Uczelnie nie kształcą umiejętności technicznych ani miękkich na poziomie wymaganym przez biznes*. Co robić, gdy edukacja formalna nie rozwiązuje problemu braków w kompetencjach cyfrowych?
– jeżeli na uczelniach nie mamy poczucia, iż dostajemy dobre kształcenie zejdźmy niżej: licea, podstawówki, przedszkola. Uczmy dzieci, iż zmiana to jedyna pewna w życiu. Tempo zmian jest takie, iż nie wiemy co będzie za 5 lat. Nauczmy się zdolności adaptacji do zmiany. Dlatego zaczęłabym od najmłodszych – skomentowała Kamila Zawistowska, Accenture; członkini rady programowej ds. reskillingu podczas debaty „Reskilling pracowników, odpowiedzialność społeczna firm czy rozwiązanie na brak specjalistów?” która odbyła się na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (31.01) w ramach premiery raportu nt. reskillingu.
– Często dostawałam pytanie z biznesu: po co pracujesz z przedszkolakami? Może warto poczekać, aż pójdą na studia? I tu właśnie ważna jest rola liderów, którzy powinni tłumaczyć sens i korzyści zmiany, a sens jest najważniejszy dla młodego pokolenia. Należy budować rolę lidera w całym systemie od podstaw – dodała Zofia Dzik, CEO Instytut Humanites
Jak nie dopuścić do wykluczenia z rynku pracy z powodu braku nowych kompetencji, które prowadzą do utraty zatrudnienia, obniżenia poczucia własnej wartości, pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa? W jaki sposób reskilling rozwiązuje ten problem?
– Wraz z nabywaniem nowych kompetencji wzrasta pewność siebie, pozycja na rynku pracy i samopoczucie. Gdy tego nie ma i pracownik nie inwestuje w siebie, to w sytuacji kryzysowej może się to odbić na jego zdrowiu psychicznym. Reslilling to koło ratunkowe – skomentował Robert Rutkowski, pedagog, terapeuta
OBEJRZYJ VIDEO: Robert Rutkowski: Reskilling to najtańszy sposób na pozyskanie sprawdzonych pracowników
Media mają olbrzymią moc docierania do społeczeństwa, ale jak w praktyce wygląda zainteresowanie odbiorców tematyką, która wymaga od nich chęci do zmiany, wykazania zaangażowania i zrobienia czegoś więcej, niż bierne odbieranie programu telewizyjnego czy radiowego? Czy misja edukacyjna mediów przekłada się na działania odbiorców? Jak do nich skutecznie dotrzeć w dzisiejszych czasach? I czy innowacje technologiczne to interesujący temat dla mediów?
– Media nie zrobią pracy za ludzi, za swoich odbiorców. To jest zupełnie osobny problem, który objawia się tym, iż z jakiegoś powodu większość rozgłośni radiowych gra te same piosenki, a większość telewizji informacyjnych podaje te same newsy, w bardzo podobny sposób je konstruując. To powoduje, iż na wartościowe i merytoryczne tematy nie ma zbyt wiele miejsca. Trzeba więc dokonać pewnego rodzaju wysiłku, takiego proaktywnego, żeby zdobyć te informacje, żeby znaleźć te media, czy tradycyjne czy społecznościowe, które rzeczywiście mają coś wartościowego do powiedzenia na ten temat – mówił Roman Młodkowski, redaktor naczelny Biznes24.
OBEJRZYJ VIDEO: Roman Młodkowski, Biznes24: Polscy przedsiębiorcy nie wykorzystują potencjału reskillingu
Trzeba być gotowym na zmianę. Zdobyte umiejętności zostaną z nami na zawsze. “Analfabetą XXI wieku nie będzie ten, kto nie zna Excela, ale ten kto nie potrafi się uczyć na nowo.”
– Powinniśmy uświadomić sobie swoje mocne strony, które możemy wykorzystać do up- i reskillingu. Czasem nie zdajemy sobie sprawy, iż np. księgowy może być świetnym testerem aplikacji księgowych. Czasem działy IT szukają ludzi z biznesu do kontaktów z klientem. Trzeba poznać swoje kompetencje (np. poprzez test kompetencji). Zachęcam do uczestniczenia w szkoleniach i webinariach, żeby dowiedzieć się jakie kompetencje są poszukiwane i jakie szkolenia nas ich nauczą. Można skontaktować się z doradcą zawodowym. Warto szukać elastycznych możliwości. “Przyszłość należy do tych, którzy słyszą jej nadejście” to nasze motto. jeżeli chcesz się rozwijać zaproponuj to pracodawcy. jeżeli brak programu reskillingowego, warto poprosić o dofinansowanie od pracodawcy. Dzięki temu czujemy się bezpiecznie. Kiedy widzisz nadchodzące zmiany, wykaż zaangażowanie i bierz życie w swoje ręce! – podsumowała Beata Jarosz, prezes Future Collars
OBEJRZYJ VIDEO: Beata Jarosz, Future Collars: “Przyszłość należy do tych, którzy słyszą jej nadejście”
Czy aktywizacja kobiet, job sharing i tworzenie praktyk prorodzinnych to inicjatywy, na które powinniśmy teraz postawić?
– Zdecydowanie tak. Jednak brakuje społecznej akceptacji dla naszych wyborów jako kobiet. Kobiety, które poświęciły się rodzinie napotykają brak zrozumienia. Wg danych statystycznych dla Europy, pod kątem elastycznych form zatrudnienia kobiet, Polska jest na szarym końcu. Mamy 7% pań zatrudnionych na część etatu. To wynika z regulacji, iż jak wraca się na 7/8 etatu po urlopie macierzyńskich ma się rok ochronny. Bez tego ten odsetek byłby jeszcze niższy. W krajach zachodnich (Niemcy, Szwajcaria, Austria, Belgia, Holandia) 60% kobiet zatrudnionych jest na części etatu. Kraje Skandynawskie, średnio ok. 30% kobiet pracuje na część etatu. W tym kierunku powinniśmy iśc zdecydowanie – skomentowała Barbara Socha, wiceminister Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
*** „Wielki reset umiejętności” czyli raport nt. reskillingu pracowników autorstwa Future Collars – szkoły kompetencji cyfrowych oraz ICAN Institute – to pierwsze tak kompleksowe ujęcie zagadnień dotyczących wypełnienia luki kompetencyjnej firm, a także podsumowaniem dyskusji wokół kluczowych dla Polski wyzwań związanych z brakiem specjalistów IT na polskim rynku pracy. Publikacja ma za zadanie budować świadomość transformacji technologicznej i skierowana jest nie tylko dla kadry zarządzającej czy działów HR, ale dla wszystkich, komu zależy na rozwoju. Partnerzy premiery: PATRONAT HONOROWY: Marlena Maląg Minister Rodziny i Polityki Społecznej PARTNER GŁÓWNY: THINKTANK PATRONAT MERYTORYCZNY: ICAN Institute, PFR TFI, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Human Partner, No Fluff Jobs, Girls in Tech, Eklektika, Orange, BNP Paribas, Cyber Clue PATRONAT MEDIALNY: Biznes24, Rzeczpospolita, Forbes Women, Comparic24.tv, Biznes Info, HR Polska, Sukces Pisany Szminką, Przegląd Techniczny, Polska Platforma Umiejętności Cyfrowych i Zatrudnienia, Just Geek IT, Polskie Radio Lublin, Dziennik Warto Wiedzieć, HomoDigital.pl, Focus on Business, AutomatykaOnline.pl, Sprawny Marketing, Hotelarz, Głos Mordoru, Handel w Praktyce, Echonet, CRN, Magazyn Firma, Radio Bezpieczna Podróż, Executive Magazine, Di24,pl, Commerce Trends, Reach4, Automatyka, Raport CSR.pl