Raport Michael Page pokazuje, iż 47% polskich pracowników używa już narzędzi AI w pracy. Większość zauważa wzrost produktywności, ale tylko co piąty czuje się przygotowany.
Niemal połowa polskich pracowników regularnie korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Raport Michael Page Talent Trends 2025 pokazuje, iż 47% ankietowanych regularnie sięga po rozwiązania takie jak ChatGPT, Midjourney czy Microsoft Copilot. Z kolei aż 74% z tej grupy używa tych narzędzi przynajmniej raz w tygodniu.
Pracownicy dostrzegają wymierne korzyści z wykorzystania AI. 71% użytkowników zauważa wzrost produktywności, a 69% potwierdza poprawę jakości wykonywanej pracy. Dodatkowo 65% ankietowanych podkreśla, iż narzędzia AI pozwoliły im skupić się na bardziej satysfakcjonujących zadaniach. Te dane pokazują, jak sztuczna inteligencja zmienia sposób pracy w polskich firmach.
Głównym wyzwaniem jest nieodpowiednie przygotowanie pracowników do wykorzystania sztucznej inteligencji. Zaledwie jedna piąta badanych twierdzi, iż ich firma adekwatnie szkoli ich w zakresie technologii AI. Większość pracowników – ponad połowa – odczuwa deficyt wsparcia lub ma wątpliwości co do jego jakości. Dodatkowo, około jedna trzecia użytkowników korzysta z nieautoryzowanych przez pracodawcę narzędzi AI, co stwarza potencjalne zagrożenia dla bezpieczeństwa informacji firmowych.
Część organizacji inwestuje już jednak we własne rozwiązania AI, które gwarantują, iż wrażliwe dane nie wydostaną się poza firmę. Jednocześnie od początku roku wzrosła liczba organizacji tworzących nowe stanowiska do analizy i optymalizacji procesów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
“Rosnąca popularność narzędzi AI stanowi dziś wyzwanie dla pracodawców. Ich wdrożenie wymaga zarówno dostosowania istniejących procesów, jak i przygotowania zespołów oraz wprowadzenia przejrzystych zasad korzystania ze sztucznej inteligencji” – wyjaśnia Kacper Grabowski, senior director i członek zarządu w Michael Page.