Spotkania w pracy potrafią być udręką. Patrzysz na zegarek i myślisz: „Na co ja tu tracę czas?” Spotkania mogą być istotnym elementem pracy zespołowej, ale z drugiej strony potrafią też przekształcić się w gigantyczną czarną dziurę, która pochłania nasz najcenniejszy zasób – czas. Ale zauważmy jedno: nasz kalendarz nie musi być zarezerwowany wyłącznie dla spotkań z innymi. A zatem – jak zarządzać czasem?
Zacząć organizować spotkania sam ze sobą.
Spotkanie sam ze sobą
Zastanawiasz się pewnie, co mam na myśli, mówiąc „spotkanie sam ze sobą”. To jest proste – chodzi o zarezerwowanie bloku czasu tylko dla siebie, do pracy nad konkretnym projektem, zadaniem, czy choćby do odpoczynku. Pomysł polega na tym, by czas, który zablokowaliśmy dla siebie, traktować równie poważnie jak zobowiązania wobec innych.
Często bowiem zdarza się tak, iż jesteśmy skłonni poświęcić nasz czas dla innych, ale zapominamy o sobie. To jest jednak błąd. Zawsze trzeba znaleźć czas dla siebie, aby zrobić to, co jest dla nas ważne. To nie jest egoizm. To jest szacunek dla siebie.
Więc, jak zorganizować spotkanie sam ze sobą? Otóż, jest to prostsze niż myślisz. Wybierz dowolny blok czasu w ciągu dnia, który chciałbyś przeznaczyć na konkretną aktywność. Może to być godzina na początku dnia, aby pracować nad najważniejszym projektem, 30 minut w południe na medytację lub czytanie, czy też dwie godziny wieczorem na naukę nowego języka.’
Jak zarządzać czasem przez time blocking
Kiedy już zdecydujesz, jaki blok czasu chcesz przeznaczyć na dane spotkanie, dodaj go do swojego kalendarza. W ten sposób 'zarezerwujesz’ ten czas dla siebie, tak jakbyś umawiał się na spotkanie z innymi. Traktuj ten czas z szacunkiem, jak każde inne spotkanie. Nie pozwól, by inne rzeczy przeniknęły do tego czasu.
Na początku może to być trudne. Nasz umysł ma skłonność do 'łatwej drogi’ i może podpowiadać nam, iż to 'tylko’ czas dla siebie, więc można go przesunąć lub zignorować. Ale o ile będziemy traktować ten czas tak poważnie, jak zobowiązania wobec innych, z czasem zauważymy, iż nasza produktywność i poczucie spełnienia wzrastają.
Podsumowanie
Spotkania w pracy są normalne. To nie oznacza jednak, iż pytanie jak zarządzać czasem jest bez sensu. Pamiętaj: Szanowanie swojego czasu to szanowanie siebie. Więc następnym razem, kiedy zastanawiasz się, jak zarządzać swoim cennym zasobem, pamiętaj o tych 'spotkaniach sam ze sobą’. W końcu, jeżeli nie zainwestujesz czasu w siebie, kto inny to zrobi? Zadbaj o siebie, zasługujesz na to.