Chwytliwy nagłówek to coś nad czym solidnie zastanawiają się zespoły ludzi m.in. w prasie i tv. Nie bez powodu, bo to właśnie headline decyduje czy zdobędą uwagę swojego odbiorcy. To samo zadanie stanie przed tobą, kiedy będziesz tworzyć tytuł swojej prezentacji. Bo tytuł jak nagłówek, też powinien wzbudzać zainteresowanie i ciekawość.
Większość z nas wybierając prezentację lub webinar, jeżeli nie kieruje się nazwiskiem osoby, której chce posłuchać, to kieruje się interesującym tytułem. Sama rada, iż on musi być dobry jest dość irytująca o ile nie jest podparta wskazówkami jak to zrobić. Od czego więc zacząć ? O czym powinien informować tytuł?
Temat a tytuł prezentacji
Najczęściej tytuł powstaje po wyborze tematu prezentacji, czyli tego o czym chcesz mówić. To bardzo ważne, aby określić główne zagadnienia i zastanowić się nad całokształtem przemówienia. Często właśnie pod wpływem takich przemyśleń nasuwa się tytuł, który będzie informował o temacie prezentacji. Czasami jednak to tytuł pojawia się pierwszy, nagle wskakuje nam do głowy i jest. Wówczas wokół niego budujemy naszą wypowiedź. W jedną czy w drugą stronę kierunek jest jeden, tytuł i temat muszą być ze sobą powiązane. I choćby jeżeli ten związek nie będzie oczywisty.
Myśląc o tym, o czym będziemy mówić i jak to zatytułujemy warto pamiętać o kilku rzeczach.
Zanim zaczniesz przygotowania
Po pierwsze: Pomyśl o swoich słuchaczach. Bo to właśnie słuchacze, przy wyborze zarówno tematu, jak i tytułu są najważniejsi. o ile nie dostosujesz się do nich to twoja prezentacja odbije się bez echa. Zastanów się więc nad tym, jaki temat mógłby wzbudzić zainteresowanie słuchaczy. Jaki do tego tematu wybrać tytuł, zgodny z oczekiwaniami i zainteresowaniami twojego audytorium. jeżeli w tytule jest coś co twoi słuchacze znają (i najlepiej lubią) oraz odnosi się do znanych im pojęć lub czegoś co bardzo chcieliby poznać, zainteresowanie twoim wystąpieniem będzie większe. Do tego potrzebujesz zastanowić się kto będzie na sali, dla kogo jest dana konferencja.
Po drugie: Weż pod uwagę okoliczności twojego wystąpienia. Charakter konferencji i okoliczności wystąpienia różnią się mięsdzy sobą i często narzucają lub sugerują o czym będziesz mówić. Na konferencji będziemy poruszać inne tematy niż na meetupie. Rózne wydarzenia przyciągają także różnych słuchaczy, a jak wspomnieliśmy w pierwszym akapicie, to ważne, aby wiedzieć do kogo się mówi. Okoliczności zasugerują ci również charakter twojego wystąpienia. Czy możesz pozwolić sobie na luźną atmosferę czy będzie to trochę bardziej oficjalne przemówienie. Czy twoje wystąpienie będzie nagrywane i jeżeli tak, to do kogo później trafi nagranie? Może do przyszłego pracodawcy? Na spotkaniach zespołowych w swojej firmie możesz posłużyć się przykładami z waszego zespołu lub firmy, ale czy na pewno wszystkie będą odpowiednie na konferencji? Okoliczności zasugerują ci także czy w tytule możesz pozwolić sobie na użycie żargonu, czyli specyficznego dla danej grupy języka, czy pozostaniesz przy tradycyjnej formie językowej.
Na konferencjach IT możesz posługiwać się żargonem IT, czy też odnośnikami do subkultury programistów. Wielu developerów zna także świat gier komputerowych, sci-fi i nowoczesnych technologii. W Twoim tytule możesz używać artefaktów z tych dziedzin, aby jednym słowem, czy szykiem zdania, wywołać odpowiednie skojarzenia.
Poniżej znajdziesz kilka przykładów takich tytułów:
- Back to the Future: How 80s Arcade Games Taught me Clojure
- The Hitchhiker’s Guide to Diversity
- Sitting Considered Deadly
- The need for speed. What is GraalVM and how can it help you?
- Sekretne życie jobów Sparkowych
To zaczynamy
Wiesz już kim są twoi słuchacze, wiesz gdzie będziesz mówić. No to pora wymyśleć tytuł. Najlepiej sprawdza się burza mózgów lub mózgu, jeżeli robisz ją sam. Proponujemy, abyś wypisał sobie wszystkie pomysły, które przychodzą ci do głowy, naprawdę wszystkie. Czasem z absurdu rodzą się fajne rzeczy. Przyjrzyj się kilku wersjom, posegreguj, przetasuj, daj sobie moment, jeżeli go potrzebujesz, na zastanowienie się, niektórzy z nas potrzebują przespać temat. Czasami pierwszy tytuł nie będzie tym ostatecznym, miej czas na to, aby móc go zmienić. I wybierz ten, który najlepiej odda treść twojego wystąpienia oraz będzie najbardziej atrakcyjny.
Czasami możesz mieć blokadę: Jaki tytuł będzie najlepszy. To trochę jak z architekturą aplikacji. Możesz nad tym myśleć całymi dniami, a i tak nie będzie idealna. Tak jak w architekturze, tak w przypadku wyboru tytułu “good enough is good enough”.
Pamiętaj, iż tytuł nie jest final static i w większości przypadków będziesz mógł go zmienić jeszcze przed samym wystąpieniem na konferencji. A jeżeli się nie uda, to na 100% będziesz mógł go zmienić przy wypełnianiu kolejnego zgłoszenia na konferencję.
Długość tytułu
Są tytuły, których nie można skrócić do dwóch czy trzech słów. Od razu przychodzi na myśl chyba najdłuższy znany nam tytuł filmu Zanussiego: “Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową”. Genialny. Ale to wyjątek, który potwierdza regułę.
Ważne, aby przy długich tytułach każde słowo było ważne, nie dla ciebie, ale dla twojego słuchacza. Aby w połowie drogi on nie stracił zainteresowania. Zwróć uwagę jak twój tytuł będzie prezentował się w agendzie, a tam powinien być czytelny i chwytliwy, czyli być interesujący na tle innych.
Nie musisz w tytule opisać wszystkiego, co chcesz powiedzieć w prezentacji. Pamiętaj, iż głównym zadaniem tytułu jest zwrócenie uwagi uczestnika konferencji na tyle, żeby przeczytał, a raczej przeskanował, abstrakt.
Popatrz na tytuł “How I used to rob banks!”. Czy on Cię zaciekawił? Masz mniej więcej pojęcie o czym może być prezentacja?
Czasami też warto skrócić tytuł, aby w całości mieścił się w agendzie konferencji. Czy to w wersji drukowanej, czy też elektronicznej. Wskazówką może być długość tytułu w YouTube (gdzie prawdopodobnie trafi też Twoja prezentacja), która wynosi 70 znaków. jeżeli Twój tytuł wraz z Twoim nazwiskiem i imieniem są dłuższe niż 70 znaków, to zdecydowanie powinieneś popracować nad jego skróceniem. Albo nad zmianą nazwiska na krótsze.
Nie ma chyba nic gorszego, jeżeli Twój przemyślany tytuł będzie ucięty i cały misternie przygotowywany plan zainteresowania czytelnika pójdzie na marne.
Tytuł sporo powie o twoim wystąpieniu, to ważne, aby dobrze zaprezentować się zanim jeszcze zobaczą Cię na scenie. Kiedyś słyszałam fajny slogan( źródła niestety nie znam): „nigdy nie będziesz miał drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenia” Zacznij więc od dobrego tytułu.