postaci. Firma pracuje także nad tzw. wykresem narracyjnym, opracowanym we współpracy z Xboxem, który będzie wykorzystywał sztuczną inteligencję do tworzenia historii.

Dyrektor generalny Kylan Gibbs powiedział BBC, iż wierzy, iż sztuczna inteligencja umożliwi programistom „marzyć większe niż kiedykolwiek wcześniej”.

„Silnik umożliwia programistom dodawanie agentów AI, którzy mogą widzieć, wyczuwać i postrzegać otaczający ich świat, jednocześnie wchodząc w interakcję z graczami i wykonując czynności w grze. „Jeśli możesz zapewnić wirtualnym postaciom zaawansowane zdolności poznawcze, otwiera to zupełnie nowe możliwości”. „Paradygmat opowiadania historii i rozgrywki” – mówi.

Nick Walton, dyrektor zarządzający firmy Latitude.io zajmującej się grami, wierzy, iż sztuczna inteligencja może personalizować wrażenia z gry.

„To dopiero początek sztucznej inteligencji, a w miarę postępów zobaczymy bardzo dynamiczne, dające się dostosować światy z postaciami, które sprawiają wrażenie żywych, z fabułą, w której jako bohater robisz wyjątkowe rzeczy i masz wyjątkowy wpływ na świat”.

„Można zagrać w grę, w której znajdziesz miasto, którym nikt się nie przejmuje i w którym żaden inny gracz nie spędził czasu, i naprawdę możesz się w to zaangażować i zbudować relacje ze wszystkimi postaciami w nim występującymi” – mówi BBC.

Źródło obrazu, Obrazy Getty’ego

opis obrazu, Sztuczna inteligencja może zapewnić entuzjastom gier bogatsze światy do odkrycia

Jego firma stworzyła AI Dungeon, grę, która pozwala graczom wybierać spośród różnorodnych światów i tworzyć w nich własne historie.

„To trochę jak te stare przygodowe teksty, w których rozpoczynasz akcję, a potem gra decyduje, co stanie się dalej”.

„Kluczowa różnica polega jednak na tym, iż programista nie musi z wyprzedzeniem wyobrażać sobie wszystkiego, co może zrobić, ale raczej sztuczna inteligencja może dynamicznie decydować, co stanie się dalej. Zatem każde działanie jest możliwe.”

Powiedział, iż jest zaskoczony sukcesem Dungeon, którego pierwsza wersja ukazała się w 2019 roku.

„Zaczęło się od pobocznego projektu, który właśnie umieściłem w Internecie i w ciągu tygodnia zagrało w niego 100 000 osób” – mówi.

„Myślę, iż istnieje duża możliwość powtórzenia rozgrywki, ponieważ historia za każdym razem jest inna i można ją poprowadzić w dowolnym kierunku. Do tego dochodzi umiejętność podejmowania prawdziwych decyzji, co zawsze było celem w wielu meczach.

Większe poleganie na sztucznej inteligencji może mieć pozytywny wpływ na ludzi w branży.

Dyrektor naczelny giganta gier EA, Andrew Wilson, powiedział delegatom na niedawnej konferencji, iż narzędzia sztucznej inteligencji mogą mieć wpływ na około 60% procesów rozwoju twórców gier. Firma niedawno zwolniła pracowników 5% siły roboczej, około 670 miejsc pracy.

Pan Maximov niekoniecznie widzi, iż sztuczna inteligencja zastąpi człowieka, ale raczej zapewni ludziom więcej „twórczej godności”, czego niektórzy duzi wydawcy gier stracili, gdzie programiści otrzymują bardzo monotonne zadania.

„Jest wielu programistów, którzy obejrzeli Harry’ego Pottera i Władcę Pierścieni i zainspirowali się do zrobienia czegoś wielkiego, ale teraz spędzają rok na układaniu kamieni przed zamkiem” – powiedział.

„Jest wiele do powiedzenia na temat przywrócenia prawdziwego celu i wartości tych miejsc pracy oraz zapewnienia każdemu artyście możliwości powiedzenia: «Teraz mogę stworzyć własną grę»”.

Pan Gibb zgadza się. „Słyszeliśmy od projektantów i twórców narracji, iż nasza platforma zapewnia większą interaktywność i zaangażowanie w grach, ale wymaga głębokiego i przemyślanego wkładu ze strony ludzi. Aby stworzyć iluzję inteligencji, postacie w świecie muszą mieć bogatą historię, wspomnienia, wiedzę i cele – a wszystko to zostało zaprojektowane przez autora. Chodzi o zwiększenie ludzkiej kreatywności.

Idź do oryginalnego materiału