Jak wygląda adopcja AI? Korzysta z niej już niemal każdy! Jest jednak jedno wielkie “ALE”

cryps.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: ai


Firma The Harris Poll, na zlecenie Google Workspace, przygotowała badanie dot. adopcji AI. W jego ramach przepytano 1000 osób w wieku 22-39 lat. Jakie wyniki uzyskano?


  • Zbadano adopcję AI. Okazuje się, iż po technologię tę sięga 82% milenialsów i osób z pokolenia Z.
  • Warto jednak ostrzec, iż AI przez cały czas miewa poważne halucynacje i nie warto jej w pełni ufać.

AI w naszej codziennej pracy

Aż 82% ankietowanych przyznało się, iż wykorzystuje w swojej pracy narzędzia AI, z kolei 98% przewiduje, iż nowa technologia wpłynie na ich zajęcie zarobkowe w ciągu najbliższych pięciu lat. 93% osób z pokolenia Z i 79% milenialsów używa w pracy co najmniej dwóch narzędzi AI.

Skąd taka duża skala adopcji? AI ma zwiększać produktywność personelu. 70% ma wykorzystywać sztuczną inteligencję do pisania e-maili czy jako alternatywę dla Google Tłumacza.

Ciekawa jest kwestia dot. pisania maili – ankietowani twierdzili, iż chatboty pomagają im dostosować styl pisania do konkretnego typu wiadomości czy tworzonych dokumentów. 87% uważa, iż AI może pomóc w pisaniu długich e-maili na telefonie.

Co jeszcze wynika z odpowiedzi, jakie uzyskano? 88% osób jest zdania, iż warto sięgać po AI, by rozpocząć zadania, które są dla nich przytłaczające.

Kolejne dane: 86% osób odpowiedziało, iż AI może pomóc liderom stać się lepszymi menedżerami. 47% myśli, iż poprawia komunikację. Co drugi ankietowany przyznał jednak, iż nowa technologia pomaga głównie w automatyzacji rutynowych zadań i pozwala skoncentrować się na wykonywaniu bardziej kreatywnych i strategicznych zajęć.

Uwaga na halucynacje!

W tym ogólnym zachwycie należy jednak też pamiętać, iż AI nie jest technologią idealną i popełnia sporo błędów. Największym wyzwaniem dla jej twórców pozostają halucynacje. Dotyczy to szczególnie chatbotów. Warto “pobawić się” ChatGPT, zadając mu różne pytania, szczególnie te dot. twardych danych (np. liczbowych czy z wykresów aktywów). Chatbot potrafi… kłamać. Gdy nie zna odpowiedzi, zamiast szczerze poinformować o tym użytkownika, zmyśla informacje, co oznacza, iż oparcie się na nim w pracy analitycznej jest bardzo ryzykownym posunięciem.

Idź do oryginalnego materiału