KPMG wskazuje, iż 83% firm doświadczyło w zeszłym roku incydentu cyberbezpieczeństwa, co przekłada się na wzrost aż o 16 punktów procentowych rok do roku. Do arsenału cyberprzestępców dołączyła rozwijająca się coraz szybciej sztuczna inteligencja. Z badania Palo Alto Networks wynika, iż 66% europejskich organizacji podziela te obawy, określając zagrożenia oparte na AI za największe ryzyko cybernetyczne w 2025 roku. Najbardziej zaniepokojone sytuacją są firmy z sektora finansowego.
Usługi finansowe, ubezpieczeniowe, a także sektor naukowo-technologiczny są najbardziej narażone na działalność cyberprzestępców. Firmy te dysponują wrażliwymi danymi klientów, jak również opracowują przełomowe technologie, których wykradanie może leżeć w interesie tzw. złych aktorów. Uszczelnianie systemów informatycznych jest dla tych organizacji priorytetem.
W odpowiedzi na zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją europejskie organizacje coraz częściej włączają rozwiązania oparte na AI do swoich strategii bezpieczeństwa, a ponad 8 na 10 respondentów jest przekonanych, iż w pełni wykorzystują potencjał tej technologii. Branża handlu hurtowego, detalicznego i napraw samochodowych uplasowała się jako najbardziej pewny siebie sektor (88%) w tej kategorii.
Pomimo świadomości rosnącego znaczenia zagrożeń związanych ze sztuczną inteligencją, przez cały czas istnieje powszechne zaufanie do obecnych zabezpieczeń. 94% respondentów stwierdziło, iż ufa bezpieczeństwu aplikacji AI wykorzystywanych w ich firmie. Wyróżniał się tu zwłaszcza sektor produkcyjny, ponieważ 98% respondentów zadeklarowało największe zaufanie do bezpieczeństwa aplikacji AI wykorzystywanych w ich firmach.
Jednak sztuczna inteligencja to nie jedyne zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa firm. Niestety ponad połowa wszystkich respondentów (58%) wskazała złożoność technologiczną i słabą kompatybilność z innym oprogramowaniem jako największe wyzwania. Europejscy decydenci są zgodni, iż fragmentacja technologii przez cały czas stanowi przeszkodę dla poprawy cyberbezpieczeństwa. 50% wszystkich respondentów zgadza się, iż rozdrobnione rozwiązania ograniczają ich zdolność do radzenia sobie z zagrożeniami. Najbardziej dotkniętą branżą są usługi profesjonalne (61%). Wyniki te wskazują na pilną potrzebę ulepszenia systemów bezpieczeństwa, aby można było stawić czoła ewoluującym atakom.
„Krajobraz cyberzagrożeń nieustannie się zmienia, ale od pewnego czasu obserwujemy pewien trend, jeżeli chodzi o wzrost liczby incydentów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Niestety wciąż większość podmiotów nie jest w stanie skutecznie bronić się przed tymi atakami. Wyniki naszego badania wskazują na pilną potrzebę usprawniania systemów bezpieczeństwa, ponieważ w dobie tak dynamicznego rozwoju technologicznego już niedługo do zagrożeń ze strony AI mogą dołączyć także komputery kwantowe. Na szczęście branża cyberbezpieczeństwa bardzo gwałtownie odpowiada na pojawiające się zagrożenia i adaptuje osiągnięcia technologiczne do ochrony infrastruktury IT. Tak się stało ze sztuczną inteligencją, która owszem może stanowić poważne zagrożenie w rękach cyberprzestępców, ale może również ochronić firmę przed zmasowanymi cyberatakami. Jesteśmy świadkami silnego zwrotu w kierunku platformizacji, która umożliwia firmom nie tylko ograniczenie złożoności systemów, ale także obronę przed gwałtownie ewoluującymi zagrożeniami” – powiedział Wojciech Gołębiowski, wiceprezes i dyrektor zarządzający w Palo Alto Networks w Europie Środkowo-Wschodniej.
Kierunek ku platformizacji jest najważniejszy również ze względu na dobrostan pracowników. Okazuje się, iż rozproszenie systemów cyberbezpieczeństwa wpływa także na komfort pracy zespołów. 47% specjalistów ds. bezpieczeństwa doświadczyło większego obciążenia obowiązkami, co przekładało się na rosnący odsetek odejść (39%). Usługi finansowe to branża, która w największym stopniu jest dotknięta zjawiskiem przeciążenia pracowników (57%). Z kolei najwyższy odsetek odejść dotyczy sektora usług profesjonalnych (45%).
Badanie Palo Alto Networks ujawnia, iż aż 90% europejskich organizacji jest otwartych na platformowe podejście do bezpieczeństwa, ale tylko 40% w pełni skonsolidowało lub w większości skonsolidowało stosowane systemy zabezpieczeń. Jeszcze ciekawszy był przypadek respondentów z sektora handlu hurtowego, detalicznego i motoryzacyjnego, którzy jednogłośnie zadeklarowali otwartość na platformizację, ale zaledwie 42% w pełni lub w większości skonsolidowało swoje rozwiązania. Ujawnia to poważny rozdźwięk między intencjami a działaniami w zakresie ochrony cybernetycznej.
Konsekwencje fragmentacji technologii stały się jednak jeszcze bardziej dalekosiężne z operacyjnego punktu widzenia, skutkując zwiększoną nieefektywnością kosztową dla europejskich organizacji, w tym rosnącymi kosztami szkoleń (45%) i wydatkami na zamówienia (44%).
Eksperci z Palo Alto Networks są zgodni, iż firmy muszą ujednolicić systemy ochrony i wykorzystać sztuczną inteligencję w swoich zabezpieczeniach, aby skutecznie odpowiadać na zagrożenia, które wykorzystują tę samą technologię.
Dzięki Precision AI, Palo Alto Networks wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do rozwiązywania tych problemów, przewidując ewoluujące zagrożenia przy użyciu zaawansowanego uczenia maszynowego i głębokiego uczenia. W połączeniu ze strategią platformizacji, która integruje rozwiązania bezpieczeństwa w jednym systemie, system umożliwia wykrywanie incydentów zaledwie w ciągu 10 sekund i rozwiązywanie ich w ciągu 1 minuty.