Rozpoczyna się kolejna edycja przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji i Państwowy Instytut Badawczy NASK kampanii edukacyjno-informacyjnej ostrzegającej przed cyberzagrożeniami.
Kampania informacyjna w formie spotów
Kampania, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, ma formę 5-odcinkowego serialu. W każdym spocie przedstawione jest jedno cyberzagrożenie i kilka praktycznych wskazówek dla osób, które mogą napotkać podobną sytuację. Rozwinięcie podejmowanych tematów można znaleźć na stronie CERT Polska.
„Ta kampania to niezbędny element naszej pracy, w której uczymy internautów identyfikacji i dobrych praktyk w obliczu licznych zagrożeń cyberbezpieczeństwa. Skupiamy się w niej na przedstawieniu schematów, które cały czas są powtarzane przez przestępców, i które mogą pojawić się w przestrzeni naszych internetowych aktywności” – podkreśla Sebastian Kondraszuk, szef CERT Polska w NASK.
Przed czym ostrzegają nas spoty przygotowane przez NASK i Ministerstwo Cyfryzacji?
„Kupiłaby pani coś markowego na bazarku 85% taniej?” – pyta sąsiadkę w spocie jeden z bohaterów. Takie okazje są niewątpliwie bardzo kuszące, dlatego jednym z częstych sposobów na oszukanie użytkowników sieci jest tworzenie fałszywych sklepów internetowych.
W tym przypadku przestępcom chodzi o szybkie zainkasowanie płatności – wcale nie zamierzają wysłać klientowi zamówionego towaru. Charakterystyczne dla tego typu sklepów jest to, iż płatność można zrealizować jedynie przelewem bankowym. W takim przypadku odzyskanie pieniędzy jest trudniejsze niż przy płatności kartą.
Inny ze spotów ostrzega przed oszustwami wykorzystującymi szybkie przelewy. Przestępcy są w stanie przejąć konto naszego znajomego w portalu społecznościowym i – prosząc o pilne przesłanie pieniędzy – wyłudzić od nas dane oraz środki finansowe. Dlatego w spocie pojawia się przypomnienie, aby nie działać pochopnie, sprawdzić wiarygodność linków w otrzymanych wiadomościach oraz upewnić się, czy prośba od znajomego jest prawdziwa.
Źródło: NASK