Kilka subiektywnych wskazówek, które pomogą Ci gwałtownie i bez bólu wybrać temat kolejnych warsztatów czy prezentacji.
Dlaczego warto?
Gdy rozpoczynałam swoją karierę w IT, spytałam jednego ze swoich mentorów dlaczego poświęca swój czas na prowadzenie warsztatów i wykładów oraz dzielenie się wiedzą z innymi. Odpowiedź, którą usłyszałam inspiruje mnie do dziś:
“Dobrych programistów od tych wybitnych dzieli to, iż pierwsi doskonale orientują się w kwestiach technicznych, potrafią rozwiązywać problemy i dbają o swój rozwój. Drudzy oprócz tego dzielą się wiedzą i pomagają rozwijać się innym”.
Bardzo mocno wierzę w to, iż swobodny przepływ wiedzy, pomaganie sobie nawzajem i wymiana doświadczeń to rzeczy, dzięki którym IT jest tak wspaniałą i wyjątkową branżą. Sama też wiele nauczyłam się dzięki różnym prezentacjom i chciałabym “oddać” trochę dobra dla świata. Dlatego bardzo mocno zachęcam Cię do dzielenia się swoją wiedzą z innymi — m.in. prowadząc interesujące prezentacje i warsztaty. Co więcej — udział w różnego rodzaju wydarzeniach może pomóc Ci rozwinąć markę osobistą, zdobyć awans w pracy, rozwinąć sieć kontaktów, a choćby więcej podróżować (w końcu konferencje techniczne realizowane są na całym świecie).
Wybieranie tematu
Jeżeli argumenty z poprzedniego akapitu Cię przekonały (a mam nadzieję, iż tak właśnie było), zastanawiasz się pewnie jak zacząć. Wbrew pozorom, nie jest to takie trudne! Dla większości osób, z którymi rozmawiałam i które mentoruję, problemem jest znalezienie odpowiedniego tematu wystąpienia. Jakie kryteria powinien spełniać dobry temat? Powinien on być:
- interesujący — by przyciągnąć uwagę słuchaczy,
- precyzyjny — by przekazać wiedzę mimo ograniczeń czasowych i koncentrować się na małym obszarze wiedzy tak aby nie zarzucić słuchaczy nadmiarem wiedzy,
- dobrany do widowni — inaczej będziemy w końcu mówić do grupy profesjonalistów z tej samej branży, a inaczej do dzieci. Warto od samego początku zastanowić się kto jest odbiorcą naszego przekazu i wybrać temat odpowiedni dla danej grupy.
Kiedy już wiemy, co oznacza dobry temat, przychodzi czas na generowanie pomysłów. Osobiście polecam w tym temacie jednoosobową burzę mózgów. Zarezerwuj w swoim kalendarzu 30min, w czasie których nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Następnie zaopatrz się w kartkę i długopis lub też komputer z ulubionym edytorem tekstu. Włącz stoper na 20 min. Pomyśl o 3 obszarach: rzeczach, którymi się interesujesz, rzeczach nad którymi pracowałeś/pracowałaś w ostatnim czasie i rzeczach, o których chcesz się dowiedzieć więcej (opiszę je dokładniej w kolejnych akapitach). Do każdego z nich wypisz jak najwięcej pomysłów i skojarzeń. Nie ograniczaj się i nie wykreślaj na tym etapie żadnego pomysłu — choćby o ile na pierwszy rzut oka wygląda dziwnie. Kiedy skończy się czas, rozpocznij analizę zapisanych pomysłów, biorąc pod uwagę kryteria dobrego tematu opisane wyżej. Czy któryś z nich wyjątkowo przemawia do Twojego serca? Najprawdopodobniej to temat Twojej kolejnej prezentacji!
Generowanie pomysłów
Najważniejszym etapem wymyślania tematu prezentacji jest generowanie pomysłów. Tak jak pisałam wyżej, najczęściej korzystam tutaj z 3 wcześniej określonych obszarów: pasji, aktualnej pracy i planów. Co dokładnie przez nie rozumiem? Przejdźmy przez każdy z tych obszarów po kolei.
Rzeczy, którymi się fascynujesz
Każdy z nas ma swoje własne zainteresowania. I nie ma nic lepszego niż prawdziwi pasjonaci, którzy opowiadają innym o swoich “konikach”. Czy jest coś co Cię naprawdę fascynuje? Coś o czym uwielbiasz opowiadać swoim znajomym i o czym możesz rozmawiać godzinami? Jaki był Twój ostatni projekt “po godzinach”, od którego nie mogłaś/nie mogłeś się oderwać? Jaki przedmiot na studiach/kursie zapadł Ci tak bardzo w pamięć, iż chciałbyś by więcej osób o tym usłyszało? To nie musi być również rzecz czysto techniczna — pomyśl jak możesz połączyć swoją pasję z technologią. Może uda Ci się stworzyć własną matę do tańczenia i zaprogramować ją w ulubionym języku? Albo wykorzystać pasję do jogi, by podpowiedzieć programistom co zrobić, by plecy po całym dniu pracy bolały mniej? Jestem pewna, iż w Twojej głowie zrodziło się już kilka ciekawych pomysłów — wykorzystaj je! Dodatkowy bonus: najłatwiej mówi nam się o rzeczach, które uwielbiamy, stąd przygotowanie i prezentacja będą dla Ciebie prawdopodobnie przyjemnością.
Coś nad czym pracujesz w ostatnim czasie
Kolejny obszar, nad którym warto się pochylić to rzeczy, nad którymi aktualnie pracujesz lub pracowałaś/pracowałeś w ostatnim czasie. Być może nie jest to coś aż tak interesującego jak rzeczy, o których pomyślałeś/pomyślałaś w poprzednim akapicie, jednak najprawdopodobniej masz już za sobą wstępny research, a także implementację rozwiązania. Masz też dobrą bazę na prezentację, w której opowiesz o swoim konkretnym przykładzie: celu biznesowym, który chcesz osiągnąć, problemach, które napotkałeś/napotkałaś na swojej drodze i sposobach w jaki je zaadresowałaś/zaadresowałeś, przenalizowanych podejściach — ich zaletach i wadach. Co zrobiłabyś/zrobiłbyś inaczej gdybyś zaczynała/zaczynał ten projekt od zera? Co chciałabyś/chciałbyś wiedzieć wcześniej? Pomóż innym odpowiadając na te pytania. W mojej subiektywnej ocenie, prezentacje opisujące konkretny przypadek użycia w rzeczywistym świecie są jednymi z tych wystąpień, z których słuchacze wynoszą najwięcej. Pomyśl o ciekawych przykładach z pracy lub projektów dodatkowych w ostatnim czasie i opowiedz o nich innym.
Coś o czym chcesz dowiedzieć się więcej
Ostatnia kategoria pomysłów jest najmniej intuicyjna i wymaga największego nakładu pracy z Twojej strony. Z pewnością masz w swojej głowie propozycje rzeczy, o których chcesz dowiedzieć się więcej, frameworki, których zamierzasz się nauczyć czy też narzędzia, które planujesz przetestować. Prezentacja dotycząca tych tematów może być dodatkową motywacją, by te plany zamienić w rzeczywistość. Ponadto, istnieje wielka szansa, iż inni również chcieliby poznać te tematy. Dzięki Twojej prezentacji dowiedzą się jak zacząć i zaoszczędzą trochę czasu potrzebnego na research danego narzędzia. Myślę, iż wiele świetnych prezentacji powstało dzięki ciekawym rozmowom przy piwie, ciekawym spotkaniom na meetupie czy konferencji. Zerknij na listę rzeczy, których chcesz się nauczyć, popatrz na inspiracje i notatki z ostatniego czasu. Być może właśnie tam ukrył się temat Twojej prezentacji. Z tym podejściem wiąże się jednak jedno bardzo duże ryzyko — pamiętaj, iż poznawanie nowych rzeczy jest długotrwałym procesem, a Twoje ostateczne wnioski mogą być inne niż te zaplanowane na samym początku. Dodatkowo, ważne jest odpowiednie dobranie odbiorców takich treści — Twój temat będzie najprawdopodobniej odpowiedni na lokalny meetup czy spotkanie w pracy wśród osób, które nic nie wiedzą w temacie ale stanowczo nie pasuje na konferencję gromadzącą specjalistów w danym obszarze. Osobiście odradzam też zgłaszanie się na jakąkolwiek konferencję czy meetup zanim nie będziesz mieć określonego abstraktu oraz planu ogólnego. Pamiętaj, iż każda prezentacja powinna być przemyślana i odpowiednio przygotowana. o ile jednak nie gonią Cię żadne terminy i możesz poświęcić trochę czasu w research, połącz przyjemne z pożytecznym — naucz się czegoś nowego, a gdy już to poznasz podziel się wiedzą z innymi!
Podsumowanie
Wybór dobrego tematu prezentacji nie jest zadaniem prostym ale z pewnością sobie z nim poradzisz. Co zrobić?
- Weź w rękę kartkę papieru i długopis.
- Wynotuj rzeczy, którymi się bardzo interesujesz.
- Wynotuj rzeczy, nad którymi ostatnio pracowałaś/pracowałeś.
- Wynotuj rzeczy, o których chciałbyś dowiedzieć się więcej.
- Przeanalizuj wszystkie zapisane pomysły i zastanów się, który z nich najbardziej Ci się podoba.
Jestem pewna, iż dzięki temu prostemu ćwiczeniu uda Ci się wybrać temat kolejnej prezentacji!
Bonus
Przygotowanie swoich pierwszych prezentacji, wybieranie tematu, tworzenie struktury prezentacji czy poszukiwanie miejsca, w którym można się zaprezentować może wydawać Ci się nieco przytłaczającym zadaniem — spokojnie, wiele osób ma podobne obawy. Aby pomóc początkującym, razem z Jarkiem Michalikiem (świetnym programistą i prelegentem opowiadającym głownie o testach w Kotlinie) tworzymy kurs, w którym będziemy pomagać początkującym stworzyć swoją pierwszą prezentację. Brzmi dobrze? Wypełnij ankietę, by pomóc nam zrozumieć czego oczekujesz od takiego kursu, a my damy Ci znać gdy wystartujemy z projektem.
Trzymam bardzo mocno kciuki za Ciebie i za Twoją prezentację!